MTA
Társadalomtudományi KutatóközpontJogtudományi Intézet
A Jogtudományi Intézet blogoldala
Menekültkérdés: verseny a szavazók megnyeréséért vagy valóban tömegek
akarnak Magyarországra jönni?
2015. július 16.
14:34
Ziegler
Dezső Tamás
Manapság igen komoly indulatokat kavar a menekültügy rendezésének kérdése.
A viták egyrészt a Magyarország déli határain építendő fal kapcsán lángoltak
fel, másrészt a menekültek elhelyezésének és Magyarországon tartózkodásának
kérdését érintették. A napi sajtóban hangoztatott érvek jelentős része
szakmaiatlan, úgy tűnik, a szabályozás ismeretének hiánya, illetve a tények
negligálása dominálja a közbeszédet. Ennek megfelelően szükségszerűnek tűnt
áttekinteni a menekültügy hátterét és jogi kereteit, ezáltal remélhetőleg
hozzájárulva az eltérő nézetek szintetizálásához, illetve a megfelelő
megoldások megtalálásához.
1. Menekült és migráns: mi a különbség, és ki határozza meg?
A nemzetközi migrációnak több fajtája létezik. Általában reguláris és
irreguláris migráció között szokás különbséget tenni. Előbbi esetén a személy
szabad akaratából, a jogszabályok által adott keretek között lép be egy
államba. Erre példa lehet az ideiglenes tartózkodás, turizmus, de hasonló lehet
például a munkavállalási célú migráció is.
E csoporttól el kell választani az irreguláris migrációt. Utóbbi két
esetben állhat fenn: i) vagy kényszervándorlásról (menekülésről) beszélünk,
amikor is az illetőnek üldöztetés miatt el kellett menekülnie országából
(például mert az élete veszélyben van) vagy ii) jogellenes határátlépésről, ha
az illető illegálisan, vízum nélkül jött az országba, és menekültstátuszra nem
tarthat igényt, mert nem üldözik (például gazdasági bevándorló). A kettő között
létezhetnek egyéb kategóriák, ilyen Magyarországon az oltalmazott, aki nem
felel meg a menekültkénti elismerés feltételeinek, de fennáll annak a veszélye,
hogy származási országába történő visszatérése esetén őt súlyos sérelem érné,
és nem tudja, vagy az e veszélytől való félelmében nem kívánja a származási
országa védelmét igénybe venni (ld. a menedékjogról szóló 2007. évi LXXX.
törvény 12. §-át)
Menekültekre az Alaptörvény XIV. cikkének (3) bekezdése tartalmazza a
legalapvetőbb rendelkezéseket. E szerint
"Magyarország - ha sem származási országuk, sem más ország nem
nyújt védelmet - kérelemre menedékjogot biztosít azoknak a nem magyar
állampolgároknak, akiket hazájukban vagy a szokásos tartózkodási helyük
szerinti országban faji, nemzeti hovatartozásuk, meghatározott társadalmi
csoporthoz tartozásuk, vallási, illetve politikai meggyőződésük miatt üldöznek,
vagy az üldöztetéstől való félelmük megalapozott."
E szerint a menekültstátusz megszerzéséhez valamilyen üldöztetés kell,
például vallási, lelkiismereti, faji oknál fogva az illetőt hazájában hasonló
retorzióknak tennék ki. Egyéb személy nem kaphat menekült státuszt: gazdasági
bevándorlóknak nem adnak, és a menekültként történő elismerést nagyon komolyan
ellenőrzik is.
Gazdasági bevándorlás esetén (szemben a menekültüggyel) a tagállamoknak
széles mozgásterük van: speciális eseteket kivéve (például családegyesítés), az
EU nem, hanem a tagállamok maguk szabályozhatják, hogy kit engednek be EU-n
kívüli országokból, kinek adnak vízumot, tartózkodási engedélyt, stb.
