Tamás Gáspár Miklós
Szemben némelyekkel én elég jól ismerem            a belmagyar és külmagyar jobboldalt, beleértve a            történelmileg magyarázható sértődékenységét. Ez a            sértődékenység jelentékeny lelki akadálya a logikus            gondolkodásnak és a figyelmes olvasásnak - és hát ez            manapság már nem a jobboldal kiváltsága csupán. 
Ezért, bár ez voltaképpen fölösleges lenne, leszögezem már            most, azonnal: amit mondandó vagyok, nem vonatkozik a magyar            népre (sem a magyarországi "államnemzetre", sem a            magyarországi államnemzeten belüli magyar etnikumra - amely            utóbbi nem tartalmazza a mindig figyelmen kívül hagyott            magyarországi nemzetiségeket -, sem az államhatárokon túli            magyar kisebbségekre), de még csak a magyar jobboldal            egészére sem. Konzervatív publicisták figyelmeztettek a            napokban rá, hogy volt konzervatív magyar            antifasizmus, ami fontos és igaz. (Bár nem tartoznak ide a            népi mozgalom antifasisztái, mert a népiek nem voltak se            konzervatívok, se jobboldaliak. Noha szinte valamennyiüket            megérintette a nacionalizmus, ez a harmincas években enyhébb            és demokratikusabb volt, mint a hivatalos variáns. A népi            mozgalom, már ami akkorra megmaradt belőle, 1989 körül lett            csak konzervatív és vidékies. Illyés, Németh László, Erdei,            Szabó Zoltán igazán nem volt se konzervatív, se vidékies            [enyhén szólva!] - és a parasztpárthoz közel álló Bibó és            Szabó Zoltán a legfontosabb antifasiszta politikai íróink. A            kommunisták közül érdekes módon csak a Szlovákiából soha ki            nem mozduló, Stószról Kolozsvárra, a Korunkba író,            a weimari baloldal szellemét honosító Fábry Zoltán volt az            egyetlen jelentékeny antifasiszta közíró, de neki nem            kellett szembenéznie a pesti - vagy a moszkvai - cenzúrával.            Némely népi írókból lettek ugyan fasiszta mozgalmak            támogatói, de ez minden magyar kulturális/politikai családra            igaz. A makulátlanul ultrabaloldali Kassák Munka-körének            egyik volt tagja miniszter volt a Szálasi-kormányban. Kassák            méltányosan gyűlölködő kulcsregényt írt róla.)
Tehát nagyon egyszerűen azt kérem mindenkitől: akinek nem            inge, ne vegye magára.
Komolyabb dolgokról van itt szó.
*
A világ államait ma az Egyesült Nemzetek Szervezete fogja            össze. Ez nem elfogulatlan nemzetközi gittegylet, hanem a            Hitler-ellenes koalíció (hivatalos nevén: Egyesült Nemzetek)            kibővítése. Az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagjai (a            Szovjetunió, mai nevén: Oroszország, az Egyesült Államok, az            Egyesült Királyság, Franciaország és Kína) voltak az            antifasiszta nagyhatalmak. A Hitler-ellenes koalíció még            elismert ellenállási mozgalmakat (így a csehszlovákot, a            jugoszlávot és a lengyelt), de ezeken kívül a többiek csak            csatlakoztak. Ennek a magától értetődő feltétele az, hogy a            csatlakozó államok élesen megszakítják a kontinuitást a            múltjukkal, ha kormányuk és hadseregük történetesen a            Tengely oldalán állt a második világháborúban. (Itt Japán            részleges kivételt jelent, viszont megszállt ország volt            1945 után, nem maga kormányozta magát, hanem az amerikai            hadsereg: de ennek a részleteibe itt nem volna helyes            belemenni.) Nyugat-Németország és Ausztria helyreállította a            köztársasági államformát, politikai hagyományt és            szimbolikát, Olaszország köztársaság lett, szociális és            demokratikus alkotmányokat adtak maguknak. Ugyancsak            szakítottak politikai hagyományukkal a Szovjetunió befolyási            övezetébe tartozott kelet-európai, ún. szocialista országok            még az átmeneti korban, a félig-meddig demokratikus            kezdetekkor, a kilencszáznegyvenes évek második felében.
A Hitler-ellenes hadviselő nagyhatalmak kiváltságai máig            fönnállnak.
Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának és az ENSZ            Alapokmányának - bármit gondolunk is róluk filozófiai            szemszögből - a legalább formális, alkotmányjogi            elismerése, ami fasizmusellenes kötelezettségvállalás és              tanúságtétel, ma az állami lét minimális föltétele.
Az ENSZ tagállamai 1943, az alapítás esztendeje óta            számtalan gaztettet követtek el, de ennek a            kötelezettségvállalásnak a formális felszámolásáig -            hivatalos közjogi dokumentumokban - soha nem merészkedtek            el. Ma még Németország és Ausztria is antifasiszta hatalom,            mert folytonosságot a megdöntött (1933, 1934/38)            köztársasággal ismer csak el, a fekete-vörös-arany lobogó            1848 köztársasági szimbóluma, szemben a császárság és a            Harmadik Birodalom zászlajával (mindkét Németországnak -            NSZK, NDK - ez volt a zászlaja!), a vörös-fehér-vörös            osztrák zászló sem birodalmi (svarcgelb), hanem régi            territoriális jelkép; a nagynémet birodalom jogilag és            politikailag még német szempontból is majdnem idegen,            megszálló hatalom. Ez fikció, de fontos, államalapító            mítosz.
Rengeteg változás ment végbe 1943 és 1945 óta, de abban a            tekintetben, nyomatékosan ismétlem, hogy a              fasizmusellenes kötelezettségvállalás és tanúságtétel            az állami lét minimális föltétele, nem változott semmi.
Hogy fű alatt mennyi rossz illatú náci kultuszcselekményt            hajtottak végre kelet-európai országokban (például            Horvátországban, Szlovákiában, a balti államokban -            jellegzetesen 1989 után létrejött vadonatúj államokban, de            azért Romániában is, ahol ez kivételesen még 1989 előtt, a            Ceausescu-rezsim éveiben kezdődött el), köztudomású, de ez            sehol nem érte el, sok rossz szobor és viszolyogtató utcanév            ellenére, az állam hivatalosan definiált önazonosságának az            absztrakciós szintjét.
Amikor nagybányai vitéz Horthy Miklós szkv. cs. kir.            altengernagyot, a Magyar Királyság volt kormányzóját az            1990-es évek elején újra eltemették egykori birtokán,            Kenderesen, a demokratikus közvélemény ugyan fölháborodott,            de kétségtelen tény, hogy a szertartáson - igen helytelenül            - megjelent kormánytagok és országgyűlési képviselők            magánemberként voltak jelen; gesztusuk a magyar államot mint            olyant nem kötelezte el, de voltaképpen még az akkor regnáló            kormányzatot se, hiszen nyilatkozatban nem vonták kétségbe            az Egyesült Nemzetekhez tartozásunk legfontosabb            jellegzetességeit. A kormány - mint kormány - nem mondott            semmit, az affér megmaradt a belpolitikai konfliktus keretei            között. (Ennek a romániai párhuzama a rendszerváltás utáni            egyetlen katonai díszszemle, az 1944. augusztus 23-i renversement              des alliances, a Szövetségesek, közelebbről a            Szovjetunió oldalára való átállás 50. évfordulóján, amikor a            díszelgő egységeket együtt fogadta az emelvényen az            antifasiszta fordulat egykori végrehajtója, I. Mihály            király, az akkori államelnök - a Ceausescuval szembefordult            egykori pártfunkcionárius - és a görögkeleti pátriárka. Ez            volt a román állam hivatalos állásfoglalása, minden            rehabilitáció és - egyébként csökkenő számú - Antonescu tér            és Antonescu utca ellenére.)
De miután az új magyarországi Alaptörvény (alkotmány)            példátlan lépést tett a legfontosabb államjogi textus            történetfilozófiai bevezetésében, és a bevezetés gondolatait            azóta politikai tartalommal töltötte meg, a magyar állam            kilépett a nemcsak az európai államokat, de a világ minden            államát implicite kötelező szellemi és morális keretek            közül, s evvel potenciálisan veszélybe sodorta a magyar            népet, mindenekelőtt a magyarországi államnemzetet. Ez akkor            is így van, ha a világhatalmak egyébbel vannak elfoglalva,            és cinikus vezetőik ma a vállukat vonogatják, bár a mai            magyar kormányt illetően senkinek se lehetnek illúziói.
