Az
1945-48-as években az osztályharc újult
erővel indult meg, az újjáépítéssel megkezdődött
a régi társadalom lebontása (ahogy egész Európában), Sztálinnak azonban esze ágában
sem volt «engedélyezni» annak valódi népi, munkás-paraszt hatalom irányba fordulását
– a «48-as fordulat» valóban sztálinista nyomásra történt és hozta meg a
bonapartizmus győzelmét a proletárforradalom helyett.
A Petőfi kör munkás-paraszt hatalmat,
munkásigazgatást követelt. A Veszprém megyei Munkástanács Rákosi kizárását a pártból.
A dimávagosok a párt és a munkásosztály vezető szerepét hangsúlyozták; a
Központi Munkástanács csak a szocializmust elfogadó pártok működését fogadta
el (12 párt alakult !), a
forradalmi szervezetek egy része végig kitartott amellett, hogy «gyárat, földet
vissza nem adunk», és tervgazdálkodást
követelt. A köztulajdon védelmében bízták
a vállalatvezetést a munkásokra és szakemberekre, óvták,
karbantartották a nagy sztrájkok idején is ; a közvetlen gazdasági demokrácia
a közös tulajdon hatékonyságát szolgálta. Az Egyesült Izzóban a vezetés felelősségét
firtatták a nemzetgazdaság tönkretételében. A Duclos Bányagépgyárban aug-ban
maga a gyári pártbizottság tette közzé, hogy bérköveteléseiben a munkásságnak
igaza van és a gyári demokrácia valódi fórumait kell létrehozni. A politikai
követelések összefüggtek az ország szuverenitása iránti vággyal, s mögöttük ott
állt a nyomorúságos helyzettel való elégedetlenség. A
Munkástanácsok Parlamentje, 24 nagyüzemi és 5 megye parasztszövetsége és néhány
értelmiségi munkástanács közzétette október 31-én:
-
"Az üzem a munkásoké. A munkások az államnak a
gyár termelése után adót és az üzemi nyereségből megállapított részesedést
fizetnek.
-
A vállalat legfőbb irányító szerve a dolgozók által
demokratikusan megválasztott munkástanács.
-
A munkástanács saját kebeléből 3-8 tagú igazgatói
bizottságot választ, amely a munkástanács állandó szerve, amely igazgatói
bizottság később részletesen megállapított feladatokat is el fog látni.
-
Az igazgató az üzem alkalmazottja. Az igazgatót és a
fontosabb munkakört betöltő alkalmazottakat a munkástanács választja. A
választást megelőzi az igazgatói bizottság által nyilvánosan meghirdetett
pályázat.
-
Az igazgató a vállalat ügyének intézője, a
munkástanácsnak felel.
-
A munkástanács fenntartja magának a következő jogokat:
A) Jóváhagyja a vállalat valamennyi tervét.
B) Dönt a béralap megállapításáról és felhasználásáról.
C) Az összes külföldi szállítási szerződés megkötéséről.
D) Valamennyi hitelügylet lebonyolításáról.
-
Vita esetén valamennyi dolgozóra nézve a munkaviszony
keletkezéséről és megszüntetéséről ugyancsak a munkástanács dönt.
-
Jóváhagyja a mérlegeket, és dönt a vállalat részére
megmaradt nyereség hovafordításáról.
-
Saját kezébe veszi a vállalat szociális ügyeinek
intézését."
Mások
a többpártrendszert feltételek nélkül akarták, sőt, a magántulajdon visszaállítását
is.
De
egy forradalmat nem bizonyos szereplőinek törekvései minősítenek, a forradalom „önként fakadt, ellenállhatatlan
megnyilatkozása olyan nemzeti kívánságoknak és szükségleteknek, melyeket, ha
világosan nem is fogott föl, de erősen átérzett számos osztály”, „a forradalmi rázkódások mögött társadalmi
szükségleteknek kell lappanganiuk, amelyeknek kielégülését elévült intézmények
gátolják”.
Felkelés,
a függetlenség követelése, a sztálinizmussal való leszámolás, az államszocializmus
ellen. Ezekkel a célokkal mindenki egyetértett – még azok is, akik polgári
demokratikus (vagy még rosszabb) utat képzeltek, azok is, akik ma már megtagadják
saját múltjukat … (a legreakciósabb elemek ezért sem mertek nyíltan színt vallani) – minthogy minden
forradalomban benne van az ellenforradalom is.
