A Keleti Nyelvek és Civilizációk Nemzeti Intézete
 (Institut national des langues et civilisations
 orientales - INALCO / Párizs)
 oktató-kutatója, történész, geopolitikus,
  Bruno Drweski, beszél a Lengyelországban folyó úgymond
 «kommunistátlanítás» folyamatáról 
 
A lengyel
 képviselők 2016 áprilisában olyan törvényt szavaztak meg,
 amely kötelezi a helyi önkormányzatokat a közterületeknek a «kommunizmusra» való utalásoktól
 megtisztítására (utcák, terek, intézmények elnevezése). Vajon a lengyel
 kormánynak  szándékában áll, hogy felülvizsgálja történelmét
 ultranacionalista és klerikális szempontokból? Arról van szó, hogy
 kiradírozzák az emlékezetből a Lengyel
 Népköztársaság (1944-1989) minden pozitív vonását?
Világos, hogy a törvény be akarja fejezni a "kommunistátlanítást", amelyet 1990-tól vizsgálgatnak, de mindig akadályokba ütközött, néha pedig helyi ellenállásba is vagy a lakosság részéről, vagy a helyhatóságéról, gyakran mindkettőéről.
Most
 a helyi hatalom is felszólítást kapott a nevek
 megváltoztatására. Nem csak a népi Lengyelországot kell
 eltüntetni, hanem az 1944 előtti politikai/társadalmi küzdelmeket
 is. A hatalom számára ez is egy eszköz a helyhatóságok feletti
 kontroll megerősítésére és annak kiderítésére, melyik
engedetlenkedik. 
 
Arról
 is szó van, hogy  a hatalom  megerősítse szövetségét a lengyel egyház legkonzervatívabb szektorával. Arról is, megmutassa hűséget külső nyugati szövetségeseinek, mert
 minden lengyelországi  antikommunista tüntetés tanúbizonyság a
 két nyugati szövetséghez, az EU-hoz és a NATO-hoz fűződő
 tagságról.
Nyugat-Európában
 azt gondolják, lehet haladó, szociális Európát építeni. Keleten csak  úgy látják Európát, mint a hagyományok restaurálásának és a szigorúan
 hierarchikus társadalmi struktúráknak egyik elemét. A keleti vezetők ezt az
 Európát importálják a Nyugatnak. 
 
Hogyan érinti ez a törvény a lengyel lakosságot ?
 Nyilván nehéz
 az állampolgári reagálás teljességéről képet adni. Az egész
 országban vannak ilyen megváltoztatandó nevek, de általánosságban el lehet
 mondani, hogy a lengyeleknek nem tetszenek,
 egyrészt érzelmi okokból (sok név a dicső múlt emlékéhez
 kötődik), másrészt gazdasági okból (az eddig is soványka
 költségvetésű intézményeknek drágán kell címüket
 megváltoztatni). Ez van és nyilván csoportosan tiltakozni fognak az
 állampolgárok, ellen fognak állni, ha megismerik a
 döntéseket, főleg, ha azokat olyanok hozzák, akik nem is ismerik
 a helyi viszonyokat, történelmet, sőt, még a nemzeti
 történelmet sem. A javasolt névváltozások listája hosszú és
 vannak benne tévedések, névkeverések, ami nevetségessé teszi
 kitalálóit is. 
 
Mint pl. Sosnowiecben (Felső-Szilézia), ahol a Gierekről (a népi Lengyelország egyik vezetőjéről) elnevezett körforgalom újrakeresztelése ellen az ellenzék tüntetett…
Az egész országban találunk példát az ellenállásra, de Sziléziában és a Dabrowa-medencében különösen, Mert itt nagyon erős a helyi patriotizmus, a regionális büszkeség, és a munkásosztály történelmi öntudata. Sok esetben különösen ostoba dolog átnevezni egy utcát, parkot, teret, amelyeket egyszer már átneveztek. Ha most megint ez történik, csak aláhúzzák annak szimbolikus jelentéségét és a változtatás csak a kormány mindenhatóságától bűzlik. Vannak települések, ahol próbálnak a helyi történelemhez illő neveket adni, de mások meg azt gondolják, tetszeni kell Varsónak és antikommunizmusban licitálnak – egyszerre szomorú és komikus.
A törvény a totalitarizmus elutasításának ürügyén azonosnak veszi a «kommunizmust» és a nácizmust. Mi az Ön véleménye ?
A lengyel alkotmány tiltja
a politikai pártok számára a «fasiszta vagy kommunista
módszerek alkalmazását», tehát az összemosás már
létezik, ezzel most még inkább erősödik, arról a logikáról nem
is beszélve, hogy egyetlen jogász sem tudná megmondani, mik ezek a
«módszerek». A törvény elvileg ezeket veszi célkeresztbe és nem az ideológiákat, azok legálisak maradnak. 
Olyan társadalomban,
amelyben igen sok probléma van, a jelenlegi kormány szimbolikus politikát folytat  és az
abszurditásig menően. Ez csinálják
szinte 30 éve. A társadalom azonban nehezen érti a radikális
ukrán nacionalisták vagy más lengyel fegyveres csoportok iránti
toleranciát. 
Ezeket a háború utáni
csoportokat rögtön elkeresztelték «antikommunistának»,
holott a helyi emlékezet banditákként és gyilkosokként emlékezik
rájuk. 
Ennek a revizionizmusnak más aspektusai is vannak.
 1989 óta számos lengyel, szovjet
személyiségnek vagy a szovjet hadseregnek állított  emlékművet megsemmisíttettek. Ma pedig
– ha ezt lehet mondani – a folyamat végső fázisához
asszisztálunk. Gyakorlatilag minden progresszív személyiséghez
vagy szovjet hadsereghez fűződő emlékmű el fog tűnni. Csak az
marad, amihez a katolikus dogma nem enged hozzányúlni: a sírok. 
Többszázezer szovjet
katona esett el lengyel földön, emléküket nem lehet eltörölni.
Varsóban pl. valószínűleg lebontják a repülőtér és a
városközpontot összekötő úton található szovjet hősi
obeliszket. De a park és a sírok ott maradnak - mint megannyi néma
kiáltás a történelem gyökeres meghamisítása ellen.  
A riportot készítette: JACQUES KMIECIAK
Forrás: Investig’Action (Michel Collon oldala)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.