Az Alaptörvény bevezetése köztudomásúlag 1944. március            19-étől, a német katonai megszállás napjától az 1990.            tavaszi választásokig tartó időt tekinti olyan illegitim            állami korszaknak, amely politikai - az államcélokat és az            alkotmányos rendet, a nemzeti szuverenitást illető -            tekintetben nem előzménye, de talán nem is jogelőzménye a            mai Magyarországnak, amelyet igen jelentőségteljesen már nem            hívnak Magyar Köztársaságnak. (Az ún. demokratikus            rendszerváltás óta eltelt időt is homályosan idesorolják            mint "zavaros átmenetet", s evvel félig illegitimnek            nyilvánítják az első Orbán-kormányt is, ami hallatlan.)*
A históriai bírálat eddig is kifogásolta, hogy az 1945            utáni demokratikus, Kossuth-címeres Magyar Köztársaságot is            kiiktatták a mai állam elismert előzményei közül            (emlékezzünk: Bibó István azt kívánta sírkövére vésetni,            hogy "élt 1945 és 1948 között"). Ez a kifogás nézetem            szerint indokolt, de a kifogás voltaképpeni alapja - amely            többnyire kimondatlan - sokkal súlyosabb. A legitimitás            koszorújával újabban fölékesített, nagybányai vitéz Horthy            Miklós által kormányzott Magyar Királyság 1944 márciusa            előtt már három éve vett részt a hitleri Harmadik Birodalom            oldalán, az ún. Antikomintern Paktum aláírójaként a második            világháborúban, csapatai - a harci cselekmények mellett - a            polgári lakosság ellen is elkövettek súlyos bűnöket            Jugoszláviában és a Szovjetunióban, amelyeket nem mentenek a            magyarokkal szemben később elkövetett hasonló bűnök a            győztesek részéről.
Én most nem arról beszélek, hogy mennyire antidemokratikus,            antiszociális és antiliberális volt a Horthy-rezsim.            Ilyenkor a numerus clausust és a gyalázatos zsidótörvényeket            szokták felhozni. Ez jogos, de nem szabad megfeledkezni            róla, hogy mint a nagybirtok és a nagytőke állama,            Horthy-Magyarország mindenekelőtt a magyar parasztok és a            magyar munkások ellensége volt. A független - ezt úgy értem:            nem állami alkalmazott - értelmiség szinte a maga teljes            egészében szemben állt a Horthy-rezsimmel, ezért is fújták            föl annyira az egyetlen kiegyezési kísérletet, az Új            Szellemi Front epizódját, amelyet pár értelmiségi kötött meg            a földreform reményében a kormányzattal, s amely nem tartott            semeddig sem. Sokakat éppen a Horthy-rendszer leplezetlen            népellenessége kergetett a szélsőjobboldalra, de szemben a            mai képmutató történelemhamisításokkal, igen számosan voltak            a kommunista szimpatizánsok, akiket ma igyekeznek            "harmadikutasnak", sőt: liberálisnak föltüntetni, ami            nevetséges. A ma liberálisnak nevezett "urbánus" Szép              Szó a marxista szociáldemokráciával állt            szövetségben.
Ez a mai magyar állam legitimitási problémái szempontjából            közömbös (bár számtalan más vonatkozásban lényeges). A            Magyar Királyság alig volt reakciósabb és tekintélyelvűbb a            második világháború kitörésekor, mint a kelet-európai és            közép-európai államok átlaga - csak Csehszlovákia volt            demokratikus ország annyira, amennyire -, de a háborús            években a náci Németországtól megkülönböztethetetlen            Ausztria, bármennyire zsarnoki lett is légyen Dollfuss és            Schuschnigg rendi állama, amelyet az 1934. februári véres            ellenforradalom hozott létre, ezt az államot meg kellett            dönteni és el kellett foglalni ahhoz, hogy részt vegyen a            második világháborúban a Tengely oldalán. Szokták mondani,            hogy az ausztriai népszavazás helybenhagyta az Anschlußt.            Naiv nyugat-európai liberálisok talán elhiszik ezt, de            kelet-európai olvasóim, akik jól tudják, hogyan szoktak            létrejönni a 99 százalékos választási eredmények a megszálló            hadsereg felügyelete mellett, ennél szemfülesebbek.
