Berlinger Edina közgazdász Vödör a fejre (Négy téves eszme a felsőoktatásról) címû
cikkében kifejti, hogy a felsőoktatásról
szóló közbeszédben minduntalan visszaköszön néhány makacs téveszme
(A Magyar Narancsban jelent meg a
teljes cikk, melynek némely következtetéseivel ugyan nem értünk egyet, de
elemzése sok részletében igen)
"Túl sok a diplomás"
Népszerű vélekedés, hogy túl sok diplomást képzünk, akik aztán nem tudnak
elhelyezkedni vagy ha mégis, akkor kénytelenek a végzettségüknél alacsonyabb szintű
munkát elvállalni, sőt átképezni magukat, így a diplomások csalódottak és
elégedetlenek. Jobb lett volna nekik, ha a diploma helyett tanulnak valami jó
szakmát.
A valóság azonban az, hogy éppen ellenkezőleg, túl kevés a diplomás
Magyarországon. A felsőoktatás mennyisége és a gazdasági növekedés között
szoros az összefüggés, a felsőoktatás a gazdaság hajtómotorja az
intézményrendszer stabilitása mellett.
Magyarország az OECD-országokhoz képest jelentős lemaradással küzd a
diplomások arányát nézve (ez a 25-34 évesek körében a legnagyobb: 8-11 %-os). Még
hazánkban is a diplomások àtlagosan több mint kétszer annyit keresnek, mint a
nem diplomások, a diplomás-munkanélküliségi ráta pedig kb. ötször alacsonyabb. Aki
a gyerekeknek azt mondja, hogy nem érdemes továbbtanulni és diplomát szerezni,
az bűnt követ el.
A szakmunkásképzést is csak egyféleképpen lehet fejleszteni: ha főiskolai
szintre emeljük, ma már szinte nincs olyan szakma, ahol ne lenne szükség magas
szintű szövegértésre, műszaki és informatikai ismeretekre, angolnyelv-tudásra
stb. A közoktatásnak egyértelműen azt a célt kell szolgálnia, hogy minél többen
hozzájussanak legalább a főiskolai diplomához. Ami száz évvel ezelőtt az elemi
iskola volt, mára az lett a főiskola.
A mélyszegénységből is csak oktatással lehet kijönni, úgy, hogy a gyerekeket
a bölcsődétől kezdve kézen fogva elvezetik a főiskoláig. A szegény roma
gyerekeket sem kiskertet ápolni, disznót terelgetni és gyógynövényt gyűjteni
kell megtanítani, hanem leginkább olvasni, számolni és számítógépet programozni
- méghozzá a lehető legmagasabb színvonalon. A romaintegráció célja hosszú
távon nem lehet más, mint a romák felsőoktatásbeli részvételének növelése. Persze
nem úgy, hogy külön romafőiskolákat hozunk létre, vagy ők alacsonyabb
pontszámmal is bekerülhetnek; hanem úgy, hogy a közoktatásban megfelelő módon
motiváljuk és felkészítjük őket a továbbtanulásra. Az integrációs programok
sikere egyszerűen azzal mérhető, hogy hány roma szerez diplomát. Minden más
pótcselekvés és szemfényvesztés.
A PISA felmérések alapján a szövegértési, a matematikai és a
természettudományos készségek tekintetében a középmezőnyben helyezkedünk el,
miközben GDP-arányosan a közepesnél valamivel kevesebb állami pénzt költünk a
közoktatásra. Ez alapján arra gondolhatnánk, hogy iskolarendszerünk viszonylag
jól működik. Sajnos ez nem így van, mert a magyar közoktatás nem tompítja,
hanem nemzetközi összehasonlításban is rendkívüli mértékben újratermeli a
társadalmi különbségeket. Szégyen, hogy nálunk az általános iskola alsó
tagozatában véglegesen eldől, hogy ki mehet majd egyetemre. Ennek feloldása
érdekében sürgős bölcsődei, óvodai, iskolai fejlesztésekre van szükség.
