Az első komolyabb felzúdulást a Hankook állami támogatása váltotta ki: a dél-koreai gumigyártó 2007-ben jelentette be, hogy Dunaújvárosban építi meg első európai gyárát. A cég akkor sajtóhírek szerint 16 milliárd forintos állami támogatást kapott, amiért cserébe vállalta, hogy 1500 embernek ad munkát. Egyszerű matekozással kiszámítható, hogy kicsit több mint 10,5 millió forintnyi támogatás jutott egy munkahelyre.
2008 júniusában jelentette be a Mercedes, hogy Kecskeméten építi fel első kelet-európai gyárát, mely 2500 embernek ad majd munkát. A német cég állami támogatásáról ellentmondó hírek jelentek meg: először 35, majd 30 milliárd forintról volt szó, a legfrissebb hírek pedig már 22,1 milliárdról szólnak. Még ha ezzel a legalacsonyabb összeggel számolunk, akkor is 8,84 millió forintba kerül egy munkahely az államnak.
Két másik nagy autógyár is terjeszkedést jelentett be hazánkban: a General Motors tulajdonában lévő Opel 500 millió eurós beruházással 800 új munkahelyet teremt Szentgotthárdon, míg az Audi győri gyárát bővíti. Az Opel esetében 7,5 milliárd forintos állami támogatással valósul meg a beruházás, azaz közel 9,5 millióba kerül egy munkahely.
Az Európai Bizottság 2014 júliusában kezdeményezte a részletes vizsgálatot annak megállapítására, hogy a szabályoknak megfelelő-e a magyar állami támogatás, amelyet az Audi kap győri autógyárának bővítéséhez. Megfelel a 133,3 millió eurós (41,5 milliárd forint) magyar állami támogatás - állapította meg részletes vizsgálata után az Európai Bizottság. A tervek szerint 2100 munkahely jön majd létre.
A sajtó kedvenc fogása, hogy időrôl időre lelkendezve bejelenti, mennyi sok pénzzel segíti az EU Magyarország gazdaságát. Nem említi sem (a magyar részről) 1 %-os GDP-befizetést, sem a vámjövedelmek elmaradását, sem a multik ilyenfajta (és más) megtámogatását - amely persze teljesen "EU-konform". Ahogyan azt se, hogy a lezajlott és mindent átfogó privatizáció, az államadósság kamatterheinek fizetése, a deficit csökkentése (a kormány ma már nulláról álmodik), az energia után a tömegközlekedés liberalizációja, a nyugdíjkorhatár emelése, a versenyképesség nevében a bérek alacsonyan tartása - egyenesen EU-előírás.
Mi meg azon sápítozunk: "jajistenem, mi lenne velünk az EU nélkül"...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.