Az új magyarországi Alaptörvény a mai magyar állam, az ENSZ            és az Európai Unió tagállama legitim előzményének tekinti a            tengelyhatalmak sorában helyet foglaló, a Hitler oldalán            harcoló, a Hitler kezéből területeket elfogadó, a            Jugoszláviát hadüzenet nélkül megtámadó államot. (Itt            további bonyodalmak is vannak. Az "országgyarapítás" ügyét            súlyosbítja, hogy Csehszlovákia és kisebb mértékben            Jugoszlávia szövetségesnek számított, ha Románia            természetesen nem is, csak 1944. augusztus 23. után.)            Ráadásul: a bécsi döntés elismert nemzetközi jogi aktus volt            ugyan - bár persze a Harmadik Birodalom és a fasiszta            Olaszország nyomása alatt született -, de jugoszláviai            területek el- vagy visszacsatolására nincs ilyen mentség se.            Olyan apróságokról nem is szólva, hogy amikor Románia átállt            az Egyesült Nemzetek, a Szövetségesek oldalára, a magyar            királyi hadsereg - legfőbb hadúr: Horthy Miklós - azonnal            megtámadta.)*
Ez a lényeg, a háborús részvétel a Tengely oldalán, nem            pedig az, hogy ki milyen véleményt alakított ki a            Horthy-korszak sikereiről és kudarcairól, érdemeiről - nem            volt sok - és gazságairól. Igazuk van azoknak a szerzőknek,            akik a magyar állam szerepét a saját polgáraival, a magyar            zsidókkal szemben elkövetett tömeggyilkosságban            (népirtásban) összefüggésbe hozzák a náci Németországgal            kötött szoros szövetséggel. Éppen erről van szó. A magyar            népet senki nem kérdezte meg, hogy óhajtja-e a magyar            zsidóság megsemmisítését - a válasz egész bizonyosan "NEM"            lett volna -, ezt az ódiumot csak akkor lehet ráhúzni a            magyarországi államnemzetre, ha ezeket a bűnöket elkövető            államalakulatot a mai magyar állam legitim előzményének            tekintjük.
Mondják, hogy mind a háborús részvétel, mind a zsidók            meggyilkolása és kifosztása külső kényszer következménye            volt. Ez nem ilyen egyszerű - az államvezetés legjobb            esetben is keserves fizetségnek tekintette a határrevízióért            -, de amennyiben így van, az utólagos szentesítés,            jóváhagyás elsöpri a kényszerűség elemét, hiszen ez a            kényszer ma már igazán nem áll fönn!
Az alapvető tény az, hogy a Magyar Királyság a            tengelyhatalmak egyike volt. A sok finom elemzés Horthy,            Teleki, Bárdossy, Kállay, Sztójay, Lakatos, Imrédy vagy            Werth Henrik (azaz a vezérkar) nézeteiről - ehhöz            viszonyítva - irreleváns. Az új magyar Alaptörvény szakít az            Egyesült Nemzetekkel, a tengelyhatalmak oldalára áll - nem            pusztán szimbolikusan, hiszen az Alaptörvény: törvény -, s            ezt avval is egyértelművé teszi, hogy szakít az 1946-ban            meghirdetett antifasiszta, demokratikus, földosztó Magyar            Köztársasággal is. A Tengely és az Egyesült Nemzetek            ellentéte alvó ellentét - hiszen ma minden állam tagja az            Egyesült Nemzeteknek (Svájc idioszinkratikus kivételével), s            ez a tagság az állami lét minimális feltétele - egészen            addig, ameddig valaki föl nem újítja a tengelyhatalmakhoz            való tartozását, méghozzá nem pusztán célzásokban és jogi            érvény nélküli politikai kijelentésekben, hanem az egyik,            elvileg demokratikus ENSZ- és EU-tagállam alkotmányában,            kötelező erővel. (Meg kell érteni: az Egyesült Nemzetekhez            tartozás kritériuma a szép alapító dokumentumok ellenére nem            a demokrácia vagy az emberi jogok, hanem a fasizmusellenes              kötelezettségvállalás és tanúságtétel, hiszen az            Egyesült Nemzetek egyik fő hatalma a Szovjetunió volt, és az            ENSZ-nek máig tagja több zsarnokság is. A Kínai            Népköztársaság ma egyenesen a Biztonsági Tanács állandó            tagja. E tekintetben nem érv, hogy némi szünettel            Kelet-Európában diktatúra követett diktatúrát. Ez bizonyos            megszorításokkal igaz, de itt nem erről van szó.)
