JULIEN PAPP Forradalom vagy szovjetizáció? Magyarország a II. világháború után (1944.
szeptember – 1947. szeptember) részlet
130-104. old.
A Sztálinnak tulajdonított és sokat hangoztatott
terjeszkedési politikát és forradalmi terveket ezidáig semmilyen jelentős
dokumentum nem bizonyította. Röviden azt lehet mondani, hogy a témának szentelt
tengernyi irodalom a szovjetológia főként „logikai” konstrukciókból álló
téziseinek gyüjteménye.
Amint az a kor kvalifikált történészeinek munkákból
kitűnik (29), a tényekhez legközelebb az áll, hogy a szovjet diktátor nyugati
szövetségeseihez idomulva, egy-egy adott helyzetnek megfelelően alakította ki
politikáját, legtöbbször reakcióként ez utóbbiak magatartására és
kezdeményezéseire. Mindenesetre Sztálinnak 1945 után olyan szándékokat
tulajdonítani, mint a „bolsevizálás”, az ennek szinonimájaként használt
„szovjetizálás” és a forradalom európai kiterjesztése, ellentmondásoktól terhes
feltételezés.
E felfogás eleve nem ismeri a Szovjetunióban az 1920-as években
lezajlott politikai viták jelentőségét, nem veszi figyelembe a bolsevizmust
elpusztító moszkvai pereket, az Internacionalé VII. Kongresszusát, majd a Komintern
feloszlatását, és egyáltalán a „szocializmus egy országban” elvének
meghirdetését az 1920-as évek nagy vitáit követően, ami a nemzetközi
munkásmozgalmat alapvetően (strukturálisan) az „elárult forradalomból” kinőtt
társadalmi rétegek igényeihez és a Szovjetunió nemzeti érdekeihez igazította.
Mivel 1990-nel bezárólag a Szovjetunió és a sztálinizmus története egyetlen
„korpuszt”, zárt rendszert képez, nem követjük el a teleológia módszertani
hibáját, ha emlékeztetünk arra, hogy Sztálin forradalmi ellenzéke szerint a
sztálinizmus „génjében hordozta” a tőkés rendszer visszaállítását; ez volt az
1920-as évek bolsevik vitáinak epicentruma. 1990-nel a kör bezárult, igazolva
mintegy a bolsevik ellenzék érveit és előrelátásait. A „menetrend” fogalma
tehát, (30) még idézőjelben is, nemcsak történelmietlen, de 360 fokos tévedés: ha
egyáltalán volt „menetrend”, azt egyszerre kondíconálta a „dolgok ereje”, s
határozták meg az emberi és társadalmi akaratok, illetve véletlenek (röviden:
ezek képezik a történelem „nyersanyagát”, és nem az isteni gondviselés szerinti
predesztináció); a „célállomás” azonban nem a forradalmi terjeszkedés, hanem a
tőkés rendszer restaurációja lett.
Még ha vitathatatlan is Sztálin cinizmusa,
helyénvalóbb tehát dokumentált nyilatkozatait és elszólásait idézni. A
legismertebb bizonyára a ’30-as években egy külföldi vendégnek tett
kijelentése, miszerint a világforradalom kirobbantása soha sem állt
szándékában: „komikus, vagy ha tetszik, tragikomikus félreértésről van szó” –
mondotta.(31) Egy másik alkalom: találkozásukkor, 1944. október 14-én Churchill
felvetette, hjogy a kis európai országok mennyire meg vannak rémülve a bolsevik
forradalomtól, s emlékeztetett arra, hogy „1919-1920-ban az egész világ (azaz a
tőkés világ) rettegett a világforradadalomtól.” Amire Sztálin kapásból azt
felelte, hogy „a világ nem fog rettegni. A Szovjetuniónak nem áll szándékában
bolsevik forradalmakat csinálni Európában.”(32) És a vérbe fojtott (kommunista
és nem kommunista) görög ellenállás bizonyította, hogy Sztálin kijelentése
távol állt a cinikus hazudozástól. A Moszkvába emigrált francia kommunista párt
vezetőjét, Maurice Thorez-t is azért adta ki 1944 decemberében de Gaullenak,
hogy leszerelje a forradalomba torkolló francia ellenállást, kiváltva a
kommunista és nem kommunista ellenállási mozgalmak országos méretű
felháborodását. Idézzük még a Titó vezette jugoszláv delegáció 1945 áprilisi
látogatását: „Manapság a szocializmus lehetséges még az angol monarchiában is.
Sehol nincs szükség forradalomra”,(33) erősítette meg szándékát Sztálin (aki
egyébként – minden látszat szerint – temperamentumánál és szeminarista
neveltetésénél fogva jobban érezte magát konzervatív és a szeszes italt jól
bíró személyek társaságában, mint a világforradalom megszállottjaiéban). A
moszkvai perekkel szinte egy időben meghirdetett népfrontpolitika nem a
forradalmi nemzetköziségre, hanem a szovjet állam védelmére vonatkozott.
Jóllehet a III. Internacionálé történetében elrettentő példa volt a
nacionalista Csang Kaj-sekkel való paktálás – ami a kínai kommunistákat a
Kuomintang túszává tette, és 1927-ben legalább félmillió munkás és paraszt
legyilkolásával végződött (34) –, a sztálinista politika szerint, a
Szovjetuniót fenyegető egyre nagyobb veszély miatt el kellett söpörni azokat,
akik a legkisebb mértékben is kétségbe vonták a polgári pártokkal való
együttműködés helyességét. A népfrontpolitikát „csak új emberekkel lehet[ett]
megcsinálni a KMP-ben is”, amint azt Kun Béla biográfusa írja „a vádak
tendenciózus csoportosítása” kapcsán.(35) Meg kellett tehát tisztítani az
Internacionalét a bolsevizmus által „kompromittált” vezetőktől, és előtérbe
állítani az új kurzus elfogadására hajlamosakat.
29. V.ö. Krausz Tamás:
Hogyan írná át Ungváry Krisztián a nagy honvédő háború történetét? Századok,
2014. 148. évf. 1. sz., 201–227. http://www.szazadok. hu/2014/pdf/2014.pdf
30. Ez Ungváry idézett
tanulmányának egyik leitmotivuma
31. Pravda, 1936.
március 5. Idézi Issac Deutscher: Staline. Paris, Éditions Gallimard, 1953. 507.
32. Jean-Jacques
Marie: Staline. Paris, Fayard, 2001, 695.
33. M. Đjilas, i.m.
152.
34. Pierre Broué:
Histoire de l’Internationale communiste, 1919–1943. Paris, Fayard, 1997. 440.
35. Borsányi György:
Kun Béla. Politikai életrajz. Budapest, Kossuth Kiadó, 1979. 378.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.