Magyarországon külföldi (EU-n kívülről jött, ún. harmadik államból származó)
munkavállalók esetén a munkaügyi hivatalok igényfelmérést végeznek, és ha
találnak magyar munkaerőt, őt részesítik előnyben EU-n kívülről jött
személyekkel szemben. Esetükben tehát a "nem veheted el a magyarok
munkáját" szlogen egy ideje, nagy általánosságban, a gyakorlatban amúgy is
érvényesül.
A menekültek így nem azonosak a gazdasági bevándorlókkal. Gazdasági
bevándorló nem kapott, és nem is kaphat menekültstátuszt.
2. A nemzetközi háttérről
Az, hogy a menekültstátuszt kinek adják meg, a nemzetközi egyezmények és az
uniós jog keretei között dől el, ugyanakkor a tagállamoknak jelentős mérlegelési
jogkörük van. A nemzetközi közösség a hasonló helyzetekre létrehozott egy
rendszert, mely megóvja a menekülteket attól, hogy a különböző államok
visszautasítsák a tartózkodásukat. A rendszer megalkotásának értelme és
logikája a kölcsönös nemzetközi szolidaritásban és a humánum alapvető
érvényesítésében nyugszik. Ha egyik állam segíti a másikat, elvárhatja, hogy
mások is segítsék őt, ha polgárai bajba kerülnek. Az elmúlt évszázadok európai
történelmét tekintve, amikor – vallási, etnikai és politikai konfliktusok,
levert forradalmak és polgárháborúk miatt időről időre – milliók menekültek el
szülőföldjükről, e rendszer helyesnek és racionálisnak tűnik addig a pontig,
ameddig fenntartható. A reguláris (gazdasági, megélhetési célú) migrációt a
menekültek helyzetétől el kell választani, utóbbi terén (ahogyan az 1. pontban
erre már utaltam) az államoknak általában lényegesen több mérlegelési jogköre
van. Az Alaptörvény fent idézett menekült-definíciójára több fontosabb
nemzetközi dokumentum is hatott.
Az egyik legfontosabb az 1951-es Genfi Egyezmény. Utóbbit az ENSZ
keretein belül alkották meg, a világ államainak jelentős része tagja (145 állam). Nem különleges eset tehát a menekültekkel való
humánus eljárás megkövetelése hazánkkal szemben, hanem a nemzetközi jog
világszerte – általunk is – általánosan elfogadott, meghatározó jelentőségű
eleme. Az Egyezmény 1. cikk A. pontjának (2) bekezdése értelmében menekült az,
akit faji, vallási, nemzeti hovatartozása, társadalmi csoporthoz való
tartozása, esetleg politikai meggyőződése miatt üldöznek, emiatt megalapozott
félelme van, az állampolgársága szerinti országon kívül tartózkodik, és/vagy
nem kívánja hazájának "védelmét" igénybe venni. Hasonló személy az
is, aki hontalan (nincs állampolgársága, például mert olyan területről jött,
ahol állam sincsen, vagy amely államot Magyarország nem ismer el), és nem tud,
vagy az üldözéstől való félelmében nem akar visszamenni a szokásos tartózkodási
helyének államába. Ilyen személyeknek az állam köteles tartózkodásukat
engedélyezni, védelmet nyújtani.
A másik lényeges dokumentum a Dublin III rendelet, mely az EU-ban
határozza meg a menekültekkel való eljárás kereteit. E szerint a menekültek
kérelmét elvileg ott kell elbírálni, ahol beléptek az EU-ba. Utóbbi rendszert
azért hozták létre, hogy ne lehessen megkerülni a szabályokat, vagyis a
megengedőbb ország felé kicselezni az uniós beléptető-rendszert.
