2013. október 10., csütörtök

Európa vizein


 


A Scenic Cruise Line hajón ötcsillagos szolgáltatások, két héttől egy hónapig terjedő utazás ára 10-16 ezer dollár körül mozog. All inclusive ellátás, luxus minden mennyiségben. Folyamatosan épülnek a csillogóbbnál villogóbb hajók.
Havi 1600 € plusz borravalót fizető pincérmunkára jelentkezett egy dolgozó az Európa folyamjain vízi utakat szervező ausztrál céghez. Folyami hajón, Franciaországban a Rhone folyón kellett dolgozni pincérként a hét minden napján, hat hónapon át, két hét egyszerre kivehető szabadsággal, áprilistól szezon végéig. 12 óra minden nap, kemény munka, állítja a magyar munkaközvetítő, a Kg international. A magyarországi munkaerőközvetítőnél 400 fő fölötti várólista van az álláshelyekre. Az itthoni cég 80 ezer forintos közvetítő díja, és a kiutazás költsége a munkavállalót terheli, valamint ha nem dolgozza le legalább az első hónapot, akkor fizetség nélkül kényszerül távozni. A cég tehát nem veszít, ha a munkavállaló bedobja a törülközőt. Az első két hét a kaució, amiből visszatartanak egy nagyobb részt a fizetésből. A repülőjegyet a szabadságra a szerződés szerint, de állják... A szerződés ezen kívül kitér még a töréskár okozta költségekre is. Amennyiben a munkavállalók (vagy vendégek) egy minimális keretnél több tányért, poharat törnek, a fizetésükből levonásra kerül az összeg egy bizonyos erre fentartott része.
A valóságban:
– hajónyitáskor 20 óra is lehet a munkaidő naponta.
– szobalány munkaideje is gyakran nyúlik 20 órára.
– az alkalmazottakat nem a Scenic, hanem a G & P sea cruises hotel management (Ciprus) veszi fel, ezért törvényes a cég teljes munkaügyi követhetetlensége.
– a "laza szerződésre vonatkozó szabályok"-ra a törvény lehetőséget biztosít, ezért a szerződésben nincs szó meghatározott napi munkaidőről, az a napi teendők elvégzését köti ki, mint napi munkaidőkeret.
– a szervizcsapat minden hajón 8 főről hétre olvadt munkáltatói döntés alapján, ezért a napi teendők is hosszabbra nyúlnak.
– nem számít törvénytelennek a napi 16 és fél óra munka mellett az se, ha például magas vízállás következtében a vendégek holmiját néhány naponta teljesen ki kell üríteni és be kell tölteni. Ez napi plusz két-három óra teendő.
– a szemétkihordás, új anyag berakodás is a személyzet dolga.

Olyan is előfordult, hogy a konyhafőnök-helyettes szakácsbéren kénytelen dolgozni, hiába alkalmazták közben magasabb pozícióban. Mivel nincs tartalék dolgozó a hajón, ezért a munkavállalók «nem betegednek meg»... A munkaórákról még csak nyilvántartással sem találkozunk. A cégnél javarészt magyarok dolgoznak, kisebb részt szlovákok, és egyéb országok dolgozói. Sokan nem bírják, ezért hetente cserélődik egy-két ember, néha három-négy is a hajó kb. 50 fős legénységéből. A munkavállalókat semmi nem védi, nincsenek egyenlő alkupozícióban a munkáltatókkal.

(«kritika» elbeszélésében)
Az Európai Unió a tőke, a szolgáltatások és a munkaerő szabad mozgásának elvében a Bolkestein-direktívát alkalmazza, ennek értelmében a «vendégmunkások» esetében alkalmazni lehet a kibocsátó, vagy az alkalmazó cég országának munkaügyi törvényeit. Ennek jegyében minden megengedett…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.