Kína-levél
397.sz., 2013. márc. 15.
Az ülésszak vége. Pekingben márc. 17-én az Országos
Népi Gyűlés befejezte munkáját. Xi Jinpinget (a Kínai Kommunista Párt
főtitkára) 14-én meglepetés nélkül köztársasági elnökké választották (egyetlen
ellenszavazattal) és másnap Li Keqiangot miniszterelnökké.
Xi Jinping a «kínai nemzet nagy
újjászületésére» hívott; ami Li Keqiangot illeti, ő pedig azt magyarázta,
hogy «a kulcs a gazdaság átalakítása.
Kombinálnunk kell a reformok jótékony hatását, a belső keresleti potenciát és a
kreativitás dinamizmusát». Mindazonáltal nem jelölt meg semmi konkrét
kezdeményezést, húzza alá a Reuters sajtóügynökség (márc. 17.). Természetesen
azt megígérte, hogy nem hagyja magát megbénítani a «sajátságos érdekektől», ezalatt a rentabilitást, pontosabban az
állami vállalatok és a állam monopol helyzetét értve, melyek a reformokat
gátolhatják. Li a piacgazdaság híve, a Világbank múlt évben közzétett «Kína
2030» jelentése védnöke. P. Markowski, a kínai hatóságok amerikai pénzügyi
tanácsadója fejti ki (márc. 18.): «Kína
strukturális reformokat fog végrehajtani, amelyek porrá zúzzák az állami
vállalatokat».
«Sürgetésbe vegyült nyugtalanság». A frakcióharc cseppet sem csitult, a posztokért
vívott harc még tartogatott néhány meglepetést, de a lényeg az, amit a
QuestionChine honlapon olvashatunk: «sürgetésbe vegyült nyugtalanság jellemzi a
kínai politikai osztályt». Egy, a hatalom csúcsait jól ismerő megfigyelő
szerint «a párt tartja magát a vitális
gazdasági reformokhoz, hogy hatalmát hosszú időre megőrzizze» és «minden képviselő teljesen egyetért abban,
hogy a legnagyobb kockázat lenne, ha semmit sem csinálnának» (China Policy
Institute Blog, márc. 18.). Ami
a Kínai Kommunista Párt vezetését illeti: «Mindenki
reformokról beszél, de valójában mindenki fél a reformoktól», állítja a
történész Ma Yong, mivel a vezetők számára a kérdés így merül fel: «Vajon ezen az úton biztosítható-e a
társadalom kontrolljának őrzése?» («New York Times», febr. 14.). Vagy egy
fordulat elsöpörné-e a politikai hatalmat?
A munkásképviselet kérdése. A brit üzleti lap, a «Financial
Times» (febr. 4.) örvendezik a Foxconn-nál tartott új szakszervezeti
választásoknak: «A választási szabadság
hozzájárul a párt stabilitásához és hatalma megőrzéséhez», mivel «ezeknek a választásoknak nem az a célja,
hogy a dolgozókat felszabadítsa, hanem lehetővé teszik az olyan, robbanáshoz
vezető feszültség elkerülését, amelyet a hatóságok nehezen kezelhetnének».
Ezért «a dolgozóknak a bázisszinten
szükségük van hatékonyabb szóvivőkre, ha el akarjuk kerülni, hogy utcákra
menjenek». Hiszi, aki akarja… De tényleg, mi is az a «hatékony szóvivő»?
A shenzheni Ohms munkásainak megvan az ötletük erre: a
hatékony szóvivő a munkásokért szól és nem az igazgatásért, s minden körülmények közt a munkások érdekeit
védi. Ma pedig ők, akik szabad jelöltállítással, közvetlenül választottak az
utolsó szakszervezeti választáson, vissza akarják hívni vezetőjüket, mivel az
az igazgatóságot képviseli. Legyen szó akár munkaszerződésről is, soha nem áll
ki mellettük. Az Ohms hatszáz munkása márc. 12-én aláírta azt a peticiót, amelyből
lejjebb részletet közlünk. Nyilván, ez valami más szinezetet ad azoknak a
választásoknak, amelyhez hasonlóakat szervez a hivatalos szakszervezet Shenzhen
163 más üzemében is.
A «China Labour
Bulletin» véleménye.
