Kína-levél 401.sz., 2013. május 15.
A Honkongi dokkerek sztrájkja 40 napig tartott és szakszervezetükkel, a
Union of Hong Kong Dockers-szel (UHKD) 9,8%-os béremelés értek el a munkáltatók
acsarkodása és a sajtó ellenségeskedése dacára. Természtesen ez a sztrájk nem
hasonlítható össze a 30 ezer honkongi és kantoni tengerész 1922-es
munkabeszüntetésével. Pedig az okok ugyanazok: az (1920-ban vágtató) infláció
és bérek stagnálása. Akkor 20 %-ot értek el – és ez lett az 1925-27-es kínai
forradalmi mozgalom előfutárja. Pedig a kikötőmunkások ritkán sztrájkolnak…
Szolidaritás. A sztrájk kivívta a diákok, de az egész
hongkongi lakosság együttérzését is és óriási nemzetközi szolidaritást váltott
ki. «Az ILWU, az USA nyugati parti kikötőmunkás-szakszervezete anyagi
segítséget adott támogatásukra - így éreztetve, hogy nincsenek egyedül a
honkongi dokkerek», jelentette ki Wong Yu Loy, az UHKD szakszervezet
titkára. A Nemzetközi Szállítási Szakszervezeti Szövetség, a japán, ausztrál,
holland szállítási szakszervezetek is – mindösszesen közel 1 millió eurót!
Sztrájkellenes szövetség. A kikötőben a dokkereket és darusokat 24
vagy 48, 72 óra hosszat egyfolytában kell persze dolgoztatni alacsony bérért,
amibe az infllációt sem építik bele – hogy a munkáltatók zsebe nagy profittal
teljen. Könnyű aztán megtölteni az újságokat sztrájkellenes hirdetésekkel,
a sztrájkolók és a szakszervezet gyalázásával; s ez segít a kikötői ellenőrzés
kijátszásában is. Li Kashing, az egyik leggazdagabb ázsiai milliárdos több
ízben fordul bírósághoz a sztrájk- és gyülekezési jog korlátozása érdekében.
Végül pedig – és ez sem semmi – a
munkáltatók számíthatnak a történelmi HKFTU szakszervezetre is, mely a
kikötőben többségben van és megelégedett volna 5 %-os béremeléssel is,
játszogatva a kategóriákkal megosztotta a munkásokat, de még sztrájktöréssel is
próbálkozott! Meg kell mondani, hogy tiszteletbeli elnöke, Cheng Yiu-tong
egyike a 32 tagú kabinetnek, mely a kormányt segíti Honkongban, valamint a
pekingi népi gyűlés tagja is… Opponálna-e ilyen posztokon vajon Li Kashing
milliárdosnak és támogatná-e a dokkerek sztrájkját?
A szavazás és a folytatás… A munkáltatókkal írásban rögzített
egyezséget a május 6-i szavazással a sztrákolók 90 %-a elfogadta, miután az
előző nap visszautasították a sajtóban megjelent kommünikét. Lejjebb
olvashatjuk a UHKD független szakszervezet nyilatkozatát, valamint titkárukkal
készített intérjút.
A nyilatkozat ekként fejeződik be: «Nagyon
itt az ideje annak, hogy a honkongi kormány napirendre tűzze a kollektív
tárgyalásokról szóló törvényt, melyet 1997-ben helyeztek hatályon kívül [a
szerk.: a terület visszaszolgáltatása Nagy-Britanniától a Kínai
Népköztársaságnak], hogy Hongkong megfeleljen az ILO 98-as sz. konvenciója
előírásainak. A hongkongi dolgozóknak is részesülniük kell a nemzetközileg
elismert kollektív tárgyalások folyamata előnyeiből, jogaik, munkakörülményeik
érvényesítése érdekében, szakszervezetük védelmében».
Ami még aktuális… Ez a «levelet» alapjában a
dokkersztrájknak szenteltük, de nem mehetünk el csendben az újabb bányász
tragédiák mellett sem. Május 10-11-én legalább 40 bányász pusztult el Guizhou
tartományban egy szénbánya «engedély nélkül» működő részterületén robbanás
következtében. A bányát a helyi hatóságok működtetik és meg is páróbálták
eltitkolni az eseményt. Szecsuánban egy magánbányában minteegy 30 bányász
vesztette életét. Volt igazgatóját szeptemberben azért bocsátottak el, mert
figyelmezetett a veszélyes gázok jelenlétére, de a tartományi munkafelügyelet
igazgatója személyesen látogatta meg a bányát négy nappal a katasztrófa előtt –
és semmi abnormális dolgot nem látott!
