Nemzetközi
információk
169. sz.
(538) - 2014. márc. 28.
Dolgozók
és Népek Nemzetközi Egyetértése
Spanyolország
A márc.
22-i nagy tüntetés után hogyan tovább?
Sokszázezren vettek részt a márc. 22-i madridi
«méltóság-menetben» kenyeret, munkát és hajlékot követelve. Több szervezet hívott
rá, közöttük – mezzo voce – a Dolgozók Általános Uniója, a Munkásbizottságok szakszervezeti
tömörülések vezetősége is.
A felhívásban szerepel: «mozdulunk az adósságfizetés ellen, a méltó munkahelyekért, az elegendő
jövedelemért, a társadalmi jogokért, a demokratikus szabadságjogokért, a
megnyirbálásokkal, megtorlással, korrupció szemben, a szabad férfiak és nők társadalmáért;
mobilizáció eme rendszer és rezsim ellen, a bennünket támadó, minket nem
képviselő kormány ellen.
Mindezek
miatt követeljük, hogy távozzon. A Néppárt kormánya mondjon le, de semmilyen
olyan kormányt nem akarunk, amelyik alapvető szociális jogainkat elveszi, senkit,
aki a trojkával kollaborál». Többszázezren jöttek Madridba, és még jobb
lett volna, ha a dolgozók főbb szervezetei komolyabban készítették volna elő a
menetet. Sokan saját költségükön, busszal jöttek a fővárosba megmutatva, hogy
tévednek azok, akik azt tartják, hogy az emberek nem mozdulnak. Hátha még
komolyabb lett volna a mozgósítás! A méltóság menete megmutatta, hogy milliók
képesek kimenni az utcákra. A probléma a vezetőknél van.
A
Dolgozók Általános Uniója, a Munkásbizottságok vezetői visszatérnek a “tásadalmi
párbeszédhez”
Márc. 18-án ezzel a megmozdulással teljes
ellentétben a kormány elnöke, Mariano Rajoy és a munkaügyi-társadalombiztosítási
miniszter, Fatima Báñez találkoztak a Moncloa palotában a munkáltatói szervezetek
elnökeivel, Juan Rosell-lel és Jesus Terciadoval, valamint a két legnagyobb
szakszervezet főtitkáraival, Ignacio Fernández Toxoval, Cándido Méndez-zel. A
meglepetésszerű találkozó után hivatalos közleményt adtak ki, deklarálva, hogy
«az ország helyzetének elemzése után elkötelezték magukat a társadalmi párbeszéd
folytatása».
Párbeszéd,
de miről?
Ott lesz-e a tárgyalóasztalon a
munkatörvénykönyv, annak módosításának hatályon kívül helyezése, vagy esetleg a
köztisztviselők elvett jogainak helyreállítása?
Vagy az Airbus 8 dolgozója elleni vádak
visszavonása? A szájakat befogó törvénytervezet visszavonása, netán az
abortusz-törvény?
A Wert-törvény módosítása vagy eltörlése,
esetleg a helyi struktúrák új törvénye, amely a helyhatósági szolgáltatásokat
fenyegeti privatizációval, megszűnéssel?
Semmi
ezekből.
A szakszervezeti vezetők úgy döntöttek, hogy
visszatérnek a «párbeszédhez» anélkül, hogy a kormánytól követelnék ezen támadások
közül akár egynek is a visszavonását. Ellenkezőleg,
az «európai politikával» való együttműködésről fognak diskurálni.
Ellentmondás.
Egyik oldalról a dolgozók milliói követelik a
egységet, másikról a vezetők szándéka a rezsim megmentésére. A jövőben ezt az
ellentmondást a munkásaktiváknak fel kell oldaniuk. A feladat csak úgy oldható
meg, ha a dolgozókra támaszkodunk, elsősorban a bázisra, a szakszervezeti
bizalmikra, káderekre, velük kell kampányt folytatni, hogy Toxot és Méndezt kényszerítsük
a kormánnyal való szakításra.
Szervezetten, a munkásosztály szervezeteivel
és más akciókkal, mint a márc. 22-i volt, együtt egy nagy általános sztrájk
felé, amely meghátrálásra készteti vagy lemondatja a kormányt.
