2005 - győz az Európai
Alkotmányra adott «nem»
«Miért tüntettek? Nagyon jól tudjátok, hogy az Európai
Alkotmány be fogják vezetni. A Nemzetgyűlésben a képviselők szinte teljes számban
mellette vannak» – mondta egy újságíró 2015.
jan. 22-én éppen az európai alkotmány elleni tüntetés előtt Daniel Glucksteinnek,
aki akkor a Dolgozók pártja országos titkára volt. Ezt válaszolta: «a képviselők lehet, hogy mellette, de a nép
ellene van».
Franciaországban a
népszavazást intenzív vita jellemezte először is a munkásság szervezeteiben,
aztán magában a népben.
2004 szeptemberétől a
Force ouvrière szakszervezet nemzeti konföderális bizottsága (CCN) bírálta azt a szöveget, mely «alkotmányosítani akarja a privatizációt és
deregularizációt». Egyébként pedig az ESZSZ (Európai Szakszervezeti Szövetség)
egyetértett az Európai Alkotmánnyal, azonban figyelmeztették arra, hogy «a Force Ouvrière meg fogja védeni
függetlenségét, szabadságát és nem fog olyan döntés és álláspont mellé állni,
mely nem sajátja».
A CGT, vezetése
ellenére, 80 %-ban a «nemre» hívott 2005 februárjában. A fiatalság, a dolgozó
osztályok egyenesen az osztályharc gyakorlása felé nyomták (sztrájkok,
tüntetések, diákmegmozdulások).
A kampányban végülis
a munkásosztály a szavazáson keresztül mutatta meg a Maastricht óta vitt destruktív
politika elleni tiltakozását, 2005 május 29-én a «nem» 54,6 %-ban győzött.
Osztályszavazás,
semmit kétség – mivel a munkásosztályt, a mezőgazdaságból élő lakosságot érintették
leginkább az EU politikájának drámai következményei. Pas-de-Calais, Aisne,
Somme, Aude, Ariège, stb megyékben közel 70 %ban elvetették a szerződést.
A nem francia győzelmét két nappal később követte a holland «nem».
A parlamenti szocialista-konzervatív «szentszövetség» árulása kellett
ahhoz, hogy az alkotmány 2008 elején a Lisszaboni szerződés révén mégis
megvalósuljon.
2012 - az európai költségvetési paktum: «aranyszabály», ami «kötelező és
állandó»
A «subprime-válság», azután a 2008-09-es «adósságválság»
kifejezik a tőkés gazdaság diszlokációs válságát (1). Maastricht
kritériumai szétszakadnak. A 2010-es években az összes tagállamban 100 %-hoz
közeli az eladósodottság, a deficit pedig duplája annak, amit Maastricht
engedélyez. Az Unió válasza persze az, hogy nem enged a szigorításokból.
Ellenkezőleg, 2012-ben a szigorítás automatizmusát állítja fel a Stabilitási Mechanizmussal (MES) és a
Stabilitási, koordinációs és kormányzati szerződéssel (TSCG).
Az első – európai
monetáris alap, amely úgy működik, mint az IMF: megfelelő kikötésekkel kölcsönöket
ad a «nehézségekkel küzdő országoknak» és minden hatalma megvan arra, hogy a
«strukturális kiigazításokat», valamint azok végrehajtását kierőszakolja. A TSCG
követeli az «aranyszabály» végrehajtását a közszféra finanszírozásában: a tagállamok
kötelesek a deficit leszállítására egyészen az GDP 0,5 %-ig.
Ennek a rendnek – az
aranyszabálynak – meg kell jelennie a nemzeti jogban «kötelezően és folyamatosan,
elsősorban alkotmányos keretekben».
A TSCG «automatikus
korrekciókat» követel az Európai Bírósággal fenyegetve, ha a Brüsszel által
követelt strukturális reformok nem teljesülnek (2).
Az EU-ban a tagországok nemzeti sajátosságai eltűnőben vannak (minden
«illiberális» frázis ellenére – a ford.)
Világosan kimondva: a
hatalom átadása az Európai Uniónak csak
az állandó szigorításokat erősíti. Alkotmányán keresztül.
(1) Daniel
Gluckstein, «Adósságválság? Nem, az agonizálás válsága », La Vérité n° 71.szám,
2011.augusztusa
(2) Daniel Gluckstein, «Európa, válság ... és
a meghatározó factor», La Vérité, 73. szám,
2012 márciusa
2007- a Lisszaboni
szerződés: az Európai Alkotmányra mondott «nem» elárulása
A szerződést, amely
alkotmányt hozott Európának, 2004-ben írták alá Rómában. Jól megolajozott
mechanizmus, megvalósítását 2006 november 1-től megvalósítandóan tűzték ki.
A franciaországi,
majd hollandiai «nem» egymást követő győzelmének következtében a Valéry Giscard
d’Estaing elnöklete alatti 105 tagú testület 3 évig tartó munkájának a
történelem szemeteskosarában kellett kikötnie.
Az Európai Unió eme
kudarca sem tanította meg a tagországok kormányait arra, hogy lemondjanak
kezdeményezésükről, ellenkezőleg. 2007-ben javasolták, hogy Lisszaboni szerződés
címszóval szülessen meg a 2005-ben elvetett alkotmány. Csak az ír nép tudta magát
kifejezni, az ír alkotmányos előírások kötelezték kormányukat: a szerződést 53
%-ban elutasította! 2009-ben a kormány egy második szavazást szervezett, hogy a
szöveg átmehessen …
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.