Korrupció. Tehetségtelen vagy megvesztegették?
Emlékszünk Yang Decaira, a saanxi munkafelügyeleti igazgatójára, akinek
luxusóra-úr volt a csúfneve, velejéig korrupt és végül néhány hónapja a rácsok
mögött is végezte az internetezőknek köszönhetően. Vajon hány veszélyes bányára
adhatott mégis engedényt?
Minden nap kiderül egy hivatalosan is
elismert korrupciós ügy: egy volt kormányzóhelyettes Shandongban
életfogytiglanit kapott 1,5 millió eurós «zsebpénz» elfogadásáért. A
Fejlesztési és reformbizottság (a szuperminisztérium!) alelnöke, egy
korrupcióelleni küzdelemmel megbízott főnők, stb. A hongkongi korrupció is
bőven megteremhet a fővárosi képviselői helyek iránti vágyakozás talaján…
Annyira elterjedt, hogy egy megfigyelőnek figyelmeztetnie kellett: «azért
a vezetők megmutathatnák, hogy csinálnak is valamit»!
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Hongkong: a
dokkersztrájk 9,8%-ot ért el
A hongkongi kikötő mintegy 500 munkása
szakszervezetével, a UHKD-val (a független HKCTU konföderáció tagja)
40 napra szüntette be a munkát 9,8%-os munkabéemelésért. A munkáltatók
minden kétszámjegyű emelést elutasítottak, és a tárgyalásokat befejezettnek
nyilvánították. A szakszervezett közölte, hogy a csata tovább folyik és el
akarja érni a kollektív tárgyalások jogát.
A hogkongi kormány munkaügyi titkára, aki
tehetetlennek bizonyult a munkáltatók tárgyalóasztalhoz csalogatásában,
megerősítette, hogy figyelemmel kíséri a munka biztonságára vonatkozó kérdéseket.
Az UHKD
dokkerszakszervezet nyilatkozata, május 7.
Az 2013-2014-es új bérprogram papírra
vetett megerősítése
Május 6-án az UHKD megkapta a munkaügyi
titkárság révén a HIT [a kikötői igazgatás] négy operátora által aláírt
megerősítést, mely szerint 2013 május elsejétől a dolgozói alapfizetés 9,8%-kal
emelkedik. A Kwai Chung konténerállomás minden szektorára vonatkozik és egy
évre. A dolgozók úgy tekintik, az írott garanciával egy lépéssel előbbre
jutottak, nem úgy, mint egy egyoldalú május 3-i száóbeli bejelentéssel.
Annak ellenére, hogy a sztrájk nem érte el
a munkáltatóval való kollektív tárgyalás jogát, negyvennapos mozgalmunk
megtörte a munkáltatói egyoldalúság «hagyományát» és sikerült rávenni
az operátorokat arra, írásba foglalják a bér- és munkakörülményeket. Az
UHKD úgy találja, hogy az első lépésről van szó a munkáltatók és a
szakszervezet közötti párbeszéd és tárgyalás mechanizmusának kialakítása felé.
A kikötő 4 működtetője részletezi az
egyezségben, hogy «a munka biztonságát növeli, az alkalmazottak egészségét
védi», engedélyt adott a darusoknak gépük leállítására «ebédidő
alatt » és «posztjuk elhagyására, ha WC-re kell menniük». (…)
Darusok visszavétele
Miután a sztrájkot befejezték, a
szakszervezet tagjai visszavételén dolgoznak, a Globalstevedoring mintegy száz
darusáról van szó, akiket ápr. 18-án elbocsátottak. A szakszervezet kéri a
Munkaügyi Titkárságtól, hogy haladéktalanul kezdje meg a tárgyalásokat ez
ügyben.