Levelezőnk
Tunézia
Sami
Tahri, a tunéziai UGTT szakszervezeti tömörülés főtitikárhelyettese
Tunézia gazdasági
helyzete miatt a közszférában le kell állítani a látszámfejlesztést, az állami
szubvenciókat, és folytatni a privatizációs politikát…
Ez az IMF politikája, amelyet az UGTT teljes mértékben
elutasít, mert nem felel meg az ország és dolgozók érdekeinek. Ennek a gazdaságpolitikának
a folytatása borzalmas következményekkel járt és a jövőben még inkább azza jár.
Mi teljes energiánkkal képviseljük, hogy a stratégiai ágazatoknak állami kézben
kell maradniuk, az állami szektorban ragaszkodunk a létszámemeléshez. Ha a
gazdaságpolitika ezzel ellentétes, akkor még inkább növekedni fog az adósságteher.
Látni, hogy a rövid távra magas kamattal felvett kölcsönök a működésre mennek
el, s nem a gazdasági fejlesztésre.
Az Alkotmányozó
Nemzetgyűlés új alkotmányt fogadott el januárban és egy hónapja új a kormány
is. Milyen a politika helyzet?
A pénzügyminiszter kifejezését használnám: katasztrofális. A
számok risztóak, az előző kormány megpróbálta ezeket álcázni. A válság mély, a
2014-es költségvetésben lyukak tátonganak, 13 milliárd dinárt (6 milliárd euró)
kell beleinjektálni. A helyzet annyira rossz, hogy márciusban a köztisztviselők
bérét sem tudják talán kiadni. A kormány most kezdi a mérleg felállítását, hogy
világosabban lehessen látni.
A forradalom óta
született kormányok mind ugyanazt a politikát folytatják, amely csak súlyosbítja
az eladósodát. Van-e megoldás, amely eltér a Ben Ali-féle gazdaságpolitika
követésétől?
Badarság azt hinni, hogy Mehdi Jomaâ kormánya változtatna
ezen, hiszen jelenlegi orientációs kerete ugyanaz. De tehet kezdeményezéseket,
lehet szociálisabb viziója. Két éve, az Alkotmányozó előtt még beszélhettünk a
gazdaság másfelé fordulásáról, de Mehdi Jomaânak csak 8-9 hónapja van a
következő választásokig. Pénzügyi, stratégiai ágazatokat érintő vállalati,
munkaügyi és fejlesztéspolitikai kezdeményezéseket kell tennie, ezek adnának lökést
a gazdaságnak csakúgy, mint a szociális kérdések kezelése. De, hogy ez a kormány
a dolgokon változtatna, azt nehéz elképzelni, ehhez sokkal hosszabb időre lenne
szükség, szándékra és megfontoltságra.
A
miniszterelnök azonban olyan intézkedéseket jelentett be, amelyek megfelelnek
az IMF elvárásainak, a közszféra bér-, ill. az alapvető cikkek kompenzálásának befagyasztása.
Ezek azok a kérdések, amelyekben nem értünk egyet Mehdi
Jomaâval. A közszférában még nem alkalmazzák a felvételi tilalmat, az alapvető
megélhetési cikkek támogatásában pedig úgy kell változtatni a szabályokon, hogy
azok részesüljenek belőle, akiknek szükségük van ezekre. Például az üzemanyag ártámogatásából
nem részesülnek a kisjövedelműek. A tömegközlekedés árait blokkolni fogják. A
kompenzációs kassza intézménye fennmarad. Mi meg vagyunk győződve arról, hogy
az ország forrásai képesek olyan eszközöket nyújtani, amellyek ki lehet mászni
a válságból, az eladósodási folyamatot is le lehet állítani a dolgozókra
nehezedő összes egyéb intézkedés nélkül. Nemsokára a kormánnyal társadalmi
kérdésekről tárgyalunk. Azt mondtuk, Mehdi Jomaâ kormányprogramja nemhogy nem
képes arra, hogy a válságot magunk mögött tudjuk, hanem még súlyosbít is a
helyzeten.
Mi az UGTT álláspontja?
Országos kogresszust tartunk a gazdaságról, hogy stratégiai
választásunkat meghatározzuk. Egyáltalán nem a kormányok dolga, hogy egyedül
döntsenek. Elsőbbségeit illetően mindegyiknek megvolt a saját választása, mind
népszerűtlen volt: eladósodás, bérfagyasztás, adóemelés, állami támogatások
megszüntetése. Népellenes mind a négy pillér.
Vannak olyan
jelek, melyek szerint a kormány folytatni akarja a privatizációkat, pl. az állami
gáz-, villanyműveket, vízszolgáltatást.
