A Snes kongresszusán, amelyen részt vettem,
megdöbbentett mintegy ötven küldött kezdeményezése. A pódiumra léptek, hogy felolvassanak egy
ünnepélyes közös nyilatkozatot. Ezekkel a megható szavakkal kezdődött: "Mi
vagyunk a középiskolák irodalom- és matematikatanárai, a Snes-kongresszus
küldöttei. Mi nem fogunk válogatni a diákjaink köreiben (“szintcsoportok” szerint)! Követeljük a tudás ütköztetéséről szóló
összes törvényalkotási szöveg hatályon kívül helyezését. Azok, ha mégis életbe
lépnek, többé nem gyakorolhatjuk a szakmánkat. Mély fájdalmat érzünk (...). Ez
egy rémálom.”
Az egyik
tudományos szekció titkára ugyanezt a kérést érintette: a Snes nemzeti
kongresszusát ne zárja le a Journal Officielben (közlöny) március 17-én megjelent március
15-i rendelet hatályon kívül helyezése melletti állásfoglalása nélkül!
Az állásfoglalás
tevezetét huszonegy küldött írt alá, és minden küldöttnek eljuttattak. Egy
küldött módosító indítványt nyújtott be a határozattervezethez: "A
Snes-FSU követelje a minisztertől, hogy helyezze hatályon kívül a 2024. március
17-i, a szintcsoportokról szóló rendeletet". A tribün nem vette át a
módosító indítványt, szintelen magyarázattal: "Nem csak a március 17-i
rendelet hatályon kívül helyezését kérjük - egyébként még nem is tették közzé
az összes szöveget. Hiba lenne csak ezen a szövegen harcolni".
A
Kongresszus vezetőségének elutasítása ellenére azonban a módosítás, amely
egyértelműen megfogalmazta az előttünk álló harc célját, mégis harminchat
szavazatot kapott. A kongresszuson tehát erőteljes mozgósítási szándékot
fejeztek ki a miniszter hatalomátvétele ellen - ami tükrözi azt, ami a
jelenlegi mozgósításban erőteljesen kifejezésre jut.
Tény
azonban, hogy a kongresszus végén a rendelet visszavonásának követelése nem
szerepel szervezetünk követelései között. Hogyan lehetséges ez? Vissza kell
mennünk a szakszervezet vezetőségének március 14-i álláspontjához, a rendelet
kihirdetésének napjához. Egy sajtóközleményben kifejtették: "Az SNES
megkapta a minisztériumtól a konzultáció elvét a rendelet kihirdetése után. A
rendelet kihirdetése után? Ezt írni annyi volt, mint harc nélkül elfogadni a
rendelet közzétételét. Azt kell mondani, hogy a miniszter ezt meg is értette.
Március 17-én (vasárnap!) közzétette a rendeletet és még a végrehajtási
emlékeztetőt is. Kongresszusunk megnyitásának előestéjén történt. Ez is
provokáció volt a szakszervezetünk ellen. De a szakszervezet megkötötte a
kezét.
Itt az ideje, hogy összeszedjük magunkat. A helyzet sürgős. Ezekben a napokban az iskolaigazgatók a tanárokat kezdik behívni, hogy szintcsoportokat hozzanak létre. A kollégiumok igazgatótanácsai szavazni fognak a csoportok megalakításáról. Ennek a kongresszusnak az ellentmondásos elemeit le kell küzdeni, ha az egység és a közös fellépés akar érvényesülni a rendelet hatályon kívül helyezéséért folytatott küzdelemben. Egyetlen tanár sem akarja átélni ezt a "rémálmot".
Jack Lefebvre
"Fordulóponton vagyunk az oktatásban"
(Interjú Pierre Priouet matematikatanárral, Toulouse - Jack Lefèbvre)
Ön is részt vett az irodalom- és matematikatanárok közös nyilatkozatában, amelyet a kongresszuson olvastak fel (lásd fentebb). Miért vállalta ezt a kezdeményezést?
A gondolat az, hogy fordulóponthoz érkeztünk az oktatásban. A két tantárgyban, az irodalomban és a matematikában történtek alapján megmutatjuk, hogy ez a reform arra irányul, hogy a tanárokat megfosszák hivatásuktól, és megkérdőjelezzék képzettségüket és szakértelmüket. A kormány az egész szakmát át akarja alakítani tanár-tervezőből tanár-előadóvá, azzal a feladattal, hogy a fiatalokat, különösen a munkásosztályt formálja át: ez a fiatalok emancipációjáról való lemondás, egy több mint hatvan éves visszalépés az Ellenállás Nemzeti Tanácsáig visszanyúló nemzeti konszenzushoz képest. Január 16-i beszéde óta Macron egy 1930-as évekbeli iskolamodellhez próbál visszatérni, amely diszkriminatív és társadalmilag szeparatista.
La Tribune des Travailleurs, a francia PT hetilapja 433. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.