A spontán munkásszervezetek
létrejötte, tartalma azonban meghatározta az orientációt, a szocialista utat. A
sztálinista államszocialista rendszer lerombolását és a tőkés restauráció
megakadályozását összekötötték a termelés új alapokra helyezésével, a munkás
önigazgatással. A termelőeszközök valódi birtoklását akarták, politikai
forradalommal megszerezve a hatalmat. Bukásuk oka nyilvánvaló: nem volt
élcsapatuk, az önigazgatást a többé-kevésbé ismert jugoszláv mintára
képzelték. De politikai forradalom volt
a termelőeszközök köztulajdona védelmében és azok munkás (népi) működtetéséért.
Az MSZMP Ideiglenes Intéző
Bizottsága 1956 decemberi értékelése önigazolás, kis engedménnyel az akkor még
igencsak aktív munkásság felé – végső
soron a bürokrácia egy másik csoportja hatalma fenntartására szolgált. A Kádár-korszak
további értékelései (csakúgy mint a rendszerválás utáni «hivatalosak») hazudnak
ism nyíltan a megtorlás fehérre mosására szolgálnak, keverik a valódi munkás
osztályharcot és a (jobb- és «baloldali») zavarosban halászók restaurációs
törekvéseit azzal a céllal, hogy a munkásság kedvét egyszer s mindenkorra elvegyék (a kádári legvidámabb barakkal …). Sem a sztálinizmusnak, sem a nagyhatalmaknak,
sem az egypártrendszernek, sem rendszerváltás
utáni pluralizmusnak sem volt – és ma sem érdeke –, hogy nevén nevezze. Sem
egyik, sem másik nem szeretné, ha a munkás-paraszt hatalom példává válna.
(Krausz, Az 1956-os munkástanácsokról, Eszmélet, 72sz.) Az 56-os magyar munkástanácsok tevékenységéről dokumentumok tömege3 tanúskodik; mindenekelőtt arról a törekvésről, hogy alulról felfelé
szerveződve, centralizálódva az állami és termelési bürokráciát közvetlenül munkásellenőrzés
alá vegyék. Másképpen fogalmazva, az államszocializmus társadalmasítását tűzték
napirendre. A Munkástanácsok Parlamentje, amely spontán szükségtől hajtva ült
össze 24 nagyüzemi és 5 megye parasztszövetsége, illetve néhány értelmiségi
munkástanács részvételével október 31-én, az alábbi klasszikus, mindennél
többet mondó dokumentumot hagyta jóvá a munkástanácsok jogainak és működésének
alapelveiről:
- "Az üzem a munkásoké. A munkások az államnak a gyár termelése
után adót és az üzemi nyereségből megállapított részesedést fizetnek.
- A vállalat legfőbb irányító szerve a dolgozók által demokratikusan
megválasztott munkástanács.
- A munkástanács saját kebeléből 3-8 tagú igazgatói bizottságot választ,
amely a munkástanács állandó szerve, amely igazgatói bizottság később
részletesen megállapított feladatokat is el fog látni.
- Az
igazgató az üzem alkalmazottja. Az igazgatót és a fontosabb munkakört
betöltő alkalmazottakat a munkástanács választja. A választást megelőzi az
igazgatói bizottság által nyilvánosan meghirdetett pályázat.
- Az
igazgató a vállalat ügyének intézője, a munkástanácsnak felel.
- A munkástanács fenntartja magának a következő jogokat:A) Jóváhagyja a vállalat valamennyi tervét.B) Dönt a béralap megállapításáról és felhasználásáról.C) Az összes külföldi szállítási szerződés megkötéséről.D) Valamennyi hitelügylet lebonyolításáról.
- Vita
esetén valamennyi dolgozóra nézve a munkaviszony keletkezéséről és megszüntetéséről
ugyancsak a munkástanács dönt.
- Jóváhagyja
a mérlegeket, és dönt a vállalat részére megmaradt nyereség
hovafordításáról.
- Saját
kezébe veszi a vállalat szociális ügyeinek intézését."