Szintén érdemes megemlíteni az Európa Tanácsot, mely (EU-n kívüli,
független) nemzetközi szervezet bírósága, a Strasbourgi Bíróság a
menekültkérdés kapcsán több esetben foglalkozott az emberhez méltó
életkörülmények biztosításával. Hazánk 1990 óta tagja az ET-nek, így elvárható,
hogy a szervezet által megfogalmazott elvárásokat teljesítse.
A keretek adottak, ám a kitöltésük államonként színes képet mutat: sokáig
például az államok a nem állami üldöztetést, így a polgárháborút vagy törzsi
háborút nem akarták menekültstátuszra jogosító tényként elfogadni, és az
állami, intézményesített esetekre koncentráltak. A Helsinki Bizottság szerint
Szíria esetében (ahol 7, 8 millió ember menekült el lakóhelyéről, 840.000
sérült meg és legalább 220.000 embert gyilkoltak meg az elmúlt években) a
kérelmezők 35%-a nem kap menekült státuszt Magyarországon.
Szintén elgondolkodtató adat az afgán menedékkérelmek elbírálása, melyek esetén
80% elutasításra került hazánkban. Utóbbi két esetben valószínűleg a magyar
állam megszegi nemzetközi kötelezettségeit. A Magyarországon menedékkérők
összesen 9%-a kapott csupán valamifajta státuszt (45% az EU átlag, vagyis a
magyar ötszöröse!), mely összesen alig több mint ötszáz embert jelent (ld.
később). Bizonyos esetekben akár kínzás elől menekülőknek sem nyújt a magyar állam védelmet.
Egy extrém esetben például egy magyar bíróság a női körülmetélés és
kényszerházasság veszélyét nem tartotta elegendőnek ahhoz, hogy védelmet
biztosítson (ld. a Fővárosi Bíróság 17.K.30.116/2007/20-II. ítéletét), mert a
veszély nem volt kellőképp bizonyítva (értsünk ez utóbbi alatt bármit is).
Számos esetben a személyazonosító okmányokat kérik számon, miközben, ha az
életét mentve menekül valaki, nem feltétlenül az iratait menti: bizonyos
esetekben ilyenkor a magyar hatóságok felveszik a kapcsolatot a külföldi
állammal, ami az érintett otthon maradt családtagjaira nézve végzetes
következményekkel járhat.
3. Felfüggeszthető-e az uniós jog, illetve a nemzetközi jog alkalmazása?
Röviden: nem függeszthető fel. Magyarországnak nemzetközi kötelességei
vannak, melyeknek eleget kell tennie. Elvileg a genfi egyezmény, mint
nemzetközi szerződés felmondható, ugyanakkor az uniós jog terén ilyen
jogosítványunk nincsen. Magyarország a csatlakozási tárgyalások során,
1998-2002 között nem kért és így nem kapott olyasfajta jogosítványokat (ún.
derogációkat), mint az Egyesült Királyság és Írország, akik e területen (is)
eldönthetik, hogy csatlakoznak-e egy szabály megalkotásához (ahogyan a bel- és
igazságügyi együttműködés egyéb területein is tehetik, írásunkat ld. itt, 6. oldal). Az
uniós jog egyoldalú felfüggesztése tagállami jogsértéses eljáráshoz, illetve
idővel szankciókhoz vezethet.
Felmerül persze a kérdés: ha tömeges problémák jelennek meg, mégis mit
lehet tenni? Ilyen esetekben az uniós államokkal való tárgyalás tűnik a
leghasznosabbnak. És itt jutunk el a következő kérdéshez: mit mondanak a számok
a menekültkérdésre vonatkozóan, érdemes-e jelezni, hogy drasztikus növekedés
indult be a menekültek számában, és szükséges-e valamifajta fellépés a helyzet
normalizálására?
4. A külföldiek "tömeges" magyarországi jelenléte: valóság
vagy mítosz?