Ebben a keretben kell értelmeznünk a különféle szimbolikus            cselekményeket, a rehabilitációkat, újratemetéseket,            szoborrombolásokat, szoborállításokat, utcák és állami            intézmények átkeresztelését. Ez utóbbiak az alkotmányos            keret nélkül kellemetlenek lennének, de pusztán belpolitikai            és mulandó jelentőségűek, nagyobb nehézség nélkül            visszacsinálhatók vagy elsimíthatók.
Csak néhány eset a számtalanból, amely világossá teszi,            miről is van itt szó. Némi morgolódás ellenére a            demokratikus közvélemény elfogadta, hogy ne legyen            közterület elnevezve olyan antifasiszta mártírokról, akik            egyben kommunisták is voltak. Tudomásul vették, hogy nem            azért veszi le a nevüket az utcatábláról a hatóság, mert            antifasiszták voltak, hanem azért, mert a diktatúrát -            később, hősi haláluk után! - bevezető párt tagjai. De amikor            legutóbb a szociáldemokrata Mónus Illés és Koltói Anna nevét            is leszedték, kevés kétségünk maradhatott. (A szintén            szociáldemokrata Somogyinak és Bacsónak pedig nem volt más            bűne, mint hogy Horthy "legjobb tisztjei" gyilkolták meg            őket 1920-ban...) Az ország egyik legtiszteltebb            intézményének vezetője pedig avval indokolta azt, hogy            Franklin Delano Roosevelt nevét nem viselheti tér Pesten,            hogy elvégre az amerikai elnök az ellenség            koalíciójának egyik vezetője volt.
Ugyanezért rendkívül súlyos a Nyirő-eset.*
Nyirő József tehetséges férfi volt, aki írt pár szép            könyvet. A hírnevét megalapozó írásokban semmi nyoma a            háború alatt hangoztatott szörnyű nézeteinek. Megtévedt            ember volt, akinek az elbeszéléseit érdemes olvasni, és            önmagában semmi jelentős oka nem lehetne annak, hogy hamvai            ne a gyermekkora városában nyugodjanak, ahogy óhajtotta.            Ennek a kérésnek a teljesítése - aminek nem volt semmiféle            jogi akadálya - Székelyudvarhely közönségétől és a helyi            hatóságoktól függött, és természetes lett volna az is, hogy            újratemetésén az író magyarországi tisztelői is részt            vegyenek. (A legutóbbi reprezentatív erdélyi            novellaantológiában Nyirő is szerepel, Wass Albert is - meg            az apám is. Nincsenek miatta álmatlan éjszakáim.)
  | ||
A magyar Országgyűlés elnöke ebből államügyet kreált. Az            író hamvait tartalmazó urnát Budapesten fölravatalozták,            díszegyenruhás honvédek sorfala között. A csíksomlyói búcsú            idején, összekötve a tömeges zarándoklattal, az urnát a            Székelyföldre akarták vinni. A román állam ezt            megakadályozta, mire a magyar állam képviselői - állítólag -            becsempészték (!) a hamvakat Romániába. A székelyudvarhelyi            Papkertben (mellesleg, a fene egye meg, gyermekkorom egyik            legkedvesebb játszóhelyén), az üres ravatal előtt áhítatot            tartottak papi segédlettel, a magyar Országgyűlés elnökének,            a magyar állam harmadik közjogi méltóságának jelenlétében, a            magyar kormány államtitkárának (aki maga is erdélyi magyar            író) beszédével. A külsőségek arra utaltak, mintha a            ceremónia a magyar állam fölségterületén bonyolódott volna            le valamilyen laza szimbolikus értelemben - vagy hogy. A            Nyirő-ügynek kevés köze van ahhoz, hogy milyen író volt            Nyirő József. (Egyáltalán nem rossz, ha nem is roppantul            jelentékeny.) De a magyar házelnök a nyilas csonka parlament            egyik képviselőjének a tiszteletére rendezett áhítaton vett            részt, miután a hamvakat a magyar állam pompájával            tisztelték meg korábban, mindezt egy másik országban,            amelynek a kormánya ezt nehezményezte. Ez precedens nélküli            diplomáciai botrány, bár enyhébb előzményei voltak már:            magyarországi kormány- és államfők úgy viselkednek "a            hódoltsági területen", "az elszakított nemzetrészek            szállásterületén", mintha a saját fennhatóságuk alatti            országrészekben lennének, szobrokat avatnak, beszédeket            tartanak, választási kampányokban vesznek részt anélkül,            hogy - a szokás szerint - a fogadó ország kormányától vagy            más hatóságától meghívást eszközölnének ki, ami nem is volna            nehéz a legtöbb esetben. Ezt tovább súlyosbította, hogy            Magyarország bukaresti nagykövete - a Népszabadság            korábbi vezető munkatársa - valótlan nyilatkozatokat adott            ki a holtában megcsúfolt író politikai eszméiről és            pályafutásáról. A román kormány is groteszkül viselkedett            persze: a két fél egymásra szórt szidalmai kölcsönösen            megérdemeltek voltak.
