2011. június 29., szerda

Légikisasszonyok



Hány süldőlány álmodozik arról, stewardess lesz, ha megnő... A valóság azonban kiábrándító, a Ryanair dolgozói alátámasztják.

A Ryanair a tőkés rend sikertörténete. Egyetemi hallgatók alapította „fapados” légitársaság, mely komoly versenytársa lett az idősebb, eddig még halálra nem itélt nemzeti légitársaságoknak. Hogy milyen áron, azt ritkán kérdezik az olcsón utazók.

Az ír bejegyzésű Ryanair 5 belga dolgozója beszél a TV-nek. Ketten, tartva a megtorlástól, maszkot viselnek arcukon a CNE szakszervezet sajtótájékoztatóján. Nem túlzás a félelem, két társukat már elbocsátották „szervezkedésért”. A munkakörülményekről beszélnek: anyagilag úgy tűnhet, meg vannak fizetve, órabérük bruttó 16-20 euró. De csakis a repülőidő számít, a repülő levegőbe emelkedésétől a Föld érintéséig. Ezen kívül sem a földi munka, sem az eligazítások, semmi. A túlóra sem létezik, ha késés, ha technikai probléma adódik, ha „nem fogad a repülőtér”, a személyzetet nem fizeti senki. „Ha megbetegszik valaki, az orvosi igazolás nem elég, a harmadik napon meg kell jelenni a cég képviselője előtt és részletekbe menően be kell számolni a betegség természetéről a lehető legpontosabban”- mondja egyikőjük. Annak ellenére, hogy belga állampolgárok, Belgiumban élnek, a Ryanair-bázis Charleroi területén, az ír jogszabályok vonatkoznak munkájukra, melyek a munkavállalót sokkal kevésbé védik.

A szakszervezet összegyűjtött néhány tanuvallomást, melynek alapján szervezi a harcot. Először is jogi alapon, arra támaszkodva, hogy más európai országokban létezik olyan törvény, mely megakadályozza, hogy – a tőke és szolgáltatás szabad áramlása jegyében – a munkáltató a számára kedvezőbb körülményeket alkalmazza idegenben. Azonban azt is tudni kell, az Európai Bíróság korábban egyik precedensértékű ítéletében döntött már a munkáltató javára! Ez esetben marad a politikai küzdelem...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.