skip to main |
skip to sidebar
Mítoszok és tények a muzulmán bevándorlásról
Sok jogos félelem merül fel az
európaiakban a muzulmán bevándorlókkal és menekültekkel kapcsolatban. Sorra
vettünk és elemeztünk néhányat!
Egyesült
Európai Kalifátus, 2060. Európa feladta a harcot a bevándorlással. A
gyökértelen, liberális európai társadalom elvesztette keresztény erkölcseit,
ezért aztán védtelenné vált a muszlimok beözönlésével szemben. Európa megtelt,
a jóléti állam már a múlté. A több millió bevándorló sokkal gyorsabban
szaporodott, mint az őslakosság, így aztán nyomasztó többségbe került. A
templomokat mecsetté alakították át, az iskolák osztálytermeiben a keresztet
félholdra cserélték, a nőknek csak nindzsaruhában szabad kimenniük az utcára,
bevezették a sharija törvénykezést. Európa iszlamizálódott. Ilyen és
hasonló rémképekkel küzdenek honfitársaink milliói. Félelmeiket illik komolyan
venni, és alaposan megvizsgálni!
1. Tényleg megtelt Európa?
Egyetlen országnak sem korlátlanok
az erőforrásai, nem képes bármennyi menekültet befogadni. Nem szabad lebecsülni
azt a megterhelést, amit egy állam számára rendészeti, közegészségügyi stb.
szempontból jelent több százezer menekült áthaladása, ellátása. Biztosan van
egy olyan pont, amikor Európa határaira kitehetjük a megtelt táblát. Ettől a
ponttól azonban eddig még messze vagyunk. Bár politikusok “tízmilliós”
nagyságrendű “népvándorlással” riogatnak, ennek egyenlőre nem látjuk jelét. Az
idén érkezett 4-500 ezer ember még mindig csupán a töredéke annak a tömegnek,
ami például a Szíriával szomszédos országokban, Törökországban (1,9 millió
menekült) és Libanonban (1,2 millió menekült) feltorlódott. Az idén érkezett
rendkívüli migrációs hullám is csupán nagyon apró töredékét teszi ki az
összeurópai lakosságnak (0,05% alatt). Ezzel szemben a 4,5 milliós Libanonnak a
lakosság mintegy 26%-át kitevő menekült-népességgel kell megbirkóznia: ők
valóban kitehetik a megtelt táblát, Európa még nem. Néhány százezer menekült
ellátása, integrálása nem megoldhatatlan infrastrukturális probléma a
félmilliárd lakosságú Európai Uniónak, amely a világ egyik leggazdagabb
régiója. A jelenlegi menekült-válság kivételes, a szíriaihoz hasonlóan masszív,
brutális polgárháborúk nem törnek ki minden évben.
Az egyes államok vezetőinek vigyázniuk kell arra, hogy ne tegyenek olyan
felelőtlen nyilatkozatokat, amelyek újabb migrációs hullámot indítanak el. De
éppen ekkora figyelmet kellene fordítaniuk arra is, hogy a menekülteket humánus
körülmények között lássák el. 2010-ben 11 ezer ember veszítette el az otthonát
naponta, tavaly ez a szám 42 ezer volt. Az ENSZ Menekültügyi Biztosságának
(UNHCR) költségvetését eközben idén 10%-al csökkentették. A táborokban drámai helyzet van, az emberek
éheznek, nélkülöznek. Jelenleg a világ humanitárius költségvetése 30-40
milliárd dollár – annyi, mint egy közepes bank kimentésére fordított összeg,
mutatott rá Antonio Guterres, az UNHCR leköszönő elnöke. A mostani
menekültválság nem kis részben a nemzetközi közösség hanyagságának és
szűklátókörűségének köszönhető. Sürgősen növelni kellene az erre fordított
pénzt ahhoz, hogy az újabb menekülthullámok elindulását meg lehessen
akadályozni.
2. Reális-e a muzulmán többség
kialakulása Európában?
Az európaiak hajlamosak túlbecsülni a muzulmán lakosság arányát.
Franciaroszágban, ahol a legnagyobb muzulmán lakosság él Európában, az átlag
lakos 31%-ra becsülte a muzulmánok arányát. A valóságban azonban csupán 8% a
francia muzulmánok aránya, az Európai Unióban pedig mindössze 2%! Ez az arány a
bevándorlás és a természetes népszaporulat révén valószínűleg jelentősen
növekedni fog a jövőben, különösen a nagyvárosokban. Egyes nagyvárosokban, mint
például Brüsszelben, a muszlim népesség teszi ki az összlakosság negyedét,
arányuk különösen a fiatalkorúak körében magas. Azonban még így is rendkívül
messze van attól, hogy gyökeresen átrajzolja Európa demográfiai arculatát és identitását,
mint attól egyesek félnek. Jellemző példa a félelem-keltésre, amikor azt a
példát hozzák fel, hogy Nagy-Britanniában a legnépszerűbb férfinév az
újszülőttek körében a Mohammed. Ez igaz, azonban a muzulmánok körében hagyomány
az elsőszülőtt fiúkat Mohammednek nevezni, míg a nem muzulmánok körében
rengetféle nevet adnak, ez magyarázza a Mohammed elsőségét.