A számokból jól látható, hogy az érkező, magukat menekültnek tartó
személyek számában magyar léptékkel jelentős növekedés indult be. A
Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal adatai szerint 2014-ben
a regisztrált menedékkérők száma 42.777, míg 2013-ban e szám csupán 18.900
volt. Sajtóhírek szerint 2015-ben nyár közepéig 65.000 személy érkezett. Ehhez
képest fontos tudni, hogy menekültstátuszt Magyarországon 240 (!) ember kapott
csupán, és oltalmazotti státuszt is csak 236. Az ide érkezők jelentős része
továbbutazott. Így például a fenti 42.000 személybe beleszámíthatjuk azt a
23.000 koszovóit, akik nem kaphatnak (nem is kaphatnak) menekültstátuszt, mert
biztonságos államnak tartjuk Koszovót. Összesen alig több mint ötezren
folyamodtak menekült státuszért, akiknek 9%-a kapott menekült vagy oltalmazott
státuszt. E szerint tehát mítosz (vagy a tények ismerete ellenére hangoztatott
hazugság) a menekültek tömeges, hosszan tartó magyarországi tartózkodása:
jelentős részük szinte azonnal továbbutazik Nyugat-Európába, és még
menekültstátuszért sem folyamodik nálunk. Egyszerre Magyarországon általában
nem tartózkodik pár ezer embernél több, a befogadó táborok férőhelyeinek száma
elképesztően alacsony, pár száz fő (ld. az adatokat itt).
Ehhez képest okkal felvethető viszont, hogy mi történik, ha visszaküldik
hozzánk a menekülteket, a Dublin III. rendeletnek megfelelően. A rendelet
szerint ugyanis azon menekültek menekültkérelmét, akik nálunk lépték át az
uniós határt, Magyarországon kell elbírálni. E rendszer azonban nem működik
megfelelően. Itt két tényt kell kiemelni: egyrészt tavaly mindösszesen 827 menedékkérőt küldtek vissza
hozzánk. Másrészt e szám idén sem változott drasztikusan, januártól
áprilisig összesen 522 visszavétel történt. Ennek az oka az engedékeny
nyugat-európai gyakorlatban van, illetve a dublini rendszer gyenge hatásfokát
mutatja.
Felvethető ugyanakkor, mi lesz, ha Nyugat-Európa nem bírja a nyomást? Ebben
az esetben, tekintve, hogy a migránsok egy része csakugyan nem menekült,
dinamikusabb elbírálásra kell berendezkedni, és jogunkban áll hazaküldeni őket,
ahogyan eddig is tettük. A számok tehát azt mutatják, hogy krízis nem az itt
tartózkodó, éves átlagban kb. 500 menekült/oltalmazott miatt alakul ki, hanem a
menekült-táborokban és környékükön uralkodó viszonyaink miatt (ld. később).
Fontos tudni, hogy 2014-ben összesen 625.000 menekültstátuszt kereső
személy érkezett az EU-ba, és 375.000 ügyben született döntés, ami
szintén erős növekedést jelez. A magyar, alig több mint ötezer elbírált esethez
képest Németország 97.275, Franciország 68.500, az Egyesült Királyság 25.870,
Olaszország 35.180, Hollandia 18.790, ügyben hozott valamifajta döntést. A
nagyobb méretű államok mellett érdemes megnézni pár Magyarországhoz hasonló
méretű ország adatait: Görögország 13.305, Belgium 20.335, Portugália 155
ügyben döntött (ld. a statisztikákat itt). A magyar 500-as
számhoz képest, aki menekült vagy oltalmazott státuszt kaptak, az államok jó részében
ezreket fogadtak be, Németországban például 47.555 pozitív döntés született, Svájcban 15.575, Belgiumban
8.515, Görögországban 3.850. Az egyik legextrémebb eset Bulgária, ahol 430
esetet utasítottak csupán vissza 7.435 esetből, a többiek menekült (5.165) vagy
oltalmazott (1.840) státuszt kaptak. A másik véglet Málta, ahol szinte nem
hajlandóak menekült státuszt adni, és Olaszországba szállítják az érkező
menekülteket, ami vélhetően nem konform Málta nemzektözi
kötelezettségeivel. A kelet-európai államokban az ügyek száma egyébként
általában lényegesen alacsonyabb, mint Nyugat-Európában, ami logikus is: ha egy
menekült választhat, valószínűleg érdemesebb eljutnia valamilyen módon
nyugatra, ahol a státusz megszerzését követően jobb kilátásai vannak, ráadásul
a státusz megadása könnyebb, objektívebb alapokon áll. Ha megállapításra kerül,
hogy hazájában üldöztetésnek lenne kitéve, ez eseten sem lesz valaki gazdasági
bevándorló, hanem menekült státuszt kap.
