Skóciában az elszakadást preferáló párt nyert, Belgiumban az N-VA nacionalistái, Katalóniában mozgalom folyik az elszakakadásért… Baszkföld önállósulási tervei régóta ismertek (Lombardiáról és Északi Ligájáról nem is beszélve) … Nincs közvetlen felelőssége az Európai Uniónak?
A «közösségi konstrukció» megalakításakor
annak deklarált célja – a közös piacon kívül – a háború, a fegyveres konfliktusok
megelőzése. Ezzel párhuzamosan a NATO-n keresztül viszont Európa átengedte
biztonsági kérdéseit az USA-nak.
A «közösségi konstrukció» felgyorsítása
– az 1985-ös Egységes Okmány – egybeesett a központosított államok végével,
egyesek egyszerűen decentralizálódtak, mások föderalizálódtak: kiürültek fent
is, lent is. 1988-ben jelentek meg a «strukturális alapok», a regionális segítséget
nem az állam, hanem közvetlenül a régió kapja. A szubetatikus megosztás ezzel megkezdődött,
az európai «központ» közvetlen viszonyba került a régiókkal, a folyamat pedig
azóta még nagyobb hangsúly kapott. A brüsszeli «régiós reprezentánsok» státusza
kvázi-diplomáciai, a régiók bizottságáé ennek intézményesített változata.
Brüsszel kezét a régiókon tartja.
Az államok központi szerepének
gyengülése természetesen felkeltette az autonomista, függetlenségi, elszakadási
törekvéseket, különösen ott, ahol ennek hagyománya volt.
Az Unió és a NATO nélkül azonban
ezek a követelések soha nem lennének olyan erősek, mint ma: ez a két intézmény
garantálja, hogy az elszakadás ne a semmibe ugrás legyen, hanem «biztonságos» keretekben
történjék (katonailag, pénzügyileg, a piacgazdaság, stb szempontjából). Az Európai
Unió, mely pedig államok szövetsége, gyengíti a államokat, miközben saját
szupranacionális hatalmát építi. Ennek azonban van egy nem várt következménye:
a helyi nacionalizmusok fellendülése. A meggyengült államok és az "európai tudat"
hiánya csak ide vezethetett.
A kis, homogén országok, de Németország is
megmenekültek ettől. Németország az iskolapéldája annak, ami megfelel az Európai
Unió számára: a szövetségesek a II. világháború másnapján felállították a
gyenge föderális központi hatalmat és az erős «Ländokat» (Bajorország soha nem
ratifikálta..), csakúgy, mint egy sor ellensúlyt (mint a karlsruhei alkotmánybíróság),
az egészet normák alapjára helyezve («alkotmányos patriotizmus»). A központ meggyengítése és a tartományok ereje
a génekbe vésődött, semmilyen körülmények között nem veszélyeztetik a német
nemzetet...
Franciaország szintén «kilóg» egy
kissé: a forradalomban született állam logikája a helyi identitás
szisztematikus irtása az «egységes és oszthatatlan» nemzet érdekében (melynek
szétverésére napjainkban folyik kisérlet). A központi hatalomnak a «közösségi
konstrukció» általi meggyengítése azt eredményezte, hogy az az állampolgárok számára
idegenné vált, a monarchikus köztársaság közbülső közvetítő intézményeit letörték,
így totálisan anakronikussá lett, a helyi erős identitás (kivéve Elzászt,
Korzikát, Bretagne-t) pedig hiányzik, de a meghatározóvá lett Európával sem
azonosítják magukat.
Az európai modell a tűzzel játszik:
a régi államok szétrobbanása már nem elképzelhetetlen, hanem komoly lehetőség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.