Az első generációs muszlim
bevándorlóknak átlagosan valóban több gyermekük születik, mint a nem-muszlim
őslakosságnak, azonban ez a különbség idővel csökken.
A Franciaországban és Németországban élő muszlim családoknak átlagosan 2,2
gyermeke születik, alig több, mint a nem-muszlim szomszédaiknak. Az első
generációs pakisztáni bevándorlóknak Nagy-Britanniában családonként 4,5
gyermeke születik, azonban a már ott született lányoknak átlagosan 2,5. A
születésszabályozás hozzáférhetősége, a nők eltérő társadalmi helyzete hatással
van a családok gyermekvállalási hajlandóságára is. Minden okunk megvan azt
feltételezni, hogy a muszlim népesség arányának növekedése jelentősen lassulni
fog a következő évtizedekben. Ráadásul az Európába bevándorlóknak csak
kisebbsége muzulmán: Spanyolországban a bevándorlók mindössze 13%-a muzulmán,
többségük a spanyol anyanyelvű volt gyarmatokról származik. Nagy-Britanniában a
bevándorlóknak csupán 28%-a muzulmán. Demográfusok úgy becslik, hogy a
muszlimok aránya 10% körül fog tetőződni Európában, majd családmodelljük
konvergál a nem muzulmán lakosságéval.
3. Meghódítja-e a muzulmán
vallás Európát?
Európában egyre kevesebb az
aktív, templomba járó keresztény. Nem azért, mert olyan sokan áttérnének a
muzulmán hitre, hanem mert egyre többen egyszerűen nem gyakorolják a
vallásukat. Franciaországban mégis nagy botrányt váltott ki, amikor muzulmánok
meg akarták vásárolni a megüresedett templomokat. Svájcban betiltották az új
mecsetek építését. Emögött az a félelem áll, hogy míg a keresztény és zsidó
európaiak folyamatosan veszítik el a valláshoz fűződő kapcsolatukat, a
szekularizáció a muzulmánokra nincs hatással. Ez nem igaz. Tény, hogy az első
generációs muszlim bevándorlók jóval intenzívebben gyakorolják a vallásukat,
mint a keresztény átlag. Franciaországban például a lakosság többsége katolikusnak
vallja magát, de mindössze 4,5%-a jár templomba,
az egy évnél rövidebb idő óta Európában élő muzulmán bevándorlóknak több mint
fele rendszeresen jár mecsetbe. A mecseteket látogató muzulmánok aránya azonban
idővel csökken. A European Social Survey szerint az egy évnél rövidebb ideje Európában
élő muzulmán bevándorlók 60,5%-a látogatott mecseteket, egy év múlva azonban
arányuk 48,8%-ra csökkent – egyetlen év alatt több mint 10%-ot! Valójában a
vallásos muzulmánoknak sokkal nagyobb félnivalójuk van attól, hogy az európai
szekuláris civilizáció beszippantja a gyermekeiket, mint a nem-muzulmán
társadalomnak attól, hogy Európa iszlamizálódik.
3. Kialakulhatnak-e párhuzamos
társadalmak?
A muzulmán bevándorlók
integrálódásra képtelen zárványt alkotnak a nyugat-európai társadalomban, és
így megszűnik a társadalom kohéziója, párhuzamos társadalmak alakulnak ki –
hangzik egyes politikusok érve. Természetesen az integráció nem megy bökkenők
nélkül. Azonban az a kép, hogy a muzulmánok képtelenek az integrációra, és a
nyugati nagyvárosokban egyre több olyan muzlmánok lakta gettó alakul ki, ahová
fehér európaink bemerészkednie nem tanácsos, erős túlzás (mint azok az urbán legendák, amelyek
szerint a Józsefvárosba nem romának nem tanácsos bemerészkednie naplemente
után). Tény, hogy nagyon sok európai muzulmán él a legszegényebbek lakta,
bűnözéstől leginkább sújtott városrészekben. Az etnikai szegregátumok
kialakulása azonban egyáltalán nem bizonyíték a társadalmi integráció teljes
kudarcára, vagy az adott etnikum integrációs képességének hiányára. Sokkal több
közük van az egyenlő lehetőségek hiányához, illetve a szisztematikus
diszkriminációhoz, mint a muzulmánok ellenséges attitűdjeihez. Egy kutatás
szerint például egy francia muszlimnak két és félszer kisebb esélye van egy munka megszerzésére, mint egy nem
muszlimnak.
