A Politikai vallomás jegyzetben barátunk tiszteletreméltó szókimondással feltárja revelációját, mellyel csaknem az utolsó szóig egyetértünk, következtetése («nemet a demokratikus koalícióra») pedig teljes támogatásunkat élvezi. Mégis, marad néhány szövegkörnyezeti elem a tisztázásra.
1./ «Hitehagyottak»… Elhagyhatja-e hitét az, akinek nem is volt, akinek meggyőződése csak saját karrierjére, a bürokrata elit hatalmának kiteljesítésére terjedt ki? A köztulajdon felváltása magántulajdonra nem a rendszerváltással, annak előkészítése magával a sztálini korszakkal kezdődött. Tekintsünk vissza a történelemben.
«A Szovjetunió az októberi forradalomból munkásállamként került ki. A termelési eszközök államosítása, a szocialista fejlődéshez szükséges feltétele megnyitotta a lehetőséget a termelőerők gyors növekedése előtt. De a munkásállam apparátusa időközben teljes átalakuláson esett át, a munkásosztály eszközéből a munkásosztály felett gyakorolt bürokratikus erőszak, majd egyre inkább a gazdasági szabotázs eszközévé vált. Egy elmaradott és elszigetelt munkásállam bürokratizálódásása és a bürokrácia átformálása egy mindenható privilegizált kaszttá a leginkább meggyőzőbb – nem csak elméleti, de gyakorlati – cáfolata a «szocializmus egy országban» elméletének. Így a Szovjetunió rendszere magába zár bizonyos rémisztő elllentéteket. De mégis megmarad elfajzott munkásállamnak. Ez a szociális diagnosztika. A politikai prognózisnak van egy alternatív jellemzője: az egyre inkább a világburzsoázia munkásállamon belüli szervévé váló bürokrácia vagy megdönti az új tulajdonformát és visszaveti az országot a kapitalizmusba; vagy a munkásosztály összezúzza a bürokráciát és megnyitja az utat a szocializmus felé.» (A kapitalizmus agóniája és a IV. Internacionálé feladatai – Átmeneti program, 1938.)
A sztálini bürokrácia autonóm politikai erő lett egy kivételes történelmi helyzetben – olyan helyzetben, melyben sem a világproletariátus, sem a globális burzsoázia nem volt képes a konfliktusoknak véget vetni és megszerezni a győzelmet. Az imperializmus globális krízise és a világproletariátus vezetésének válsága lehetővé tették a kispolgári bürokráciának, hogy évtizedekig ezt a politikai szerepet játssza és az imperializmus partnere legyen a globális ellenforradalmi szövetség kebelében. A rezsim túlélését a világproletariátus és a világburzsoázia közötti jelentős ellentétek tették lehetővé. A globalizálódott világ megakadályozta egy elszigetelt nemzet autonóm társadalmi, gazdasági és politikai fejlődését. A sztálinizmus ereje és politikai befolyása a szocialista forradalom és eredményei iránti népi lelkesedésből profitált. A II. világháború végén a Vörös Hadsereg minden győzelme tömegmozgalmakat indított abban a reményben, hogy ezek a győzelmek megvalósítják vágyaikat, reményeiket. A tömegek komolyan vették a sztálinizmus ígéreteit és készek voltak azokat megvalósítani saját eszközeikkel, saját módszereikkel. A sztálinizmus ezen államok mindegyikében megpróbálta bevezetni egy átmeneti, kísérleti fázisban – melyet „népi demokráciának” nevezett – a proletariátus és a burzsoázia „békés együttélését” a ”vegyes gazdaságú állam” belső sztálinista dominanciája alatt. A kisérlet eredménye a háború utáni első válság lett, és a rendszer elkezdett hasadozni. Nem csak a jugoszláv forradalommal való konfliktusba és az új bürokratikus munkásállamok kommunista pártapparátusain belüli brutális üldöztetésekbe torkollott, hanem az „osztályok együttélése” és a „vegyesgazdaság” kisérletének elhagyásához is vezetett. A sztálinizmusnak muszáj volt kisajátítani a burzsoáziát, és a termelési eszközöket állami tulajdonba venni. A polgárság összeomlása és intézményi struktúrájának rombadőlése politikai űrt hozott létre, amelyet vagy forradalmi munkásintézményekkel lehetett betölteni vagy a sztálinista apparátus kikényszerített uralmával. Utóbbi elszigetelte, elnyomta a forradalmi mozgalmakat, véget vetett nekik Kelet-Európa országaiban (Bulgária, Románia, Magyarország, Csehszlovákia, Lengyelország, Kelet-Németország), az új bürokratikus munkásállamok így rendezkedtek be.
