PAUL LE BLANC
KIK AZOK A
SZOCIALISTÁK?
(megjelent:
Eszmélet 47. sz. 2000 JÚLIUS 1. http://eszmelet.hu/paul_le_blanc-kik-azok-a-szocialistak/ )
Egy olvasónk nemrégiben ezt
írta: “Egyértelműen támogatom A szocializmus alapjai című sorozat folytatását, de azoknak a
kifejezéseknek a tisztázásával kezdeném, amelyekkel a különféle baloldali
csoportosulások Amerikában és másutt önmagukat definiálják, úgymint
szocialista, szociáldemokrata, kommunista, forradalmi szocialista, és vajon a
IV. Internacionálét támogató trockistáknak miért tetszik jobban a ‘forradalmi
szocialista’ elnevezés, és mi a különbség az önmagukat marxistának minõsítő
csoportok között, de a bármelyikük által kiadott propaganda-, illetve elméleti
anyag is elemzést érdemelne, ideértve a Labor Standard-et is.”
Milyen igaz. Kik is a
szocialisták, és hogyan lehet megkülönböztetni a mintegy 31 különböző “ízű”
marxistát és az 57-féle szocialistát egymástól, és miben tér el a szocialista a
szociáldemokratától, a kommunista a trockistától? De miért érdekes ez? Hogy
mindezekre a kérdésekre egyetlen cikken belül adhassunk választ, a szokásosnál
terjedelmesebbnek kell lennünk. De talán megéri ez az egyszeri kivétel.
Miért
érdekes ez?
Egy korábbi cikkünkben a kapitalizmus természetét tárgyaltuk. Egy
hihetetlenül erőteljes, nagyban kreatív és fokozottan romboló hatású gazdasági
rendszerét, amely a keveseknek kijutó gazdagságot és hatalmat a sokak kárán
állítja elő. Egy embertelen, erkölcstelen és antidemokratikus gazdasági formáét,
amely azzal fenyeget, hogy elpusztítja a bolygót, melyen élünk.
Egy másik cikkünkben azzal a ténnyel foglalkoztunk, hogy az emberi természet képes
egy emberségesebb és demokratikus társadalmat támogatni, és hogy csak egy
efféle társadalomban tudna alapvető hajlamainak – úgymint kreativitás,
közösségi lét és szabadság – eleget tenni.
Egy harmadik írásunk a munkásosztályról szólt, arról a
többségi osztályról, amelyet a kapitalizmus hozott létre, és amely ennek
megfelelően a kapitalista gazdaságban az alkotás és a termelékenység forrását
jelenti. Megállapítottuk, hogy ez a munkásosztály az a hatalommal bíró és
kreatív erő, amelynek megvan az igénye és képessége a kapitalizmus
trónfosztására, és helyébe egy humánus és demokratikus gazdaság bevezetésére,
amit mi szocializmusnak nevezünk.
Ha mindezek igazak, akkor ezek
külön-külön minden ember számára, gyermekeinknek és az eljövendő nemzedékeknek
is fontosak. Olyannyira azok, hogy nélkülük lehetetlen meghatározni, mit is
jelent az, “emberi”, mi, illetve mi lehetne az emberi lét feltétele, és
egyáltalán, mi életünk értelme. Sokan, akik ezekről a kérdésekről ebben a
felfogásban gondolkodnak, természetszerűleg jutnak arra a következtetésre, hogy
a munkásosztály számára nagyszerű volna a szocializmust kivívni.
A
hosszú távú osztályérdekek tudatosítása
Csakhogy a valóság nem ilyen egyszerű. A munkásosztály számtalan
különböző embert tömörít magába, akik közül sokan nem ezt a felfogást követik.
(A korai, még a cárizmus idejének oroszországi munkásmozgalmában azokat a gyári
és más dolgozókat, akik annak idején ezt a felfogást vallották, “öntudatos munkásoknak”
nevezték.) Tehát a kérdés a következő: ki segíti majd elő ennek a tudatosságnak
a munkásosztályon belüli terjedését, továbbá: miként fogják azok a bizonyos
“öntudatosak” előidézni a számunkra szükséges változásokat?