Csak a Ben Ali-Trabelsi klán által birtokolt exportvállalatok
lesznek magánkézbe adva, mert eladósodottak és az állam számára óriási terhet
jelentenek. De arról szó sem lehet, hogy más cégeket privatizáljanak. Az ilyen
törekvéseket minden eszközével megakadályozna az UGTT. A jelenlegi kormány
pedig ideiglenes, nem is tudna ilyen kezdeményezést tenni. Nem történtek
lépések ebbe az irányba, viszont arra igen, hogy a magán- és közszférát
megpróbálják egyesíteni, azonnal közbe is léptünk.
USA
Labor
Fightback Network
Hové
lett a pénz?
Nemet
az amerikaiak ukrajnai beavatkozására!
Központi kérdés számunkra, hogy országunk
kormánya óriási pénzeket fordít az ukrajnai munkásellenes hatalom kiépítésére, és,
hogy támogatja-e ezt az amerikai munkásmozgalom. Washington azt állítja, célja
az idegen országokban, hogy az emberi jogok érvényesüljenek, a nemzeti önmeghatározás
és a demokrácia bevezetésre kerüljön. Valójában azonban azon kormányokat juttatja
hatalomra, amelyek az amerikai befektetőket részesítik előnyben, fenntartájk az
amerikai vállalatok számára maximális profitot nyújtó alacsony béreket. Ennek
érdekében szállít az USA katonai felszereléseket, szolgáltat adatokat, küld tanácsadókat,
sőt, esetenként katonákat is, hogy ezeket a rezsimeket erősítse és az amerikai
birodalmat kiszélesítse. Nézzük meg külpolitikáját!
Vietnam
A háborút az USA hivatalosan 1965-től 1975-ig
viselte a helyi diktatúrára támaszkodva, mely teljes mértékben alávetette magát
a washingtoni elképzeléseknek. A beavatkozás eredménye: 58 151 amerikai
halott és 303 616 sebesült (mérsékelt becslések alapján), nem számítva az
egyéb indokínai veszteséget. 350 és 900 milliárd dollár közötti összegbe került
az amerikai adófizetőknek, ebben benne van a volt harcosok gyógyíttatása, nyugdíja,
stb. is. Tehát minden egyes megölt «ellenséges» katona ára 168 ezer dollár.
Egyiptom
Az a 30 év, amely alatt a diktátor Mubarak a
hatalmat kezében tartotta, hűséges szövetségese volt az USA-nak. 1991-ben az
első arab állam volt, amely csatlakozott hozzá, hogy Irakot megtámadja. Washington
cserében eltörölte adóssága 50 %-át. Mubarak keményen kezében tartotta a
szakszervezeteket, egyebek között a szabad szervezkedés megtiltásával. Ennek
ellenére az USA először megpróbálta a Mubarakot eltávolító forradalmat megfékezni,
s csak a rendszer eltakarításakor fordított hátat neki. Egyáltalán nem magyarázkodott,
miért támogatta a diktatúrát annyi időn keresztül – nem úgy, mint Vietnamban,
ahol a «kommunizmus elleni harccal» kívánta igazolni –, csak annyival intézte
el, hogy Egyiptom stabilitása, az olajérdekek biztosítása volt a célja.
Fülöp-szigetek
A másik diktátor, akit az USA teljes erővel támogatott:
Ferdinand Marcos. A szigetországot 1965 és 1986 között irányította – gigantikus
tüntetések zajlottak ellene, de mégis minden alkalommal biztosította támogatásáról,
amíg Reagan Fehér Háza lemondásra nem szólította. Marcos a teljes hatalmat
kezében tartotta, de gyilkosságok is fűződnek hozzá, az emberi jogok, a
fülöp-szigeti parlament felfüggesztése, rendkívüli állapot bevezetése, korrupció.
Mindezzel együt az USA királyi pompával fogadta Washingtonban.
Irak
Másik szövetségese Szaddam Husszein – legalábbis
egy időre –, a világ egyik legkönyörtelenebb diktátora. Az USA Iraknak nyújtott
támogatása nem volt titok, a Szenátus és a Képviselők Háza többször tárgyalta.
1992. jún. 9-én Ted Koppel az ABC tévé Nightline műsorában mondta el, hogy «a Reagan / Bush adminisztráció
mezőgazdasági hiteltnyújtásra biztatott, de kettős hasznosítású technikára is,
vegyi és egyéb fegyverekre». 1980-ban Husszeint Detroit díszpolgárává is választották.