Azt pedig, hogy milyen szívós (és milyen avítt) téveszmével állunk szemben,
egy Klebelsberg Kunó-idézet példázza jól: "A tízezret alig meghaladó
egyetemi hallgatóink száma nem is olyan veszedelmesen nagy, mint ahogy sokan
gondolnánk. Tömérdek a főiskolás, sok a diplomás ember és jönnek azok a
klisékifejezések, sztereotip frázisok, amelyeket az utóbbi időben megszoktunk
és nyomukban dörgő taps... A korábban tapsolók és lelkesülők egyszerre más
színben látják a helyzetet, ha valakinek a saját gyermekéről van szó - az már
más! Nem is hiszem, hogy azt a királyi táblai bírót, azt a pénzügyigazgatót,
azt az orvost vagy mérnököt kapacitálni lehetne arra, hogy ne neveltesse
gyermekét, mert értelmi proletár lehetne belőle, hanem adja inkább
zsákhordónak, szabóinasnak vagy géplakatosnak." (Pesti Napló, 1930. augusztus 3.)
"A tömeges felsőoktatás
szükségképpen a minőség hanyatlásával jár"
A másik közkeletű elképzelés szerint - melyet egyetemi professzorok is
előszeretettel hangoztatnak - az emberek képességeik szerint haranggörbeszerűen
oszlanak el. Ha tehát több hallgatót engedünk be a felsőoktatásba, akkor a
felhígulás miatt csökken a hallgatók átlagos intelligenciája, ezért nem lehet
őket már olyan magas szinten tanítani; tehát szükségszerűen hanyatlik a
felsőoktatás minősége. Vegyes, heterogén csoportokban mindenki hajlamos
lezülleni a legalacsonyabb színvonalra, romlik a munkamorál, nem lehet semmit
megkövetelni, csökken a tanár tekintélye és a többi.
Először is az emberek nem egydimenziós lények. Szerencsére. Nem egyfajta
képességük van, hanem nagyon sok. Sőt valószínűleg mindenkinek van legalább egy
olyan képessége, amellyel az adott dimenzióban a felső 10 százalékhoz tartozik.
(Egy jó közoktatási rendszer segíthetne ezt megtalálni.) Másrészt megfelelő
korai fejlesztéssel nagyban csökkenthetők lennének a hátrányok. Harmadrészt: a
legújabb kutatások szerint az emberi agy rendkívüli módon képes megváltozni,
alkalmazkodni és fejlődni idősebb korban is. Megfelelő környezetbe kerülve,
megfelelő motivációk esetén az ember csodákra képes. Senkiről nem lehet
lemondani.
Negyedrészt pedig alapvetően hibás szemlélet a felsőoktatás minőségét a
hallgatók átlagos intelligenciahányadosával mérni. Szolgáltatások esetén a
minőséget azzal szokták definiálni, hogy mennyire felelnek meg az elvárásoknak.
Fentebb levezettük, hogy a XXI. században a technológiai fejlődés következtében
minden országban óriási a társadalmi igény a széles körben hozzáférhető
felsőoktatás iránt. Ennek az elvárásnak kell tehát megfelelni. Nem mondhatják
az egyetemi oktatók, hogy ők csak a legokosabb 20 százalékot szeretnék oktatni,
mert a többiek nem méltók erre. Ez olyan, mintha egy fodrász azt mondaná, hogy
ő csak a topmodelleknek tud jó frizurát készíteni, a töredezett hajú,
pattanásos tinik pedig inkább húzzanak vödröt a fejükre.