Nyilván a már jelenleg
szocialisták lesznek azok, akik hozzájárulnak majd ennek a tudatosságnak az
elterjedéséhez munkatársaik, barátaik, családtagjaik, ismerőseik stb. körében.
És ugyancsak a szocialisták fognak – remélhetően – előállni azzal a tervvel,
mely alkalmas lesz a szocializmus ügyén lendíteni. Hogy mennyire meggyőzőek,
értelmesek és tájékozottak, mennyire józan gondolkodásúak, mindez sokat számít
abban, hogy mekkora hatásfokkal tudnak majd a szocializmus megteremtésében
közreműködni.
Nem meglepő, hogy a
szocializmus jellegéről és létrehozásának módjáról eltérőek a vélemények. Nem
elégedhetünk meg a puszta csatlakozással egy olyan személyhez, aki a
szocializmus mellett szónokol. Bizonyos, feltételezetten a szocializmushoz
vezető ösvények valójában nem tartanak sehová, míg mások esetleg nem is a
szocializmust célozzák, hanem valami olyasmit, ahová nem is kívánkozunk.
A szocialista gondolkodásnak és politikának ugyancsak megvoltak a
maga eltérő “iskolái” és irányzatai. Némely szocialisták az 1880-as évtized
elején (ezek később az “utópista szocialisták” címkét kapták) kidolgozták a
tökéletes társadalom részletes tervét. Ezt követően befolyásos, gazdag és
hatalommal rendelkező személyeket igyekeztek rávenni ennek a tökéletes
társadalomnak a létrehozására. Vagy arra próbáltak meg néhány értelmiségit
rábeszélni, hogy kisebb csoportjaikkal alkossanak szocialista közösségi
modelleket, és ezáltal mutassák be, meny–nyivel jobb lesz a szocializmusban.
Azt remélték, hogy ettől egyre több ember válik majd szocialistává. Egy-két
esetben abban reménykedtek, hogy egy erőszakos politikai merénylet révén
valahogy magukhoz tudják ragadni a politikai hatalmat, és jó értelemben vett
diktatúrát alakíthatnak ki, amely aztán afelé tereli (vagy kényszeríti) az
embereket, hogy valamiféle “szocialista tökéletesség” eszményei szerint
éljenek.
A
szocialisták és Marx
Amikor Karl Marx és barátja,
Friedrich Engels csatlakozott a szocialista mozgalomhoz az 1840-es években,
mindketten kétségbe vonták, hogy a szocializmus varázsütésszerűen, vagy
elitista, illetve autoriter módszerekkel volna elérhető. Legfőképpen amellett
kardoskodtak, hogy a szocializmusnak a valóság és az emberi társadalom
tényleges működésének felkészült és kritikus megközelítésén kell alapulnia. A
szocializmusból csak akkor válhat igazi lehetőség – vélekedtek –, ha szervesen
fakad a történelmi, gazdasági, társadalmi és kulturális talaj valóságos
mozgásából.
Ezért ragaszkodtak ahhoz, amit maguk tudományos szocializmusnak neveztek. (Még napjaink nem
marxista vagy nem szocialista kutatóira és értelmiségére is hatással van
mindaz, amit Marx a filozófiához, a történettudományhoz, a közgazdaságtanhoz, a
szociológiához, az életmódtörténethez és a politikatudományhoz hozzátett.) Marx
szocializmus-felfogásának középpontjában az a másik kulcsgondolat állt, hogy a
szocializmusnak demokratikusnak kell lennie: ez a nép uralmát jelenti,
tehát a szocializmust olyan emberek tudják kivívni, akik az önfejlesztés
valamelyik formáját választják, ami végül politikai és gazdasági
önkormányzathoz vezet.
