Összesen 51,6 milliàrd forintot 7
multicégnek 6386 munkahelyre, az egyéb kedvezményeket nem számolva
A Mercedes-Benz Hungary Kft., közel 500
milliárd forintnyi beruházással új járműgyárat tervez létrehozni 2020-ig
Kecskeméten - ezzel 2500 új munkahelyet teremtene. A beruházáshoz a magyar
kormány 12,9 milliárd forintos támogatást ajánlott fel.
Az Apollo Tyres Hungary Kft. gyöngyöshalászi gyára
az idei év első felében kezdi meg a termelést. Az új gumigyár 146 milliárd forintos befektetéssel
épül, amelyhez a magyar kormány 16 milliárd forintnyi
támogatással járul hozzá. A beruházás 975 új munkahelyet teremt.
Az Autoliv Kft., 11 milliárd forintos beruházással új gyártócsarnok felépítését
tervezi 2018-ig Sopronkövesden. Ezzel 700
embernek adna új munkát. Az egyebek közt biztonsági-öveket gyártó svéd cég
bővítését a magyar kormány 1,5 milliárd forinttal támogatja.
A BorgWarner Oroszlányban
15,5 milliárd forintos gyárberuházást hajt végre, amivel 600 új munkahelyet
teremt 2018-ig. Az amerikai járműipari alkatrészgyártó fejlesztéshez a kormány
1,7 milliárd forint támogatást ad.
A magyarországi Bosch-csoport összesen 19 milliárd forintos
beruházást valósít meg a hatvani gyárában 2018-tól - egyebek közt megépítik
regionális logisztikai központjukat - ezzel 601 új munkahelyet hoznak létre. A
fejlesztésekhez a magyar kormány 4,7 milliárd forint vissza nem térítendő
támogatást ad.
A Schaeffler- csoporthoz tartozó FAG Magyarország Ipari Kft., több mint 25
milliárd forintos bővítést hajt végre debreceni üzemében, amellyel 510
új munkahelyet hozna létre 2017 végéig. Az autóipari alkatrészeket gyártó cég
fejlesztését a kormány 4,5 milliárd forinttal támogatja.
A Thyssenkrupp Presta Hungary Kft. több mint 30 milliárd forintos beruházással a
2018-tól új járműipari üzemet épít Jászfényszarun, csaknem 500 új munkahelyet
teremtve 2019-ig. A magyar kormány 10,6 milliárd forinttal támogatja a német
konszernet.
(A GE Hungary
Digital 2017 végére 8 milliárd forintos beruházással Budapesten hozta létre a
hat digitális fejlesztési központjának egyikét, Európában az egyedülit. Az új
központban 400 új informatikai munkahely jön létre. A kormányzati támogatások
összegét nem közölték.)
(Forrás: napi.hu,
2017.03.06.)
Nézzük meg
ezek után, miként is működik egy hazánkba települt, exportra termelő multicég,
természetesen a neve elhallgatása mellett – érthető okokból –, de egy valós
külföldi gyártó konkrét mérlegadatainak felhasználásával. A céget 2012-ben
alapította külföldi tulajdonosa hárommillió eurós alaptőkével. A magyar állam
kiutalt a friss cégnek száztízmillió euró letelepedési pénzt, azzal, hogy hazai
munkahelyeket fog teremteni. Az elmúlt években (a 2015-ös adatok még nem
ismertek) a cég folyamatosan nyereséges volt. Az itt megtermelt nyereségét
részben tőkésítette, részben kiutalta az anyacéghez.
Érdemes megvizsgálnunk a 2014-es mérleget. Ebből
kiderül, hogy termelési értéke 2,8 milliárd euró volt. (Ez a hazai GDP majd 2,5
százaléka.) Biztosak ebben azonban nem vagyunk, mert fogalmunk sincs, hogy a
termékek külföldön milyen áron keltek el. Vélhetően a tényleges árbevétel jóval
nagyobb a 2,8 milliárd eurónál, de ez szigorúan védett üzleti titok. (Nesze
neked GDP-definíció, amely szerint az nem más, mint a hazánkban megtermelt
termékek teljes piaci értéke.) A 2,8 milliárd euróból jutott negyvenötmillió
euró munkabérre, valamint tizenegymillió euró hazai bérjárulékokra, sőt a
település is, ahol a cég székhelye van, kapott ötmillió euró helyi adót.
A cég fizetett hatvanötezer euró nyereségadót a
hazai költségvetésnek. A 2,8 milliárd euró (vagy jóval több) GDP-ből tehát
kevesebb mint százmillió euró vált hazai jövedelemmé … A meg nem nevezett cég
mintegy háromezer munkavállalóval gyárt évente százötvenezer járművet,
mindenkire jut tehát ötven darab. A cég fizet átlagban évi tizenkétezer eurónyi
bért a munkavállalóinak, évi negyvenötezer helyett, amit az anyacégnél
fizetnek. Megtakarít tehát mintegy évi százmillió eurót, mert itt termel, s
amiből részben itt, részben hazánkon kívül profit lesz. A válasz tehát
egyértelmű: a hazai alacsony munkabér nem a magyar versenyképességnek, hanem a
multinacionális cég nemzetközi versenyképességének a záloga. Ezt félti oly
hevesen a hazai „ elemzők” egész csapata.
(Forrás: magyarhirlap.hu 2015.12.31.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.