5. Menekültek és gazdasági migránsok - együtt sincsenek "túl"
sokan?
A fentiekhez kapcsolódóan felmerül, hogy vajon a Magyarországion tartózkodó
EU-n kívüli államokból származók tömeges jelenlétükkel nem boríthatják-e fel
Magyarország kultúráját, értékrendszerét, állami berendezkedését, közmorálját.
A kérdés, mely a multikulturalizmushoz kapcsolódik, általában szőnyeg alá van
söpörve, így érdemes lenne nyílt és őszinte, a tényeken alapuló,
demagógiamentes vitát tartani róla, ugyanis a társadalmak túlélésére különböző,
eltérő felfogások létezhetnek. Messzire vinne a különböző, bevándorlást érintő
pro és kontra érvek felsorakoztatása, de egy dolgot viszont érdemes kiemelni:
Magyarországon krízishelyzetről korántsem lehet beszélni. Ráadásul, aki járt
már Nyugat-Európában, tisztában van vele, hogy mennyivel több bevándorló él
ott, mennyire más az utcakép, milyen módon lehet szintetizálni a kultúrákat, és
a magyar társadalom ebből a szempontból mennyire homogén jelenleg is. Nálunk
lényegesen kevesebb migráns van, az itt tartózkodni szándékozó menekültek száma
pedig elenyésző. Ráadásul úgy tűnik, egyre kevesebb az EU-n kívüli államból
származó, Magyarországon dolgozó személy is: e szám 2003-ban 53.000, míg 2014-ben 14.000
volt, azaz drasztikusan csökkent az itt dolgozó harmadik államból
származók száma (ez egyébként az EU csatlakozással is magyarázható). A
munkavállalók közül 4.800 kínai volt. E számok roppant alacsonyak, az uniós
átlaghoz képest pedig különösen azok, és egy egyértelműen kezelhető helyzetet
mutatnak. Ráadásul a közelmúltban limitálták a nem EU államból származó
munkavállalók számát: a nemzetgazdasági miniszter úgy határozott, a jövőben
annyi nem uniós állampolgár lesz foglalkoztatható egy hónapban az országban,
ahány megüresedett munkahely volt egy évvel korábban. Összesen egyébként
nagyjából 140.000 bevándorló él hazánkban, közülük több, mint 100.000 európai állam állampolgára.
A külföldiek a magyar társadalom 1.4%-át alkotják, ami Európai
viszonylatban kimondottan alacsonynak mondható.
6. Ki fizeti a számlát?
A menekültekre vonatkozó költségek jelentős részét az Európai Unió állja. „A
SOLID program keretében a négy alap (külső határok alap, menekültügyi,
visszatérési és integrációs alap) magyarországi pénzügyi forrása a 2007-2013
közötti időszakra csaknem 28,5 milliárd forint volt " (forrás: kormany.hu). Ehhez képest
a táborokban borzalmas állapotok uralkodnak (ld. később).