Kezdetben a munkástanácsok az általános politikai
követeléseken túl (szovjet csapatok kivonása, nemzeti függetlenség,
demokratikus parlamenti választások) csak helyi jellegű politikai tevékenységet
folytattak, ami csak akkor bővült ki, amikor november 4-én megkezdődött a
szovjet csapatok bevonulása, és egy ismételten válságos helyzet
körvonalazódott. Ekkor megerősödött az a vonulat, amely az ország
perspektíváját illetően a munkás-önigazgatás és a többpártrendszeres demokrácia
egyesítése irányában tájékozódott, amelyben a szocializmus alapjait alkotmányos
garanciák védték volna a kapitalista restaurációval szemben. A Nagy
Imre-kormány államminisztere, a neves magyar értelmiségi jogász, Bibó István
külön tervezetben fogalmazta meg november 6-án e lehetőséget, amelyet a
november 14-én létrejövő Nagybudapesti Munkástanács is magáévá tett. Eszerint a
szovjet csapatok kivonása után "Magyarország társadalmi formája a
kizsákmányolás tilalmán alapuló társadalmi rend (szocializmus), ami közelebbről
jelenti [...] az 1945-ös földreform fenntartását 20-40 holdas maximummal; [...]
a bányák, bankok és nehézipar államosításának fenntartását; [...] a meglévő
gyáraknak munkásigazgatáson, munkásrészvényeken vagy nyereségrészesedésen
alapuló közösségi tulajdonát; [...] az egyéni és szövetkezeti szabad
vállalkozás teljes lehetőségét, a kizsákmányolás tilalma által megszabott
biztosítékokkal [...]". Mindezt egy alkotmányozó gyűlés hagyhatta volna
jóvá, amelyben a munkástanácsok játszhatták volna a meghatározó szerepet. A szovjetek közvetlen támogatásával megformálódott Kádár-kormányt
támogató szakszervezetek is ilyen értelemben adtak javaslatot a Forradalmi
Munkás-Paraszt Kormánynak, amennyiben kétkamarás parlament létrehozását
irányoztak elő: "Ebből a célból javasoljuk a kormánynak, hogy vizsgálja
meg a Termelők Tanácsa létrehozásának a kérdését. A Termelők Tanácsa a
parlament egyik házaként államhatalmunk új szerve lenne [...] a lakóterületi
elv szerint titkosan választott Képviselők Házára [...] és a különböző termelői
közösségek soraiból ugyancsak titkosan küldöttekből álló Termelők Tanácsára"
lenne szükség. Ez utóbbi alapfeladatát a dokumentum "a termelés és az
elosztás irányításában" határozta meg. "Eszerint tehát a termelésben
közvetlenül résztvevők határoznák meg, hogy az állam hogyan és milyen módon,
mire fordítsa pénzeszközeit, értékeit [...] Politikai kérdésekben pedig széles
javaslattevő jogot kellene biztosítani számára [...] a Képviselők Háza
felé."
Nem véletlen, hogy Kádár november 4-e után is még hetekig
tárgyalt, és nemcsak taktikai okokból a munkástanácsok képviselőivel, amire felhatalmazása volt Moszkvától. E szempontból igen tanulságos az ország legnagyobb üzemének (1956
októberében a Csepel Vas- és Fémművekben 30 500-an dolgoztak 18 gyáregységben)
munkástanácsa és a Kádár-kormány közötti tárgyalások menete. A Csepel Vas- és
Fémművek (amely a helyi gyári munkástanácsok egész hálózatából épült föl,
összesen kb. 700 társadalmi munkában dolgozó taggal) munkástanácsai leszögezték
ugyan, hogy a Kádár-kormányt nem ismerik el, s Nagy Imrét várják vissza a
miniszterelnöki posztra, tárgyalási alapként ragaszkodtak ahhoz, hogy a kormány
újságban, rádióban jelezze: munkájában támaszkodni kíván a munkástanácsokra,
ezenkívül adjon rendelkezési jogot. "Ez papíron meg is történt az 1956.
november 14-én a Népszabadságban megjelent rendeletben, amelyben a
munkástanácsoknak a következőket biztosították: a munkásönkormányzat
kiterjesztése az üzemi élet minden területére, határozathozatali jog,
bérrendszer kialakítása az üzemben, az üzem tiszta jövedelmének egy részét a
munkástanács osztja fel a dolgozók között. A gyár összes dolgozójának
részvételével három héten belül válasszák meg a végleges munkástanácsokat, a
munkástanácsok választásával és működésével kapcsolatos végleges és részletes
útmutatót a szakszervezet fogja kidolgozni."
