2012. február 28., kedd

Költenék inkább a buszokra


Ceglédi Zoltán (hírszerző)
2012.02.01.
A BKV megmentésének bombabiztos forgatókönyve. Csak számoljuk ki, mennyit szórtak el eddig hülyeségekre, és kérjük vissza. Jutalom, prémium, átnevezés, zászló.
A BKV által felhalmozott, bálnaméretű adósságot most már tényleg el kéne tüntetni. A kigyulladó metrókat már nem tudják tehermentesíteni a lerobbanó buszok - még úgy sem, hogy a paraván mögött mintha söréttel pofán lőtték volna a paraméterkönyvet. Szerintem nem csak nekem tűnt fel, hogy szép csöndben mintha végrehajtottak volna egy drasztikus járatritkítást is.
Egyébként most van az, hogy már nem érdekel a Demszky. Tényleg. Az a fideszes főpolgármester, az a fideszes közgyűlési többség, az a fideszes kétharmados kormány, azok a fideszes kerületi polgármesterek, akik 2010-ben véraláfutásosra verték a mellüket, hogy majd ők megmutatják, most, másfél-két évvel a fotelbe felkapaszkodás után ne sírjanak nekem, hogy jaj, hát az örökség. Erre vállalkoztatok, drága barátaim, és jó ideje már ti csináljátok. Horribile dictu: Demszky alatt még ment a BKV.
Úgyhogy a BKV-hitel törlesztésére felvett új BKV-hitelt érdemes lenne csökkenteni pár tétellel. Kezdve rögtön azzal, amibe a budapesti utca- és térátnevezések kerültek. Tarlós és a fővárosi Fidesz-frakció biztos összedobja azt a pár tucat milliót, ha már ennyire fontos volt nekik Elvis Presleyt meg Széll Kálmánt utcai névtáblára írni, a Köztársaságot meg eltüntetni. Ugyanilyen fénymarhaság volt a főváros zászlóját kétszer is lecserélni, az se két forintba került, pár hétig járna belőle egy busz Újpalotáig és vissza. Újabb értékes heteket nyerhetnénk azzal, ha visszaszednék a jutalmakat, illetve prémiumokat is (majdnem "pofátlan végkielégítést" írtam, de ugye, ezeket még sajnos nem is rúgták ki, maradnak a húsosfazék mellett). Tavaly, azaz Tarlós "Spártai" István uralkodásának legfényesebb évében 54 millió forintot osztottak szét a Fővárosi Önkormányzat munkáját igazgató vezetők között. Az öt (igen, öten vannak, kell annyi) főpolgármester-helyettes, a főjegyző, valamint a főosztályvezetők és az osztályvezetők kaptak a pénzből. Fussa - és még jól sem kell dolgozni érte. Szűcs Somlyó Mária, a városháza kommunikációs igazgatója ugyanis elébe ment a "mit tettek ezért a sok pénzért a jó munkásemberek?" kérdésnek, és gyorsan leszögezte: a szóban forgó összeg jutalom, nem pedig prémium, tehát nem kellett célfeladatot teljesíteni ahhoz, hogy valaki megkapja.

Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának a szerződése szerint 7,6 millió forint jutalom járna, hogy ebből mennyit kap meg, arról a központ igazgatósága tavasszal dönt. Lenne egy javaslatom: nulla forint. A 27 éves fiatalembernek a páratlanul sikeres BKV-mentő munkáját (most ironizálok, ha nem lenne egyértelmű) szerintem ne premizáljuk. Tudom-tudom, Szűcs Somlyó Mária szerint nem kell jól dolgozni a jutalomért, de egyfelől Vitézy havi 1,6 milliós fizetése talán legyen már elég, másfelől pedig, ismét csak: csődben van a cég, ami ezeket a milliókat fizeti kádereknek.

