"A munkásosztály vezetése válságban van. A tőke saját uralmát csak politikai-szakszervezeti segítséggel tudja fenntartani… A munkásosztály szisztematikus demoralizálása folyik… azonban a dolgozók nem fegyvertelenek, s álláspontjuk változatlan. Nem csak Franciaországban."
Egységmenet az elbocsátások megtiltásáért
2009.szept.5-én Puteaux-ban országos küldöttgyűlésen 40 francia megyéből 148 küldött vett részt az elbocsátások megtiltásáért szervezendő egységmenet helyi bizottságainak képviseletében.
A nyár gyilkos volt… az ősz katasztrófával fenyeget a dolgozókra nézve.
Hatalmas erőfeszítéseket tettünk a Caterpillari Tízek felhívásának megismertetésére egész nyáron. Minden olyan helyi, megyei szervezet vezetésének megküldtük, melyek a munkásosztály képviseletét hirdeti, hogy minden újabb elbocsátás bejelentése aláhúzza csak azok megtiltásának sürgősségét, s ennek elérése érdekében a szervezetek közös menete megszervezését.
«Arra leszünk ítélve, kérdeztük a Caterpillari Tízekre hivatkozva, hogy ki-ki saját vállalatánál maga küzdjön a legelőnyösebb végkielégítésért?»
Országos szinten nem válaszoltak.
Azoknak, akik elbocsátását a nyáron jelentették be, egymagukban kellett harcolniuk.
A Continental, a New Fabris, stb. minden lehetségest megtettek a helyi lakosság támogatásával, hogy ne tegyék ki őket az utcára. Néha – harcban – sikerült elérniük nem elhanyagolható mértékű végkielégítést. Azonban elvesztették a legfontosabbat: a munkájukat.
A politikusok megsokszorozzák ígéreteiket. Mindent témát érintenek, úgy tesznek, mintha a válságnak vége lenne. Egy dologról nem beszélnek soha: az elbocsátások megtiltásáról.
A dolgozók nem becsülik alá a demokrácia szempontjából oly’ fontos választásokat. De megkérdezik:
«Ebben az ütemben ahogy a dolgok haladnak, mi marad ebből az országból, iparából, szolgáltatásaiból?»
Hivatalosan 2,6 millió a munkanélküliek száma (tudjuk, mit érnek a hivatalos számok). A kormány úgy becsüli, hogy karácsonyig a munkanélküli ráta meghaladja a 10 %-ot a munkaerőpiacra lépő 600 ezer fitalallal és 650 ezer új munkanélkülivel. Elsőként a munkaközvetítéssel dolgozók veszítik el munkájukat, többségében fiatalok, számuk 26 %-kal csökkent egy év alatt; 319 ezer bérből élő jelenleg technikai munkanélküli, a kormány pedig határozott, hogy 1100 órára, azaz 6 hónapra meghosszabbítja ennek engedélyezését.
Van-e más módja a munkahelyek megtartásának, mint az elbocsátások megtiltása?
Beszélnek «átvevőkről». Hihetjük-e, hogy a spekulatív tőke átveszi a bezárással fenyegetett vállalatokat? Két éves harc után társaink a Ford Blanquefort-nál elérték, hogy átvették az üzemet. Ma, aug. 31-én ezt írják: «Szept. végén az igazgatóság be fogja mutatni projektjét és főleg annak hatását munkahelyünkre. Tanulmány készült, mely szerint ez a projekt új vállalatot feltételez, hogy az részesülhessen az attraktív fiskális kedvezményekből. A projekt szerint bizonyos szolgáltatásokat kiszerveznek. Vajon mennyi alkalmazott marad a 170-ből?»
Beszélnek «átmeneti foglalkozási szerződésről». Átmenet, de mi felé? Határozatlan idejű szerződés felé, vagy prekaritás és munkanélküliség felé?
Ma a Molexre irányulnak a reflektorok és a 283 végveszélyben lévő munkahelyre. Sarkozy a helyszínre küldte rohanva ipari miniszterét. Estrosi fenyegőzött, a vállalat amerikai vezetését fair-play-re szólította. Az arrogáns válasz: bezár, nem érdekli sem a vevőkör, sem a termelés.