3. A bukás
A következő egy hónap eldöntötte a munkástanácsok sorsát,
amely - mint a csepeliek egyik képviselője fogalmazta - "a kettős
hatalom" feltételei között tevékenykedett. Ám ez az állapot nem
maradhatott fenn. November 22-én az Elnöki Tanács rendelete a munkástanácsokról
viszonylag széles jogkört biztosított e szerveknek a központi-állami tervezés
és a helyi tervek egyeztetésében, a termelésben és a helyi gazdasági folyamatok
irányításában - a gazdaságosság meghatározásától egészen a bérkifizetésekig, az
üzem szervezeti felépítésének meghatározásáig, a nyereség elosztásától az
igazgatók kinevezésének lényegében vétójáig. Az a kérdés merült föl: "Mi
módon lehet az állami iparirányítás rendjét hozzáigazítani a vállalati
önkormányzat rendjéhez? Maguk a forrongásban lévő minisztériumi apparátusok
mindenképpen hajlanak rá, hogy ezt a problémát teszik meg az egész reform
archimédeszi pontjává. Így a kormányt a saját apparátusaival folytatott
párbeszéd is a munkástanácsok komolyan vétele, az egyezkedés felé tereli." A dokumentumok tükrében olyan felfogás rajzolódik ki, amely
különböző gazdálkodási szektorok, az állami, az önigazgatói és a korlátozott
magánszektor egymás mellett élésével, egyfajta vegyes gazdasággal számolt.
Ám a gyakorlati alapkérdések a politikai harc síkján dőltek
el. Sem a Központi Nagybudapesti Munkástanács, sem a munkástanácsok általában
nem fogadták el a hatalom tulajdonképpen kompromisszumos törekvését, amely
tisztán termelési szervezetként fogta föl a munkás-önigazgatás szerveit. Kádár
János a munkástanácsokról úgy nyilatkozott, hogy nekik kell a gyárat
irányítaniuk, de politikával ne foglalkozzanak, mert az nem az ő dolguk. A kádári hatalmi koncentráció egyre inkább
szükségtelenné tette a minisztérium, illetve az annak érdekeit is képviselő
igazgatóság közé helyezett munkástanácsokat.
A Nagybudapesti Munkástanács sztrájkokkal is alátámasztotta
hatalmi igényeit, melyek a Kádár-kormánynak (és persze a mögöttük álló
szovjeteknek) már nem voltak elfogadhatók. Az üzemekben a helyi munkástanácsok
hatalmi alternatívájává egyre nyilvánvalóbban az újjászervezett párt, az MSZMP
vált. Maguk a munkástanácsok is így tekintettek magukra és az
MSZMP-re. A kiélezett hatalmi és fegyveres harcok menetében az
új hatalmi rendszer és a szocializmus "többpártrendszeres"
menedzselése végül lekerült a napirendről - noha a munkástanácsok nem csak a
kormány felé, hanem a tőkés restaurációs erők felé is létezésük utolsó napjaiig
hangsúlyozták: "a gyár, a föld a népé, azt senkinek vissza nem adjuk".
Az államszocializmus visszaállítása és egy "második Jugoszlávia"
létezésének szovjet megakadályozása erősebb érdeknek bizonyult a szocializmus
új formái kipróbálásának spontán törekvésénél. A politikai harcok logikája
elvezetett az egypártrendszer visszaállításához, amelyben a magyar
munkástanácsoknak még az a korlátozott szerep sem jutott, mint a jugoszláv
szisztémában, ahol is a bürokrácia és a tőke szorításában e szervek még hosszú
évekig fennmaradtak. Alig harminc évvel később, 1990-ben a munkástanácsok
hasonló sorsra jutottak a polgári parlamentarizmus, a többpártrendszer
feltételei között is.
A magyar tapasztalat tehát azt bizonyította, hogy a
munkástanácsok képesek voltak a termelés irányítására, képesek voltak az
önigazgatás szocialista-közösségi rendjének átgondolására és bevezetésének
megkezdésére, ám a helyi kísérlet a konkrét politikai feltételrendszerben nem
bizonyult hosszabb ideig fenntarthatónak. Ismételjük, nem tolerálta a
társadalmi ellenhatalmat sem az egypártrendszer, sem a harminc évvel később
visszaállított többpártrendszer. Úgy tűnik, az önigazgatás mint alternatív
társadalmi rendszer sikeres és tartós megvalósítása mind gazdasági, mind
politikai okok miatt csak nemzetközi összefogás eredménye lehet.
E hagyomány újragondolásáról, az önigazgatás gazdasági és
elméleti lehetőségeiről az események évfordulóját ünneplő hatalmi
csoportosulások hallgatnak, meghamisítva így az 56-os felkelés történetének
valóban szocialista aspektusát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.