Marx úgy érzékelte, hogy a társadalomban élő emberek többsége a munkásosztály részévé
válik. A szocializmus – érvelt – csak a munkásosztály önfelszabadítása révén
születhet meg, ha a munkások öntudatra ébrednek, létrehozzák új szervezeteiket,
ha megvívják saját csatáikat, hogy megnyerjék a demokráciáért folytatott
háborút, ha mind a kormányzati, mind a gazdasági irányítást kezükbe veszik. A
munkahelyi körülmények javításához célravezetőnek tartotta a munkások
szakszervezetekbe tömörülését. Engelssel együtt ugyancsak célravezetőnek
találták, ha a munkások politikai és társadalmi mozgalmakba tömörülnek a
reformok (kedvező változások) kikényszerítéséhez, mint amilyen a napi munkaidő
csökkentése, a minimálbér megállapítása, a gyerekmunka beszüntetése, a
közoktatás bevezetése, a választójog kiterjesztése minden nagykorú
állampolgárra stb. Azt javasolták, a munkásosztály tagjainak legyen saját
önálló munkáspártja, hogy ezeket a reformokat eredményesebben tudják
kikényszeríteni, végső soron hogy politikai hatalmat szerezzenek.
Ami azt illeti, a munkásosztály
efféle szakszervezet-szerű szerveződései, a reformküzdelmek és a munkáspárti
erőfeszítések kibontakozóban voltak az 1840-es és 1880-as évek kapitalista
társadalmán belül, ezért aztán Marx nézetei nagy hatást gyakoroltak a
munkásmozgalomra, és számos munkásosztálybeli aktivista úgy látta, hogy ezekben
törekvéseik értelmes célja ölt testet. Azt a tényt, hogy a munkásosztállyal
szemben a tőkések sokszor lépnek fel az erőszak eszközével, hogy gazdasági
erejükkel a kormányt és a politikai folyamatokat ugyancsak a munkások ellen
irányítják, nos, mindezt Marx és Engels előre megjósolta.
Arra is felhívták a figyelmet,
hogy a munkások mozgalma – még a viszonylag nyugalmas politikai fejlődés
szakaszaiban is – elkerülhetetlenül forradalmi jellegűnek tűnik, mert ha az
lenne a látszat, hogy a munkások békés és legális úton is megnyerhetik a
demokráciáért folytatott csatát, a tőkések máris erőszakot alkalmaznának gazdagságuk
és hatalmuk védelmében. Ha viszont a munkások résen vannak, összetartanak, és
lankadatlanul harcolnak a jogaikért, esélyesek lesznek a győzelemre.
Röviden szólva Marx szocializmusa demokratikus, a munkásosztályra
épülő, forradalmi szocializmus.
Szocializmus
– kommunizmus
Sokan és gyakran megkérdezik: mi a különbség a szocializmus és a
kommunizmus között? A válasz így hangzik: valamikor régen bizony nem volt
köztük különbség – két eltérő szóval illették ugyanazt a jelenséget. Marx és
Engels első népszerű politikai röpiratuknak azért adták a Kommunista kiáltvány címet,
hogy nézeteiket elhatárolják az utópista szocialistákéitól. Engels később írt
egy másik népszerű pamfletet Utópista és tudományos szocializmus címmel, melyben Marxot és önmagát
szocialistának nevezte. Tulajdonképpen az a helyzet, hogy mivel a Marx hatása
alatt álló munkásosztály-beli szocialisták lényegi kapcsolatot érzékeltek
szocializmus és demokrácia között, ezért a “szocialista” és a “szociáldemokrata”
kifejezéseket ugyancsak szinonímaként használták.
Ezek között a szocialisták vagy szociáldemokraták között azonban
az 1890-es évek vége, az 1900-as évek eleje táján súlyos nézeteltérések kezdtek
kialakulni. Abban mindannyian egyetértettek, hogy először reformokat kell
kiharcolni, a munkásosztály csak ez után veheti át a hatalmat. Csakhogy míg
néhányan kitartottak Marx mellett abban, hogy a munkásosztály hatalomra
kerülése csak forradalmi úton lehetséges, addig mások erről másképp vélekedtek.