45 évvel a II. világháborút követően a sztálinista bürokrácia, nemzetközi apparátusa és szatellitjei összeomlottak. A politikai forradalom veszélyétől fenyegetve nemzeti szinten széthullottak, romba dőltek. A bürokrata vezetők lemondtak az addig fenntartott relatíve önálló politikáról és az imperializmus közvetlen irányítása alatt kifejlesztették a privatizáció és konverzió stratégiáját – a bürokratikus munkásállamok „demokratikus” ellenforradalma formájában. A sztálinizmus „nemzeti” társadalmi és politikai összetevői azoban nem tűntek el a politika színpadáról: klánok sokaságává („pártok”) alakultak át, átvedlettek kispolgári „demokratákká”, akik egyszerűen beálltak az imperializmus szolgálatába. Ennek a szolgálatnak a fejében megkapták a jogot a nemzeti vagyon fosztogatására a privatizáció eszközeinek segítségével. Mikor egy vezető klán kimeríti a privatizáció összes lehetőségét és hátrálni kényszerül a nép, a dolgozók ellenállása hatására, egy másik klán kerül a helyére a «narancsszínű forradalom» vagy hasonló mechanizmusoknak köszönhetően. A két utolsó évtized alatt a munkásosztály és vívmányai elleni támadások pedig még inkább fokozták az imperialista offenzívát a világ dolgozóinak és a népeinek vívmányai ellen, a «vissza a kapitalizmusba» ezen országok munkásosztályának olyan szenvedést és kárt okozott, mely a II. világháborúsnál is nagyobb veszteségeket jelent.
2./ «Az 1930-as évek derekán a becsületes szociáldemokrata teoretikus Mónus Illés tartott a népfronttól, a kommunistákkal szövetkező antifasiszta összefogástól. Azonban neki számolnia kellett Sztálin Európára magasodó árnyával. Ma azonban hol van már a „sztálinizmus”?»
Joggal tarthatunk a népfronttól, az osztályokon felülemelkedő, az osztályellentéteket félreállító politikától. Hitler győzelme előtt a munkásszervezeteket uraló apparátusok megsokszorozták az akadályokat a tömegek forradalmi törekvéseivel szemben, a német Komm. párt (sztálini sugallatra) a szociáldemokráciát tekintette fő ellenségének, megakadályozva ezzel a dolgozók egységét a nácizmus ellen (a Komintern akkor adta meg a jelet a fasizmus elleni munkásegységfront kialakítására, mikor késő volt). Pontosan a fasizmus elleni összefogás lényege, a munkások, a dolgozók, nemzetközi összefogása hiúsult meg: «A proletariátust megbénították az opportunista pártok.» A sztálini thermidor döntő mértékben hozzájárult a németországi fasizmus győzelméhez.
«A fasizmus a kapitalizmus folytatása, az a kísérlete, hogy létezését örökössé tegye egyre bestiálisabb és rettenetesebb intézkedések által. A kapitalizmusnak csak azért lett lehetősége a fasizmushoz folyamodni, mert a munkásosztály nem valósította meg időben a szocialista forradalmat.» A IV. Internacionálé Riadó Kiáltványa megerősítette: «Függetlenül a háborús folyamattól, alapvető szerepünket betöltjük; a munkásoknak magyarázzuk érdekeik kibékíthetetlen ellentétét a vérre szomjazó tőkésérdekekkel szemben; mozgósítjuk az elnyomottakat az imperializmus ellen; propagáljuk a világ összes háborús és semleges országa munkásainak egységét; minden országban a munkások és katonák barátkozására szólítunk fel, csakúgy mint a front ellentétes oldalain a katonák barátkozására; folytatjuk a forradalom állandó, kitartó, fáradhatatlan előkészítését az üzemekben, gyárakban, falvakban, kaszárnyákban, a fronton és a flottában”.
A háború és a nácizmus elleni «nemzeti egységet» a sztálinista erők soviniszta kampányba is próbálták terelni (Franciao-ban: «Mindenki ölje meg saját «fritzét!» – melyre a válasz ez volt: «Minden német katona mögött egy dolgozó rejtezik»).