A dolog pokoli humora - "koronaúsztatás" után            "urnacsempészés" mint kormányzati cselekmény, illetve a            román határőrség és rendőrség kotorászása a hamvak után... -            sajnos nem csökkenti az egész eset politikai jelentőségét,            amelybe sikerült teljesen ártatlanul belekeverni az erdélyi            magyar közösség legkülönfélébb tényezőit, akiket "a nemzeti            összetartás parancsa" elvtelen pacsmagolásra kényszerít,            amely az újra barátságtalan romániai politikai környezetben            a szokásos eredményre vezet: azok járnak pórul, akiknek            semmi közük az egészhez.Az Alaptörvény 1944. március 19-éig nyilvánítja (mintegy) legitimnek a magyar állam ténykedését. A nyilasok rehabilitációjáról nem volt szó. Ebben a minőségében, mármint fasiszta politikusként Nyirő nem tett sokat - jó néhány rémes cikk és beszéd terheli a számláját; mások, rég rehabilitáltak, sokkal több rosszat tettek -, ámde itt állami aktus történt, nem privát kegyeleti ügy, nem is irodalomtörténeti átértékelés. Akárhogy is van, Kövér László házelnök még a súlyosan problematikus Alaptörvény szellemét is megsértette. De mivel más hang a kormányzatból nem szólalt meg - Navracsics miniszterelnök-helyettes az Országházban a fölélesztett Horthy-kultuszt és efféléket firtató képviselői kérdésre heveny kommunistaellenes kirohanással válaszolt, ami a maga abszurd módján világossá tette az állam nézőpontját -, biztosra vehetjük immár azt, ami amúgy is világosan látható volt.
A magyar állam az egész világon egyedül sorolja magát a tengelyhatalmak közé, s evvel ellenségnek - hostis humani generis - nyilvánítja Magyarországot. Ez megbocsáthatatlan.
Másrészt meg tökéletes képtelenség. A magyar kormánynak erre természetesen nincs felhatalmazása (erre senkinek se lehet), tulajdonképpen módja se, a magyar nép pedig nem fasiszta. Márpedig ha a magyar nép nem fasiszta - és meggyőződésem, hogy nem az, akkor is, ha vannak, ízlésünkhöz képest így is túl sokan, magyar fasiszták: ez kisebbség, és az is marad -, akkor a magyar állam hadat üzent a magyar népnek.
A magyar állam lenne az utolsó tengelyhatalom.
A magyar nép ezt még nem tudja, mert félrevezetik.
Ha kiderül, hogy így van - és kiderül -, akkor a magyar nép neheztelni fog.
Azt hittük, a buchenwaldi eskü - soha többé - még érvényes.
A Tengellyel való szembeállás egyértelmű és egyhangú            kinyilvánítása (mint láttuk: a magyar állam magányos            kivételével) nem azt jelenti, hogy a fasiszta corpus            tetemcafatai ne volnának föllelhetők mindenütt. De            Nyugat-Európában és Nyugat-Közép-Európában még a            szélsőjobboldal is világossá teszi: a második világháborúból            visszamaradt ügyekben senki nem áll a Tengely, a Harmadik            Birodalom oldalán. Komikus lehet, hogy neofasiszta            pártvezérek egymásnak adják a kilincset Jeruzsálemben, de a            pillanatnyilag érvényes Abszolút Gonosz nyílt és hivatalos            hirdetésétől eltekintenek. A világ 1945-ben éppen megtorpant            a pusztulás szakadékának a szélén. Ma sem óhajt belezuhanni.
A politikai vallását vesztett világnak ma voltaképpen            egyetlen hittétele maradt: a politikai egyetemesség alakja            az Egyesült Nemzetek. Rajta kívül nincs más, csak a Tengely            üres, hűlt helye.
A Tengely oldalára állni: a politikai nemlét - vagy a            politikai halál - bejelentése.
                           
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.