Semmi retorzió
A szakszervezet ügyeni fog arraa, hogy
figyelemmel kísérje a sztrájkolók helyzetét, hogy azokat emiatt – a munkáltatók
ígéretének megfelelően – semmi megtorló intézkedés ne érhesse. Fenntartja
követelését, hogy a munkáltató a pihenő- és étkezőidőről nyújtsa be tervét, a
biztonsági és egészségvédelmi intézkedéseit mutassa be, rendszeresen vizsgálja
felül a béreket már azelőtt is, mielőtt a kollektív szerződések hatályba
lépnének. (…)
Részletek Wong Yu Loy
dokkerszakszervezeti titkárral készített interjúból
(Labor Notes,
május 7.)
–
Milyen problémák vezettek a HIT kikötői konténerállomáson történt
munkabeszüntetéshez?
–
[Wong Yu Loy emlékeztet az előző számunkban részletezett alacsony bérekre]
A múlt év márciusában kezdtek a dolgok forrongani. Megpróbáltuk a kollektív
tárgyalást, de falakba ütköztünk. Persze a dolgok mögött a HIT főtulajdonosa, a
milliárdos Li Kashing húzódott meg. Az alvállalkozó operátorok minden
megpróbáltak, hogy kiüssék a szakszervezetet a nyeregből. Próbálkoztak a dolgozók
kis csoportjaival való tárgyalással – de a dokkerek ragaszkodtak ahhoz, hogy
kollektív legyen a tárgyalás szakszervezeti küldötteken keresztül. A 2011
előtti évtizedben egyáltalán nem volt béremelés, a dolgozók régóta vártak a
változásra és eléggé ingerültté váltak, mikor kis, 100-200 csoportokkal akartak
a munkáltatók tárgyalásba bocsátkozni. (…)
–
A HKCTU-nak mennyi kikötőmunkás tagja van?
–
Mindössze 700. A HIT kb. 3000 dolgozót foglalkoztat és kb. 5000 ember dolgozik
összesen a kikötőben.
–
Más szakszervezetek képviselik őket?
–
Igen pl. a Hong Kong Federation of Trade Unions (HKFTU), amely történelmileg
közel áll a kínai kormányhoz. Persze hozzánk képest régebb óta vannak a
kikötőben – a HKCTU csak 2006-tól –, de sok vezetőjük «kisfőnök» lett, vagyis
alvállalkozó. Van pl. egy alvállalkozó, aki az FTU dokkerszakszervezet
vezetésének is tagja. A politikájuk abban áll, hogy hangoztatják ugyan a
követeléseket, de nem történnek nagy dolgok. A dolgozó tömegek nem bíznak
bennük, az FTU-ban. A mienk 7 éve létezik és lépésenként szervezzük magunkat.
–
Vannak-e, akik az FTU-tól jöttek át a HKCTU-hoz?
–
Persze, a tagjaink 10-20 éve, vagy még régebben itt dolgoznak, akkor még nem
volt FTU. Úgy gondolják, hogy az érdekeiket mi majd megvédjük – miután a másik
elvesztette a bizalmat.
–
Mi a kűlönbség a két szakszervezet között?
–
A legnagyobb, hogy a bázison dolgozunk. Nem ígérünk karriert, továbblépést a
vezetőknek, hanem a dolgozók érdekvédelme a dolgunk. Egyenként győzzük meg őket
a belépésről, nem úgy, mint a másikban, ahol egy szakszervezeti káder az
igazgatásba kerülés ígéretével százakat léptet be egyszerre.
–
Azok, akik nem tagjai a HKCTU-nak, nem is támogatták a sztrájkot?
–
Hogyne, volt olyan, aki nem volt hajlandó túlórázni, de amit pontosan tudunk,
az annyi, hogy közel 500 ember nem vette fel a munkát. (…)
–
Miért olyan fontosak épp most ezek a tíz év óta tartó gondok (bér és
munkaidő hossza)?
–
A munkanélküliség elég alacsony, kb. 3,1%, de az infláció magas. A dokkerek
összehasonlították bérüket másokéval, ahol szintén ilyen intenzív munka folyik
és látták, hogy megfelelően megszervezve magukat kollektív szerződéssel három
év alatt megduplázták a bérüket; napi 8 órát dolgoznak egyórás ebédszünettel és
félórás pihenőidővel. Azt mondták a dokkerek is, akkor hogy lehet, hogy mi meg
24 órát egyvégtében? (…)
–
Ez a munkaidő általános más országokban is?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.