Az igaz, hogy a nagyobb részvételi arány nagy valószínűséggel heterogénebb
csoportokat eredményez. A globális felsőoktatási versenyben jól szereplő
egyetemeken ez teljesen megszokott jelenség. Ugyanarra a szemináriumra jár az
amerikai gyáros vagy az angol munkás gyereke, a szaúdi trónörökös, a kínai
állami ösztöndíjas és a kelet-európai csereprogramos diák. Nehéz elképzelni
ennél vegyesebb csoportot, hiszen egész más az előképzettségük, az
intelligenciájuk, a munkamoráljuk, a kultúrájuk, és még csak nem is beszélik
rendesen a nyelvet. Aki próbálta, személyesen is megtapasztalhatta, hogy mégis
működik a dolog, sőt nagyon jól működik, és pont azért, mert heterogén a
csoport. Nem igaz, hogy a legalacsonyabb szintre süllyed mindenki. Nincs is
"legalacsonyabb szint", minden résztvevő hozzátesz valamit a közös
egészhez. A pedagógia nagymértékben épít az otthoni, önálló tanulásra, de a
csapatmunkára és az interakcióra is.
A hazai felsőoktatásban is el kellene szakadnunk a régi beidegződésektől.
Nem megy úgy az óra, mint régen, amikor a tanár pontosan tudta, hogy mi van a
diákok fejében, és arra építve egész órán ő beszélt - a hallgatók meg ámultan hallgatták (ami a nevükből
adódóan is a dolguk meg a kötelességük), és mindent elsőre megértettek.
Ahelyett, hogy visszasírnánk a 70-es évekbeli elit felsőoktatást, inkább fel
kellene fedezni az új rendszerben rejlő előnyöket.
A tömeges felsőoktatás sokak által érzékelt minőségromlása tehát nem a
hallgatók "felhígulásának" köszönhető, hanem főként annak a ténynek,
hogy a finanszírozás nem tudott lépést tartani a hallgatói létszám
növekedésével. És ez nem csak Magyarországra igaz. (…)
"Az állam csak azt a képzést
támogassa, amire a piac is igényt tart"
Jól hangzik, de nincs semmi értelme. Az állami finanszírozást a
felsőoktatásban éppen azok a pozitív tovagyűrűző társadalmi hatások indokolják
(a tudástőke általános felhalmozása, az innováció, a kultúra, a felelősebb
részvétel a közéletben stb.), amelyeket a piac kifejezetten nem fizet meg. A
társadalmi hasznokat nehéz mérni, de az oktatáspolitikusoknak nyilván van
valami elképzelésük arról, hogy mégis melyek azok a területek, amelyekre a
társadalomnak valamilyen okból feltétlenül szüksége van, ám a piac váltig nem
hajlandó megfizetni (történész, költő, űrhajós?, fogyatékosok képzése?, határon
túli magyarok képzése?...stb.). Sokféle vélemény elfogadható, de az nem, ha az
állam pont a piac érdekeire hivatkozva avatkozik be, és iktatja ki a piaci
mechanizmusokat.
A legutóbbi felsőoktatási koncepció szerint az állam három területen
szándékozik erőteljesen beavatkozni a képzési struktúrába, megerőszakolva a
valós hallgatói igényeket: 1) a reál- és természettudományok érdekében a humán-
és társadalomtudományokkal szemben; 2) a vidéki főiskolák érdekében a fővárosi
"túlsúllyal" szemben; és 3) ahol várhatóan az állam lesz a munkáltató
(pedagógus, orvos, rendőr, katona stb). Az első esetben olyan ijesztő mértékben
tervezik felborítani a reál-humán képzések jelenlegi arányát (egyes hírek
szerint a társadalomtudományokban egyik évről a másikra 90 százalékkal
csökkentik az államilag finanszírozott helyek számát), amit elég nehéz lenne
bármiféle társadalmi hasznossággal vagy munkaerő-piaci tendenciákkal meggyőzően
alátámasztani. A második esetben a fiatalok választását a rosszul értelmezett
vidékfejlesztés nevében korlátozzák. A harmadik esetben az adott életpályát
igyekeznek vonzóbbá tenni, egyúttal pedig röghöz kötni a fiatalokat, ami
önmagában egy nehezen kezelhető ellentmondás. (…)
"A hallgatói létszám alapú
finanszírozás rossz ösztönzőket gerjeszt"
Sokan szidják a hallgatói létszám alapú normatív finanszírozást, mondván:
ez abban tette érdekeltté a felsőoktatási intézményeket, hogy nyakló nélkül
minél több hallgatót felvegyenek és benntartsanak. A téveszme szerint a
hallgatói normatíva alapú finanszírozás elszabadította a mennyiségi
szemléletet, és aláásta a minőséget.