Azt hangoztatták, hogy a forradalom nem szükségszerű
– ha a munkásmozgalom folyamatosan ki tudja vívni a reformokat, úgy a békés és
fokozatos átalakítások révén képes lesz megszüntetni a kapitalizmus ártalmait,
és ez elvezet a szocializmus evolúciójához.
A fokozatosságnak ezek a visszafogott hívei lettek aztán a reformisták, nevükben is elkülönülve a forradalmi szocialistáktól. A reformisták inkább hajlottak a
megállapodásra, a kompromisszumokra a tőkésekkel, illetve a kapitalizmus-párti
politikusokkal. Ez olyannyira így volt, hogy amikor 1914-ben kitört az I.
világháború, országaikban szívesen támogatták a tőkések háborús céljait. Akik
kitartottak forradalmi szocialista hitvallásuk mellett, ellenezték ezt a
háborút, és azt hangoztatták, hogy ez a gyilkos szembenállás csak a
kapitalistáknak előnyös, de a munkásosztály kárán.
Az orosz birodalom némely
forradalmi szocialistája, V.I. Lenin és Lev Trockij mögött felsorakozva élére
állt annak a munkás- és parasztforradalomnak, mely elűzte a cárt, és 1917-ben
megalapította a munkásköztársaságot. Arra hívták fel a világ szocialistáit és
munkásait, hogy kövessék példájukat. Minthogy a “szociáldemokrata”, sőt magát a
“szocialista” szót is eltorzították a reformisták, a forradalmiak a kommunista
név mellett döntöttek. 1917 után a szociáldemokrata reformszocialistát
jelentett, megkülönböztetve azt ezáltal a forradalmi szocialistától.
Sajnos más országban nem
zajlott le sikeres forradalom. Az orosz forradalom magára maradt, kegyetlen
inváziók, gazdasági blokádok és véres polgárháború sújtotta, aminek az lett a
következménye, hogy a kommunista kormány olyan sürgősségi intézkedéseket
kényszerült bevezetni, melyek korlátozták a demokráciát. Ezek az
antidemokratikus korlátozások folyamatossá váltak, így aztán az újonnan
létrejött országot (végül Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége néven) a
munkásosztály demokráciája helyett a Kommunista Párt diktatúrája uralta.
Az
oroszországi és nemzetközi kommunizmus bürokratizálódása
A kapitalisták szerepét a
gazdasági irányításban a Kommunista Párt új főtitkárának, J.V. Sztálinnak a
vezénylete alatt a bürokraták vették át. Halála előtt a befolyásos, de súlyos
beteg Lenin kísérletet tett arra, hogy valamilyen formában helyreállítsa a
munkásosztály demokráciáját, és Sztálint elmozdítsa. Miután Lenin meghalt, a
sztálinista diktatúra ellen Trockij megszervezte az úgynevezett baloldali
ellenzéket, de Sztálin erősebbnek bizonyult. Miközben azt hangoztatta, hogy
Lenin legjobb tanítványa, elérte, hogy a kommunizmus egyet jelentsen a véres
antidemokratizmussal. Sztálin és elvtársai azáltal is erősítették a
szocializmus antidemokratikus jellegét, hogy kizárólag állami tulajdonban, a
gazdaságnak csakis állami irányításában gondolkoztak, “a nép érdekében”, de
anélkül, hogy ezt a többségi munkásosztály demokratikusan ellenőrizhette volna.
Más országok kommunista pártjai – Sztálin vezetési módszereit
követve – hagyományosan forradalmi marxista–leninista retorikájukat sztálinista
elgondolásokkal és intézkedésekkel ötvözték, így aztán amikor a II. világháború
után Kelet-Európában, Kínában és másutt ezek kerültek hatalomra, országaik
politikai és gazdasági élete kiáltóan antidemokratikussá vált. Néhányan
ugyanakkor élesen elválasztják egymástól a szocializmus és a kommunizmus
fogalmát. Nemcsak a reformista szociáldemokraták, de olykor azok is, akik
hűségesek a Marx, Lenin és Trockij nevéhez fűződő eszmékhez, szocialistának
aposztrofálják magukat – ámbár ez utóbbiak forradalmi szocialistának tekintik
csoportjukat.
