A Keleti Nyelvek és Civilizációk Nemzeti Intézete
(Institut national des langues et civilisations
orientales - INALCO / Párizs)
oktató-kutatója, történész, geopolitikus,
Bruno Drweski, beszél a Lengyelországban folyó úgymond
«kommunistátlanítás» folyamatáról
A lengyel
képviselők 2016 áprilisában olyan törvényt szavaztak meg,
amely kötelezi a helyi önkormányzatokat a közterületeknek a «kommunizmusra» való utalásoktól
megtisztítására (utcák, terek, intézmények elnevezése). Vajon a lengyel
kormánynak szándékában áll, hogy felülvizsgálja történelmét
ultranacionalista és klerikális szempontokból? Arról van szó, hogy
kiradírozzák az emlékezetből a Lengyel
Népköztársaság (1944-1989) minden pozitív vonását?
Világos, hogy a törvény be akarja fejezni a "kommunistátlanítást", amelyet 1990-tól vizsgálgatnak, de mindig akadályokba ütközött, néha pedig helyi ellenállásba is vagy a lakosság részéről, vagy a helyhatóságéról, gyakran mindkettőéről.
Most
a helyi hatalom is felszólítást kapott a nevek
megváltoztatására. Nem csak a népi Lengyelországot kell
eltüntetni, hanem az 1944 előtti politikai/társadalmi küzdelmeket
is. A hatalom számára ez is egy eszköz a helyhatóságok feletti
kontroll megerősítésére és annak kiderítésére, melyik
engedetlenkedik.
Arról
is szó van, hogy a hatalom megerősítse szövetségét a lengyel egyház legkonzervatívabb szektorával. Arról is, megmutassa hűséget külső nyugati szövetségeseinek, mert
minden lengyelországi antikommunista tüntetés tanúbizonyság a
két nyugati szövetséghez, az EU-hoz és a NATO-hoz fűződő
tagságról.
Nyugat-Európában
azt gondolják, lehet haladó, szociális Európát építeni. Keleten csak úgy látják Európát, mint a hagyományok restaurálásának és a szigorúan
hierarchikus társadalmi struktúráknak egyik elemét. A keleti vezetők ezt az
Európát importálják a Nyugatnak.
Hogyan érinti ez a törvény a lengyel lakosságot ?
Nyilván nehéz
az állampolgári reagálás teljességéről képet adni. Az egész
országban vannak ilyen megváltoztatandó nevek, de általánosságban el lehet
mondani, hogy a lengyeleknek nem tetszenek,
egyrészt érzelmi okokból (sok név a dicső múlt emlékéhez
kötődik), másrészt gazdasági okból (az eddig is soványka
költségvetésű intézményeknek drágán kell címüket
megváltoztatni). Ez van és nyilván csoportosan tiltakozni fognak az
állampolgárok, ellen fognak állni, ha megismerik a
döntéseket, főleg, ha azokat olyanok hozzák, akik nem is ismerik
a helyi viszonyokat, történelmet, sőt, még a nemzeti
történelmet sem. A javasolt névváltozások listája hosszú és
vannak benne tévedések, névkeverések, ami nevetségessé teszi
kitalálóit is.
Mint pl. Sosnowiecben (Felső-Szilézia), ahol a Gierekről (a népi Lengyelország egyik vezetőjéről) elnevezett körforgalom újrakeresztelése ellen az ellenzék tüntetett…
Az egész országban találunk példát az ellenállásra, de Sziléziában és a Dabrowa-medencében különösen, Mert itt nagyon erős a helyi patriotizmus, a regionális büszkeség, és a munkásosztály történelmi öntudata. Sok esetben különösen ostoba dolog átnevezni egy utcát, parkot, teret, amelyeket egyszer már átneveztek. Ha most megint ez történik, csak aláhúzzák annak szimbolikus jelentéségét és a változtatás csak a kormány mindenhatóságától bűzlik. Vannak települések, ahol próbálnak a helyi történelemhez illő neveket adni, de mások meg azt gondolják, tetszeni kell Varsónak és antikommunizmusban licitálnak – egyszerre szomorú és komikus.
A törvény a totalitarizmus elutasításának ürügyén azonosnak veszi a «kommunizmust» és a nácizmust. Mi az Ön véleménye ?
A lengyel alkotmány tiltja
a politikai pártok számára a «fasiszta vagy kommunista
módszerek alkalmazását», tehát az összemosás már
létezik, ezzel most még inkább erősödik, arról a logikáról nem
is beszélve, hogy egyetlen jogász sem tudná megmondani, mik ezek a
«módszerek». A törvény elvileg ezeket veszi célkeresztbe és nem az ideológiákat, azok legálisak maradnak.
Olyan társadalomban,
amelyben igen sok probléma van, a jelenlegi kormány szimbolikus politikát folytat és az
abszurditásig menően. Ez csinálják
szinte 30 éve. A társadalom azonban nehezen érti a radikális
ukrán nacionalisták vagy más lengyel fegyveres csoportok iránti
toleranciát.
Ezeket a háború utáni
csoportokat rögtön elkeresztelték «antikommunistának»,
holott a helyi emlékezet banditákként és gyilkosokként emlékezik
rájuk.
Ennek a revizionizmusnak más aspektusai is vannak.
1989 óta számos lengyel, szovjet
személyiségnek vagy a szovjet hadseregnek állított emlékművet megsemmisíttettek. Ma pedig
– ha ezt lehet mondani – a folyamat végső fázisához
asszisztálunk. Gyakorlatilag minden progresszív személyiséghez
vagy szovjet hadsereghez fűződő emlékmű el fog tűnni. Csak az
marad, amihez a katolikus dogma nem enged hozzányúlni: a sírok.
Többszázezer szovjet
katona esett el lengyel földön, emléküket nem lehet eltörölni.
Varsóban pl. valószínűleg lebontják a repülőtér és a
városközpontot összekötő úton található szovjet hősi
obeliszket. De a park és a sírok ott maradnak - mint megannyi néma
kiáltás a történelem gyökeres meghamisítása ellen.
A riportot készítette: JACQUES KMIECIAK
Forrás: Investig’Action (Michel Collon oldala)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.