Ha adott, hogy az állam mennyit akar költeni a felsőoktatásra és az is,
hogy nagyjából kik részesüljenek az állami támogatásból, akkor már csak azt
kell kitalálni, milyen csatornán jusson el a pénz a célba. Alapvetően háromféle
megoldás lehetséges: az állam vagy 1) input oldalról finanszírozza az
intézményeket (például a minősített oktatók száma vagy a gépek-műszerek értéke
alapján, a négyzetméterek alapján stb), vagy 2) output oldalról a hallgatói
létszám alapján, vagy 3) nem mond semmilyen szabályt előre, hanem úgy
finanszíroz, ahogy kedve tartja. (…) Kínálatoldali finanszírozás mellett az
intézmények virulnak és szaporodnak, csak a hallgatók zavarják őket ebben egy
kicsit. A lehető legrosszabb módszer, amitől mindenképpen tartózkodni kellene,
az önkényes kézi vezérlés (a 3. módszer). Az ugyanis minden szereplőt
kiszolgáltatottá tesz a minisztériummal szemben, és kizárólag arra ösztönzi a
rektorokat, hogy különféle előnyökért kuncsorogjanak a minisztériumi
folyosókon. Az is nyilvánvaló, hogy kézi vezérlés esetén nem beszélhetünk
semmiféle egyetemi autonómiáról.
… úgy gondolom, hogy a felsőoktatás finanszírozásában óriási vívmány volt
az, hogy fokozatosan egyre nagyobb súlyt (jelenleg 50 százalékot) kapott a
hallgatói létszámmal arányos ún. képzési normatíva, és egyre kevésbé
manipulálta a minisztérium a keretszámokat. Ezáltal az intézmények igenis
rákényszerültek arra, hogy versenyezzenek a hallgatókért. Sőt ez az egyetlen
módszer, ami hosszú távon a minőség javulásának irányába hathat. Azok a
főiskolák és egyetemek, amelyek sajnálatos módon csak rövid távon gondolkodtak,
és a pillanatnyi előnyökért cserébe lejjebb adták a követelményeket, és nem
törekedtek a "brand" építésére, hanem egyszerűen kiárusították a
diplomát, nos, azok épp mostanra kezdtek kifulladni. Még néhány év, és a
demográfiai visszaesés végképp kivégezte volna őket. Az igazság órája azonban
várhatóan elmarad. Az új felsőoktatási koncepció ugyanis drasztikusan csökkenti
a képzési normatíva súlyát. Eddig a felsőoktatási intézményeknek juttatott
állami források fele volt a képzési hozzájárulás (azaz a hallgatói létszám
alapján utalt összeg), negyede a tudományos hozzájárulás, és negyede a
fenntartótól érkező pénz. Az új felsőoktatási törvény tervezete szerint ezek az
arányok súlyosan felborulnak: a normatív és a tudományos támogatás 15-15
százalékra csökken, míg az intézmények költségvetésének 70 százaléka a
fenntartótól érkezik majd.(….)
Azonban ennél is nagyobb horderejű változás lesz az, hogy a fenntartói
finanszírozás nem előre meghatározott szabályok szerint fog történni, hanem
lényegében a minisztérium önkénye alapján (3. módszer) - ez pedig egyértelműen
mutatja, hogy mit gondol a kormányzat a felsőoktatás autonómiájáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.