A
forradalmi szocializmus
A forradalmi szocializmus
tanításának követőit a sztálinisták és a szociáldemokraták gyakran illették a
“trockista” jelzővel. Ezzel szemben azok, akik önmagukat forradalmi
szocialistáknak tartják, nem feltétlenül Lev Trockij követői, ugyanakkor
Trockij minden követője nyilván forradalmi szocialistának nevezi magát.
(Néhányan úgy tartjuk, hogy Trockij képviselte a legkövetkezetesebben és a
legkoherensebb módon a forradalmi szocializmus eszméjét, és az ő különböző
országbeli hívei hozták létre a IV. Internacionálé nemzetközi szervezetét.)
E három áramlat – reformszocialista, sztálinista és forradalmi
szocialista – mindegyike mást-mást ért szocializmuson, és eléréséről is
eltérően vélekednek.
A reformisták kitűzött céljaikat annyira fokozatosan gondolták
megközelíteni, hogy néha rászolgáltak a “slowcialista”1 névre, és olyan lényeges kérdésekben voltak hajlandóak
kompromisszumot kötni a tőkésekkel, hogy az már-már a szocializmusról való
teljes lemondást sugallta. Készségük a “népuralom” gazdasági bevezetésének
késleltetésére kétségeket ébreszt a politikai demokrácia mellett hangoztatott
elkötelezettségük iránt.
A sztálinisták – és még sokan
mások, akikre a sztálini tradíció egészen az 1990-es évekig hatással tudott
maradni – enyhén szólva szintén ellentmondásosan viszonyulnak a demokráciához.
A szocializmusnak általuk megtestesített formája oly csekély támogatást
élvezett, hogy csak egy-két évtizedig tudott fennmaradni.
A forradalmi szocialisták – akik akár a reformer, akár a sztálini
platformról kívántak egyszerűen elmozdulni, vagy akikre Trockij konkrét elgondolásai
voltak hatással – ennél többre törekedtek. Úgy tűnik, a Kommunista kiáltványban megfogalmazott utat igyekeztek
járni.
Ám néha áldozatul estek annak a
politikai kórnak, melyben a csoport felfuvalkodott tagjainak (vagy vezetőinek)
véleménye mint sajátos kisebbségi gondolkodásmód jelentkezett. Az úgynevezett
“forradalmi” csoport egyedi nyelvezete és tevékenysége egyre valóságosabbá és
fontosabbá vált, miközben a munkásosztály tagjainak tényleges élete és
küzdelmei kezdtek a háttérbe szorulni. Az önmagukat forradalminak kikiáltó
különféle csoportosulások arra vesztegették az időt, hogy egymást sértegessék,
ahelyett, hogy a munkásosztályt komolyan támogatták volna jogai védelmében.
Akadtak azért olyan csoportok,
illetve egyének is, akik többre vitték. Az, hogy valakire a “szocialista” a
“szociáldemokrata” vagy a “forradalmi szocialista” címkét aggatják, nem sokat
számít. Minden esetben csak az lehet a kérdés, az illető személy vagy csoport
hozzájárult-e ahhoz, hogy a munkásosztály javítson körülményein, hogy “a
demokráciáért vívott küzdelmet megnyerje”.
Trockij sokszor határvonalat
húzott azok közé, akik forradalminak minősítették magukat (és ezt marxi
kifejezésekkel próbálták igazolni), és azok közé, akik ténylegesen a forradalmi
marxista elmélethez folyamodtak, hogy segítségével a forradalmi változás
irányába vivő mozzanatokat idézzenek elő.
(Fordította:
Battyán Katalin)
Jegyzet
1 Lefordíthatatlan
szójáték. Angolul slow annyit
tesz: lassú. A fordító.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.