4. Kevésbé toleránsak és
lojálisak az államhoz a muzulmánok?
Sokan attól félnek, hogy a
muzulmán bevándorlók nem képesek alkalmazkodni az őket befogadó ország
értékrendjéhez, és inkább egy távoli országhoz lojálisak, mint ahhoz, amelyben
élnek. Valójában a muzulmánok társadalmi attitűdjei fokozatosan eltávolodnak
szülőhazájukétől, és hasonulnak az őket befogadó társadaloméhoz. Például a
homoszexualitás megítélése is egy ilyen indikátor. A muzulmán országokban a
társadalomnak kevesebb, mint 10%-a fogadja el az azonos neműek közötti
kapcsolatot, a németországi muzulmánok körében azonban 47%. A muzulmán
bevándorlók gyakran sokkal lojálisabbak az őket befogadó államhoz, mint az
őslakosok. Egy felmérés szerint a brit muzulmánok 83%-a büszke arra,
hogy brit állampolgár, az átlagnépességben ez az arány mindössze 79%. Ami a
terrorizmust illeti, a közvéleménykutatások rendre azt az eredményt hozzák,
hogy a muzulmán népesség körében a terrorizmus elítéltsége nagyjából
ugyanakkora, mint a nem-muzulmán népesség körében. Sőt, Németországban például
a muzulmánoknak csak 0,5%-a tartja elfogadhatónak a civilek elleni támadásokat,
míg az általános népesség körében ez az arány kétszer akkora. Nagy-Britanniában
az általános lakosság 10%-a értett egyet azzal, hogy egy nemes ügy érdekében
indokolt az erőszak alkalmazása, a brit muzulmánoknak csak 8%-a.
Természetesen lehet sorolni az
ellenpéldákat sikertelen integrációra: azokra a másod- és harmadgenerációs
muszlim bevándorlókét, akik Európában terrorista merényleteket követnek
el, vagy kiutaznak Szíriába harcolni az ISIL szörnyállama mellett. Lám, az őket
befogadó állam taníttatta őket, gyakran még szociális segélyt is kaptak, és
mégis ellenünk fordultak! Ezeknek a fiataloknak a radikalizálódása azonban
nem a muzulmánok integrációs képességének hiányát bizonyítja. Nem csak
azért, mert ők egy törpe kisebbséget alkotnak a jobban integrálódó többségen
belül, hanem azért is, mert valójában az éremnek két oldala van. A másik
oldallal is foglalkozni kell, az európai muszlimokat érő fokozódó
diszkriminációval, támadásokkal, az Iszlamofóbiával, a közel-keleti helyzet
eszkalálódásával, ami miatt egyre több muszlim fiatal érezheti másodrangú
állampolgárnak, áldozatnak magát. A londoni rendőrség szerint például idén 70%-al nőtt a
muzulmánok ellen elkövetett gyűlölet-bűncselekmények száma. A Kouachi testvérek
nem a nyugati jóléti állam iránti gyűlöletből, nem is mély vallásosságból,
hanem az Abu Graib iraki börtönben folytatott kínzásokról készített fotók
hatására döntöttek úgy, hogy csatlakoznak a szélsőségesekhez. Ez persze nem
menti fel őket, de fontos látni, hogy a legtöbb terroristát egyáltalán nem a
mély vallásosság motiválja. Mint ahogy a rasszista
bűncselekményeknek sincs közük a nemzeti kultúra szeretetéhez. A
zsinagógák ellen tüntető, shariját követelő radikális muzulmánok valójában csak
torz tükörképei azoknak a neonáciknak, akik menekült-szállásokat gyújtanak fel
és feketéket vernek a metróban. A Charlie Hebdo elleni merénylet mellett meg
kell említenünk az Anders Breivik féle tömegmészárlást, melyet a bevándorlókkal
szembeni gyűlölet motivált. A gyűlöletbűncselekmények, a szélsőségesek utóbbi
években való előterörése, nem az integrációs politika kudarcát, legfeljebb
hiányosságait bizonyítják - márpedig ezekből a válság miatt egyre több van.
Ahmed Merabet, a Charlie Hebdo védelmében életét áldozó rendőrtiszt sokkal
jellemzőbb az európai muzulmán közösségre, mint a Kouachi testvérek. Mint ahogy
Anders Breivik sem reprezentálja a norvég népet.
Nagyon valószínű, hogy Európa
2060-ban nem fog hasonlítani mostani önmagára. De az is szinte biztos, hogy nem
lesz kalifátus. Mi magunk formáljuk azzá, ami lesz: sokszínűvé és nyitottá,
vagy zárt ostromlott erőddé. A változás mindig félelmetes, de elkerülhetetlen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.