Sőt, menjünk tovább: ebből az 1,6 millióból akár egy milliót is le lehetne úgy csípni, hogy a maradék, potom havi hatszázezer forint is bőségesen lefedje Vitézy sikereit. Apu-anyu majd kipótolja, ha szükséges. Van itt pénz, csak keresni kell. Vitézy ugyanis az I. fizetési kategóriába tartozik, de vannak itt még kategóriák: A II-es kategóriában - ahová például a Fővárosi Közterület-fenntartó, a Főtáv és az I-es kategóriájú cégek vezérigazgató-helyettesei tartoznak - 1,45 millió forint a havi alapbér és 40 százalék a teljesítmény-prémium. A III-as fizetési osztályban 1,3 millió, a IV-esben 1,15 millió, az V-ben pedig 820 ezer és 1,1 millió közötti az alapbér. A VI-os vezetői kategóriában 500 ezer és 800 ezer forint között kereshetnek.

Ez a pénztárgép nem is csilingel, ez harangozik. Nem baj, elnyomja a metróban sülő emberek sikolyát.

Budapesti magaskádernek lenni pedig jó. A Fővárosi Vízművek vezérigazgatója, Keszler Ferenc 15,8 millió forintos jutalmat kap (ez nem a fizetése, ez a szükséges plusz), a Fővárosi Csatornázási Művek vezetője kábé feleennyit - de azt a hét és félmilliót is szívesen átszámolnám útdíjba vagy BKV-bérletbe. Korábban MDF-s képviselő volt Szőke László, ma a budapesti strandokat és gyógyfürdőket üzemeltető BGYH vezérigazgatója, és kap is ezért 6,4 millió forint prémiumot. A fizetésén felül, ismét csak. Arról a cégről beszélünk egyébként, amelynek másfél éve a fővárosi önkormányzat 890 milliós gyorssegéllyel sietett segítségére, és amelyik (már Tarlós alatt) nettó 553 millióért kötött szerződést Pintér Sándor belügyminiszter egykori cégével.

Bölcsőtől a sírig megy a királykodás. A Budapesti Temetkezési (BTI) Zrt. vonatkozó költéseit a Népszava dokumentálta elsőként: 2010. novembertől 2011. januárig az 5 igazgatónak négy Volkswagen Passat luxusautót és egy Wolksvagen Golf személygépkocsit béreltek. Ezen autók bérleti díja havi 833 ezer forint plusz áfa volt. A vezérigazgatónak 2010. telén a BTI egy Audi A6-os autót bérelt havi nettó 200 ezerért, januártól pedig kapott egy WV Passat Combit. (2011. februártól a BTI Zrt igazgatósága az 5 gépjárművet "megbontotta" a BTI Zrt és a cég saját kft-je, a BTU között. A vezérigazgató és a vezérigazgató-helyettes gépjárműveinek bérleti díját a BTI Zrt, míg a gazdasági igazgató, a szolgáltatási igazgató, továbbá a műszaki és társasági szolgáltatások igazgatója által használt személygépkocsi bérleti díjait a BTU Kft. fizette. A BTI Zrt-nek így 2011. februártól havi nettó 368 ezer bérleti díjat kellett fizetnie). Csaknem 1,7 millióért vettek "tárgyi eszközöket", képeket, szőnyegeket is. A vezérigazgató emellett 2011-re a BTI költségére félmillióért vásárolt éves bérletet a Gellért fürdőbe.

Mondtam már, hogy van itt pénz? Mondtam. Költenék inkább a buszokra.



Ja, és egy fontos megjegyzés: ezek csak a fővárosi vonatkozású rongyrázások. Kiszámolhatnánk, hány milliárd (nem tévedés, milliárdos összegnél tartunk már) ment el Orbán Viktor levelező tagozatára, az ilyen-olyan konzultációkra, vagy mondjuk a Honvédelmi Minisztérium cégeiből hány milliárdot szórtak el jutalmakra, meg Gubcsi Lajos szobrára. Állami divattervezés, Navracsics Tibor minisztériumában fellógatott „léleklágyító festmények”, az ország átnevezése, az egyházaknak járó juttatást kiegészítő normatívát kiegészítő normatíva (utóbbi például négymilliárd forint). De ha legalább az a pénz meglenne, amint kifejezetten Budapest költ hülyékre és hülyeségekre, már bentebb lennénk. Költenék inkább a buszokra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.