7. A déli határainkon felállítandó fal kérdése
A déli határainkon megépített fal elvileg szolgálhatna célszerűségi
szempontokat: hasonló falak léteznek a világban, például az USA-Mexikó határon
is van fal, sőt, azon fal célja nagyjából ugyanaz. A fal megépítése ott is
vitákat generált, csak részben készült el, és számos érv-ellenérv ismert. A
magyar fal felépítésének kérdésében felmerül: mi értelme van? (Úgy különösen,
hogy a határon túli magyarok életét is megnehezítheti). Egyrészt lehetséges,
hogy a migránsok egyszerűen átmennek mellette és úgy jönnek be, tekintve, hogy
a határszakassz egy részét fedi csak le:
valószínűleg ez esetben értelmetlen megépíteni. Másrészt, elvileg, az illegális
bevándorlás ellen épül: e szerint legális módon, a határátkelőhelyen kell
bejutnia a magát menekültnek mondó személynek. Akik a magyar hatóságoknak
leadják a menekültkérelmüket, korábban (illegálisan, de) továbbmentek
Nyugat-Európába. Az ide érkezők kénytelenek lesznek menekültkérelmüket már itt,
Magyarországra érkezvén leadni, nem tudván, hogy ez mivel jár (nevezetesen,
hogy nálunk is bírálják majd el azokat). E szerint gyanítható, hogy a
kormányzat intézkedése nem csupán egy falat hoz létre, hanem le fogja terhelni
a menekültkérelmek elbírálására létrehozott rendszerünket is: feltételezhetően
nőni fog ugyanis a kérelmek száma, a fal tehát pontosan az ellenkezőjét
eredményezi mindannak, amit a kormány remél tőle. Ezzel szemben felvethető,
hogy az ország területén miért engednénk, hogy illegálisan mozogjanak külföldi
személyek? Erre két dolgot lehet válaszolni: egyrészt a menekültek, de még az
illegális gazdasági bevándorlók sem bűnözők: az USA bizonyos államaiban például
kimondottan tilos ellenőrizni a
tartózkodás jogosultságát, ha az illető nem követett el bűncselekményt, sőt:
például New Yorkban személyi igazolványt is kaphatnak,
hogy bankszámlájuk, adószámuk és vezetési engedélyük lehessen.
Másrészt, ezen személyek egy része, amennyiben nem menekült és gazdasági okból
megy egy államba, az állami mérlegeléstől függően tartózkodhat az illető
államban a jövőben: nem szükséges őket bűnözőként kezelni, idővel státuszukat
rendezhetik.
Emellett felmerül a fal megépítésének jogszerűsége, melyre vonatkozóan már
született a JTI blogon egy blogbejegyzés.
Valószínűsíthető, hogy (noha megépítése konform a menekültügyi szabályokkal, az
államok számra megengedett, hogy ilyen módon kontrolálják a határaikat), a fal
azon részének megépítése, mely a Natura 2000 természetvédelmi programterület része (a
Kiskunsági Nemzeti Park területein), uniós jogba ütközik. Összességében nézve
tehát, a fal megépítésének jelenleg elhatározott módja vélhetően illegális
(jogellenes), és EU eljárást vonhat maga után. A Natura 2000 által érintett
területek egyébként módosíthatóak, csak a megfelelő eljárási rendet kell
betartani.
Alapjogi kérdéseket is felvet, hogy sajtóhírek szerint a falat elítéltekkel
(pontosabban: a büntetés-végrehajtás által felügyeltekkel)akarják megépíttetni. Ez
elviekben nem ütközik a nemzetközi sztenderdekbe, ugyanakkor lehetnek olyan
esetek, amikor emberi jogi problémák merülnek fel: mi a helyzet, ha valaki nem
akar az építkezésben részt venni? És mi történjen az előzetes letartóztatásban
lévőkkel?