A sztálinizmus ma is élő jelenség. Ott van a munkásosztály érdekét reklamáló szervezetek vezetésében, a tőkés társadalommal való megbékélésben, a revizionizmusban és centrizmusban, a kapitalizmus „kísérésében”, a demokratizmus hiányában, az osztályharc tagadásában, de legalábbis mellőzésében, ott van a szektásságban, a kispolgári módszerekben, „a marxizmust prostituáló szociáldemokrácia csakúgy, mint a bolsevizmus antitéziseként aposztrofálható sztálinizmus a proletárforradalom és erkölcsének halálos ellensége.” Az „antikapitalista” vita is azt célozza, hogy megtiltsa az egyetlen érdemleges kérdés: a proletariátus hatalma megragadását. Különböző, de a mélyükön ugyanazon forma alatt egyesek felvetése az „ökológia”, a „tartós fejlődés” mint a „kapitalizmus elleni” harc központi feladatáról az ellentétes érdekű társadalmi osztályok létezését vitatja. Számukra a liberális és finánctőke által fenyegetett Föld „megmentése” azt jelenti, hogy a „fejlődés más útját” választják. Kapitalizmus-kritikájuk bármennyire is radikális (gyakran megfelelően leírt), mégiscsak arról van szó, hogy ellenállnak a politikai hatalom proletariátus általi megszerzésének, annak, ami megmenti az emberiséget, amely egyedül képes más társadalmi rendszert létrehozni. A kizsákmányolás elleni legkisebb munkáskövetelés is (a gyakorlatban vagy a politikában) egyszerre beleütközik a tőkés rendszer megőrzésének jelen szükségleteibe, de tényeiben kérdésessé teszi ennek a rendszernek az örökkévalóságát.
3./ Mit tehetünk? A politikai küzdelem azt jelenti, a kizsákmányolt osztály egységéért kell harcolni, annak védelmén keresztül. Ez az irány formájában szükségszerűen különböző minden országban, de együttes koncepciójából kiindulva, az osztályharcból és internacionalistra egységből eredeztetve. A harc a kizsákmányolás ellen, a harc a proletariátus felemelkedéséért, „mely a dolgozók saját eredménye lesz”, tartalmazza az osztályszervezetek létrehozását és védelmüket. Az imperializmus bomlása a politikai élet, a pártok, stb. széthullásához visz, ebben a folyamatban a munkásmozgalom csúcsain berendezkedett bürokratikus apparátusok aktívan részt vállaltak. Ugyanakkor a munkásellenállás az, mely nem engedi a szakszervezeteket korporatista szervezetté átalakulni. A „balodal cserbenhagyása” is a független munkásszervezetek igényét jelzi. Mindez magábafoglalja a gyakorlati teendőket is. Aki hátat fordít a szakszervezeteknek, aki megelégszik belső vitákkal, tanácsai osztogatásával, akinek derogál a dolgozók meggyőzése, az agitáció és propaganda, az lesöpri az osztályegységet és lemond az osztályharcról.
«osztálypolitikát kell folytatni, ám minél szélesebbet. (…) a liberális burzsoák és a burzsoá szocialisták vezette „Demokratikus Koalícióra” – NEM! »
2010. október 23., szombat
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Mint szerző picit hadd reagáljak.
VálaszTörlésE reflexió komolysága számomra megtisztelő. Lényegében egyetértek vele. Legfeljebb azt illeszteném hozzá, hogy a despotikus államszocializmus első és egyben klasszikus megnyilvánulásaként ismert "szálinizmus" jellemzésénél nagyobb nyomatékkal szólnék a rendszer társadalommal szembeni elnyomó mechanizmusairól, amelyek nyilvánvalóan - szerintem is - az alap és felépítmény inkongruenciájából fakadtak alapvetően, s nem "Koba" vagy cimborái személyi jegyeiből. Tehát ezért tudománytalan a "személyi kultusz" mint formációelméleti fogalom...
"Hitehagyott..." és hasonló kifejezések. Ezeket a szavakat, akár a kifejtés szépírásba hajló esszészerű műfaját ("vallomás"; tényleg szerénytelenül utalok - Bakunyin: Gyónás) tudatosan választottam. Ez azt jelkenti, hogy nem pusztán az élmény ereje dirigált fölöttem. Racionálisan szemlélve a szituációt rájöttem, hogy amennyiben a kommunista látásmódról valami olyan ÁLTALÁNOS emberi érzésen, benyomáson keresztül vallok, amelyeket így vagy úgy, de szinte mindenki átél, akkor a legmegátalkodottabb antikommunistákat kivébe lehet némi esélyem az enyémtől eltérő, vagy akár az enyémmel ellentétes (sőt ellenséges!) társadalomlátású embereket megérintenem. Ez azonban nem több, mint publicisztikai fogás, és egyáltalán nem tompítja politikai kritikámat.
Vgül elárulom: miközben e reflexiót olvastam, szívem fölmelegedett. Mert sajnos nagyon hamar bekövetkező 60 éves létem (benne többszöri rák és egyéb korviselt sajátságok) dacára, ha a pillanat tört részéig is, megint ifjúnak, világgyűrközőnek érezhettem magam. Köszönöm.
Fekete György