Mit lehet tenni? Sarkozy azt nyilatkozta: «Ha van átvevő, az állam garanciát vállal érte». Helyes, de van-e átvevője a Molexnek? Ha az állam garanciát akar vállalni, megvan rá minden eszköze. Döntsön, hogy államosítja a vállalatot, elkobozza javait és fenntartja a 283 munkahelyet! A kormány nem vállalja? Nem azt kell tenni akkor, hogy a dolgozók és szervezeteik együtt mozgósulva kötelezzék erre?
Sarkozy definiálni akarja «Franciaország iparpolitikáját». Senkit ne tévesszen meg a dialógus, ez csak csapda, azért akarja bevonni a munkásszervezeteket, hogy megismételje ugyanazt, ami a gépkocsigyártásban már lezajlott néhány hónapja. Emlékszünk a milliárdokra, amit a Renault és PSA (Peugeot-Citroën) kapott, s azt az «önkéntes távozások» finanszírozására fordították!
Az elbocsátások megtiltása Sarkozy dialógusain nem megy át. Azt csak a dolgozók és szervezeteik együttes és egységes követelésével lehet megvalósítani. Minden nap számít. A szervezést meg kell erősítenünk, el kell mélyítenünk, mindenütt középpontba kell állítanunk az elbocsátások megtiltását.
Mi, az itt megjelent küldöttek nem mondunk le céljainkról. A pártok vezetői, akikhez fordultunk, nem ismerik követeléseink erejét. Tévednek. Mindent megteszünk országos és helyi szinten, hogy ne habozzanak, ne utasítsák el az egységes menetet az elbocsátások megtiltására.
Az Echirolles-i felhívás levonta a konzekvenciát – és ehhez csatlakozunk –, hogy ha a Szocialista, a Kommunista párt, a Balpárt, a Lutte Ouvrière (Munkásharc), a Nouveau Parti Anticapitaliste (Új Antikapitalista Párt) nem válaszol, magunk szervezzük meg a menetet.
Javasoljuk a megyei bizottságoknak, hogy nov. 28-ra szervezzék az első, párizsi menetet.
Puteaux, 2009.szept.5.
Résztvevők
Magánvállalatok:
Transgourmet (13) ; La Redoute (20) ; SSD Parvex (21) ; Maflow (28) ;
Philips Chartres (28) ; Usine Aumont (35) ; Plastivaloire (37) ; Caterpillar
(38) ; BGI Arbois (39) ; J.T.D. Lons (39) ; SKF Lons (39) ; Famer
Transmission (43) ; Chantier naval (44) ; Manitou (44) ; Thomson (45) ;
Scania poids lourds (49) ; Bull informatique (49) ; Baléo vision (49) ;
Thermal Ceramics (49) ; Crystal (54) ; Behr (57) ; Arcelor Mittal (57) ;
Continental (60) ; Camom (64) ; Coop Alsace (67) ; EPI (67) ; Anoflex
Contitech (69) ; Carbone Savoie (69) ; Givaudan-Lavirotte (69) ; Rex-
Roth-Bosch (69) ; Peugeot (70) ; St Gobain-SEVA (71) ; St Gobain Isover
(71) ; Retif (71) ; Carrefour Market (75) ; Timken (76) ; GENF (78) ;
Messier-Bugatti (78) ; Renault Flins (78) ; SAGEM (78) ; Continental
Rambouillet (78) ; Peugeot (78) ; Daylicer (agroalimentaire) (80) ;
Manufacture Siège de France (80) ; Arsenal (DCNS) (83) ; Docker(CGMV)
(83) ; Thalès (86) ; Aero (92) ; CGG-Veritas (91) ; Isochem (91) ; Variant
(91) ; Papeterie de la Seine (92) ; SGCC (92) ; Aéroport de Paris (93) ;
Air France CCE (93) ; Alsthom (Saint-Ouen) (93) ; Rondstad Vediorbis
(93) ; Centre d’appel Club Med (93) ; Sanofi Aventis (94) ; ABB Saint-
Ouen l’Aumőne (95).
Köztulajdonú és fél-köztulajdonú vállalatok :
CHU (Montpellier) (34) ; CHU Rennes (35) ; CHS St Ylie (39) ; AFPA (60) ;
CRAMIF (75) ; Frêt SNCF (75) ; Pőle emploi (75) ; RFI (75) ; SNCF (Saint-
Ouen) (93) ; AP-HP (75) ; France telecom CNET (92) ; Centre de tri
Bobigny (93) ; CHI Créteil (94) ; EVS/AVS (28 & 94) ; CPAM (94) ; France
domaine (95).
2009. szeptember 10., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.