8. Konklúzió
A fentiek alapján jól látható, hogy azon kijelentés, mely szerint Magyarország
elviselhetetlen menekültügyi nyomás alá került és tízezrével kell tartósan itt
maradó menekültekkel számolni, téves. Évi 500 ember megóvása semmilyen
terhet nem jelent sem a magyar állam, sem a társadalom számára, ahogyan a
tervezett 370 menekült tervezett átvétele sem
jelentene semmilyen terhet, amely módszerrel az EU-ban kvótaszerűen
osztanák el a menekültek egy részét. Szintén téves a menekültek által
elkövetett tömeges bűncselekmények vizionálása. Jelenleg az is látható, hogy a
nem menekült gazdasági bevándorlók nem választják lakóhelyüknek az országot, és
amint lehet, továbbmennek Nyugat-Európába. Magyarország az EU egyik legszegényebb
országa, ha csak négyszáz kilométert utaznak nyugatra is öt-nyolcszor annyit
kereshetnek ugyanazon munkáért /ld. a vonatkozó OECD statisztikát/.
Az is látható, hogy kiemelten fontos lenne a menekülttáborok, illetve környékük infrastrukturális fejlesztése, tekintettel az áthaladó tömegekre, és jelenleg pont ezzel ellentétes folyamat zajlik. A legújabb terv, nevezetesen, hogy megszüntetik a menekülttáborokat és sátortáborba telepítik a menekülteket, szintén alapvető gondokat fog okozni: egyrészt nem konform vállalt nemzetközi kötelezettségeinkkel, másrészt az embertelen bánásmód tilalmába is ütközhet. A táborokkal kapcsolatos gondokat nemzetközi szervezetek évek óta jelezték, a problémára az Európa Tanács vonatkozó jelentése is rámutatott, illetve a magyar hatóságok eljárásához kötődően a Strasborgi Bíróságnak az embertelen bánásmódra vonatkozó ítélete is született. E fejlesztésekre a magyar állam jelentős összegeket kap, azok egy részének elvégzése nem pusztán a emberiesség miatt lenne fontos, hanem nemzetközi jogból eredő kötelessége is. Jelenleg a táborokon belül embertelen körülményeket találunk, súlyosan túlterheltek-túlzsúfoltak (Debrecenben 800 férőhelyre 1600 ember jut). Higiéniai problémák vannak (például terjednek a poloskák és egyéb bogarak, élősködők, valamint a tisztálkodási lehetőségek limitáltak). A menekültek megfelelő jogi vagy egyéb segítséget nem kapnak (utóbbira szintén az Európa Tanács jelentése mutatott rá). A nemzetközi szervezetek mellett az alapjogok biztosa is rámutatott a problémákra (ld. pl. itt, itt vagy itt, a 2014-es tevékenységről a jelentést ld. itt, 129. oldaltól. Legutoljára a menekültügy őrizet botrányos jellegéről is készült jelentés, melyet 2015 áprilisában tették közzé). Hangsúlyozandó, hogy ezen táborok és infrastruktúra felállítására tízmilliárdokat kaptunk korábban (ld. a 6. pontot).
Az is látható, hogy kiemelten fontos lenne a menekülttáborok, illetve környékük infrastrukturális fejlesztése, tekintettel az áthaladó tömegekre, és jelenleg pont ezzel ellentétes folyamat zajlik. A legújabb terv, nevezetesen, hogy megszüntetik a menekülttáborokat és sátortáborba telepítik a menekülteket, szintén alapvető gondokat fog okozni: egyrészt nem konform vállalt nemzetközi kötelezettségeinkkel, másrészt az embertelen bánásmód tilalmába is ütközhet. A táborokkal kapcsolatos gondokat nemzetközi szervezetek évek óta jelezték, a problémára az Európa Tanács vonatkozó jelentése is rámutatott, illetve a magyar hatóságok eljárásához kötődően a Strasborgi Bíróságnak az embertelen bánásmódra vonatkozó ítélete is született. E fejlesztésekre a magyar állam jelentős összegeket kap, azok egy részének elvégzése nem pusztán a emberiesség miatt lenne fontos, hanem nemzetközi jogból eredő kötelessége is. Jelenleg a táborokon belül embertelen körülményeket találunk, súlyosan túlterheltek-túlzsúfoltak (Debrecenben 800 férőhelyre 1600 ember jut). Higiéniai problémák vannak (például terjednek a poloskák és egyéb bogarak, élősködők, valamint a tisztálkodási lehetőségek limitáltak). A menekültek megfelelő jogi vagy egyéb segítséget nem kapnak (utóbbira szintén az Európa Tanács jelentése mutatott rá). A nemzetközi szervezetek mellett az alapjogok biztosa is rámutatott a problémákra (ld. pl. itt, itt vagy itt, a 2014-es tevékenységről a jelentést ld. itt, 129. oldaltól. Legutoljára a menekültügy őrizet botrányos jellegéről is készült jelentés, melyet 2015 áprilisában tették közzé). Hangsúlyozandó, hogy ezen táborok és infrastruktúra felállítására tízmilliárdokat kaptunk korábban (ld. a 6. pontot).