Egy dolog biztos: ebben az időben Irak háborúban állt Iránnal, s az USA támogatását
élvezte, így az be is csukta szemét a represszív politika, a szakszervezetek
betiltása előtt is. Évekkel később Szaddam függetlenedni próbált, akkor lett
belőle egyes számú közellenség, ami előjátéka lett a Bush indította 2003-as háborúnak.
Erre a kongresszusi demokraták többsége is áldását adta szavazatával.
Hová
lette az a sok pénz?
Amikor feltesszük a kérdést, hogy vajon az
USA beavatkozhat-e Ukrajnában, el kell gondolkodni, érdekében áll-e ez a munkásosztály
többségének. Irakban és Afganisztánban az USA már kiadott több mint 5 000 milliárd dollárt a háborúkra,
s ez az összeg napról napra növekszik. Amikor Obama Szíria bombázásával
fenyegetett, akkora tiltakozó mozgalom támadt, hogy kénytelen volt visszakozni.
A Wall Street Journal márc. 14-én publikált
egy cikket, amelyben összefoglalja a WSJ/NBC felmérését egy sor kérdésben,
közöttük külpolitikai kérdésekben is: «a feleletet adó felnőtt személyek,
legyenek demokrata, republikánus vagy független érzelműek, az USA jelenlegi
nemzetközi szerepénél inkább a belső konfliktusok elrendezését látnák szívesebben».
Az amerikaiak nem akarnak új háborúkat, háborús
fenyegetéseket. Ébernek kell lennünk az ukrajnai amerikai eszkaláció ügyében, a
veszély nagyon komoly. Márc. 12-én a Bloomberg jelentette, hogy az USA kész
Ukrajna és európai szövetségesei oldalán katonailag is beavatkozni a Krímben. A
londoni Guardian másnap: «az USA az Ukrajnával szomszédos Lengyelország, Románia,
Észtország
és Litvánia területén katonai aktivitását megerősítette, gyakorlatokat
folytatott, AWACS gépeket küldött a németországi Geilenkirchenből és az angliai
Waddingtonból. Az US Labor Against the
War írta, az USA 5 miilárd dollárt invesztált, hogy a (sajtót befolyásoló milliárdos
csoport) «Koch-fivérek demokráciáját» csepegtesse Ukrajnában. Ezt az összeget
először 2013. dec. 16-án a Strategic Forecasting Inc., vagy Stratfor, a CIA-hoz
kapcsolódó ügynökség fedte fel: «5 milliárd dollárt fektettünk az ukrajnai
demokratikus ellenzék támogatásába».
Putyin
szerepe
A Labor Fightback Network nem támogatja
Putyin rendszerét sem. De bármilyen konfliktus is legyen a térségben, az
USA-nak nincs joga beavatkozni, a népeknek maguknak kell dönteni sorsukról. Az
USA nagyon sokszor választotta, hogy munkásellenes diktatúrákkal szövetkezett,
s most is szélsőjobbos karakterű erőket támogatott. Ami az új ukrajnai kormányt
illeti, neonáci és fasiszta befolyás éri, és máris munkásellenes politikát
folytat, de már kapott 1 milliárd dollárt – és ki tudja még mennyit a gáz- vagy
olajvezetékekért.
Összefogalás
Amint be kell avatkozni valahol a világban
egy más ország ügyeibe, az USA forrásai kimeríthetetlennek tűnnek. Azonban nem
lehet ugyanezt mondani, ha az országon belül az élelmiszerjegyek finanszírozásáról
van szó, melyből símán levágtak a következő 10 évre 8, 6 milliárdot, vagy igazi
munkahelyteremtő programról, esetleg az infrastruktúra megjavításáról, netán
oktatási és szociális programokról, mint a Social Security, Medicare és Medicare
– és a lista hosszú még.
Adónkat erre kellene felhasználni és nem
pedig a vállalatok profitját szolgáló külső beavatkozásokra. Ebből elég!
Informations internationales,
Entente internationale des travailleurs et des
peuples
87, rue du
Faubourg-Saint-Denis-75010 - France •
Tél (33 1) 48 91 88 28
• E.mail : eit.ilc@fr.oleane.com
Directeur
de la publication : Daniel Gluckstein – Imprimerie Rotinfed 2000, 87, rue du
Faubourg-Saint-Denis, 75010 Paris (France) - Commission paritaire n° 0713 G
82738 Edité par “Les Amis de l’Entente”, 18, allée Colbert, 78470 Saint-Rémy-lès-Chevreuse
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.