Emellett nem szabadna
elbagatellizálni a helyi lakosok valós alapokon álló igényeit és félelmeit.
Ilyenek lehetnek az együttélés kereteit segítő, jelenleg teljesen hiányzó
programok, melyek néha alapvető dolgokat pótolhatnának. Könnyű ugyanis
toleranciáról beszélni, ha a helyi lakosok például képtelenek kommunikálni a
menekültekkel nyelvi hiányosságok miatt (amúgy is, Magyarországon a
legalacsonyabb az EU-ban az idegen nyelvet beszélők aránya, mindössze 35% beszél
legalább egy idegen nyelvet, ezzel az ország az utolsó
helyen áll az EU-ban). A
táborok környékén angolul vagy idegen nyelven semmilyen tábla nincsen (még a
tábor létét, helyét sem jelzik), a menekültek szinte hasznavehetetlen
térképekkel bóklásznak és nincs harmadik fél, aki a hasonló gondokat
menedzselné (a civilek tevékenysége ilyen szempontból hasznos, ám egyrészt
vannak települések, ahol nincsenek jelen, máshol pedig csupán kezdeti lépések
történtek). A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal honlapja szinte
hasznavehetetelen, roppant kevés információ elérhető rajta, a táborokról szinte
semmilyen információ nincsen. Szintén alapvető hiányosság, ha a helyi szokásokat-konvenciókat
nem magyarázzák el az ideérkezőknek, és az ideérkezők amúgy tolerálható
szokásait sem ismerik az érintett alkalmazottak és környékbeli lakók.
Úgyszintén jellemző az érzékenyítő tréningek teljes hiánya a táborok környékén.
Ehhez képest számtalan olyan hír van terjedőben, amely "vad
menekülthordákól" szól, miközben tízezrével érkeznek és mennek tovább
békésen az országból, és bűncselekmények elkövetése nem jellemző. A
feszültségek elsimítására és az emberi együttélés megteremtésére eddig igen
kevés hivatalos intézkedés született, sőt, inkább az ellenkezőjét, a
konfliktusok generálását lehet tapasztalni.
Összességében nézve, a fentiek
alapján megállapítható, hogy a menekültekre vonatkozó negatív,
túlemocionált kijelentések leginkább politikai célokat szolgálnak (ami a
Századvég szerint, úgy tűnik, sikeres taktika). Annál is inkább igaz lehet ez, mert a
magyar átlagpolgár menekülttel szinte sohasem találkozik. Ez ugyanakkor roppant
veszélyes utca: aki mesterségesen pogromhangulatot
hoz létre és a történelmünkből
ismert rasszizmusra épít, előbb-utóbb ugyanennek a tendenciának válik majd az
áldozatává.
Az írás a szerző véleményét tartalmazza és semmiképp
nem értelmezhető az MTA TK Jogtudományi Intézetének hivatalos
állásfoglalásaként
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.