A szakszervezeti függetlenség híveként a munkásjogvédő szervezet ezt írta ennek
kapcsán: «Reméljük, hogy a szakszervezeti
elnök visszahívása és az új választások olyan reprezentatív, autentikus
szakszervezet létrejöttéhez vezetnek, amely képes lesz a tagjai jogait és
érdekeit megvédeni az igazgatással vitt kollektív tárgyalások folyamán. Itt
lehet igazán látni, hogy a szakszervezet szerepe az, hogy kollektív
tárgyalásokat folytasson, az ilyen szakszervezet tudja azt a falat ledönteni,
ami olyan régóta elválasztja a munkásokat a szervezetetüktől és tud valódi
munkásalapokat biztosítani. A shnezeni Szakszervezeti Föderáció ebből az
eseményből profitálhatna és nagy lépéseket tehetne előre a munkásszakszervezet
útján, az Ohms igazgatósága megtanulhatná a szakszervezet és a bérekről,
munkakörülményekről, munkaidő hosszáról való tárgyalás tiszteletben tartását,
ezzel valóban harmonikus viszonyokat teremtve az üzemben.»
Az bizonyos, ahogyan a
«Financial Times» írta, hogy annak alapján, ahogyan szervezik, «ezeknek a választásoknak nem az a célja,
hogy a dolgozókat felszabadítsa», és számos akadály merül fel. A
munkáltatók pl. keményen ellenállnak (a külföldiek kereskedelmi kamarája, a
hongkongi munkáltatók, stb.), egyébként sikerrel, mert meg is akadályozták a
kollektív tárgyalásokról szóló törvénykezést, melynek vitája Guangdong
tartományban lett volna. De azok is, akik a hatalom monopóliumát birtokolják,
akik megengedik, hogy a munkaügyi törvényeket lábbal tapossák, akik megtiltják,
hogy a dolgozók saját kezükbe vegyék saját ügyeiket.
Mégis, a dolgozók szívósan haladnak. Néhány évvel
ezelőtt ki remélte volna, hogy szabad jelöléssel titkos szakszervezeti
választások lesznek? S ha egyszer vannak már ilyenek, ki mondhatná, hogy a
dolgozók nem találják meg a módját annak, hogy visszahívják azokat, akik nem
értük szólnak?
«Olyan
szakszervezetet akarunk, amely értünk szól»
Az Ohmsnál a szakszervezeti tagok egy része
vissza akarja hívni az egy éve általuk szabad jelöléssel és titkosan választott
szakszervezeti elnököt. Febr. 28-án kiplakátolták petíciójukat az üzemi
bejáratnál 106 munkás aláírásával, melyben új választásokat kérnek az elnök
posztja betöltésére, ahogyan a törvények előírják. Részletek a China Labour Net
közlésében.
«A
szakszervezet elnöke megválasztásának körülményei lehetővé tették volna, hogy
valóban a tagság érdekét képviselje, ilyenfajta tevékenységet azonban nem
tapasztaltunk részéről. Fordítva, mindig az igazgatóság álláspontját vallotta
magáénak, sőt, még segített is jogainkon erőszakot tenni. Itt, a vállalatnál
néhányan a legrégebb idő óta dolgozók vagyunk. 2008 elején [a munkaszerződések törvényének életbelépésekor) a társaság két
határozott időre szóló szerződést iratott alá velünk. A második közeledtével a törvény szerint
határozatlan időre szólót kellett volna kötni. Az igazgatóság minden módon
megpróbálta megakadályozni.
Jan. 28-án
közülünk 22-en, akik 6-8 éve dolgozunk itt, megtudtuk, hogy munkaszerződésünket nem újítják meg és az itt
töltött évekre számított törvényes végkielégítést sem fogjuk megkapni. Ahogy ez
kiderült, rögtön a szakszervezethez mentünk, remélve, hogy meghallgat és
támogat bennünket. De a szakszervezet soha egyetlen lépést sem tett, hogy
megvédjen minket, még azt is el akarta hitetni, hogy alá kell írnunk a
felmondást, mert az jogos.
[Az igazgatóság egy másik ígéretét sem
teljesítette: a határozatlan időre szóló szerződés aláírásakor béremelést, a
szerződést diszkréten módosítva…) Többször is a
szakszervezethez fordultunk, semmilyen segítséget nem kaptunk, sőt, az
elnök megpróbálta elfogadtatni velünk a
módosított szerződést. Az elnök munkájának mérlege: a tagsággal a
szakszervezeti ügyeket nem közölte, a
2012-es sztrájk bizonyos követelései még mindig nem teljesültek, a magas
hőmérsékleten végzett munka pótléka még mindig nincs elrendezve, az elnök a szakszervezeti
alapból önhatalmúan a vállalatnak ítélt egy 20 ezer yüanos szubvenciót, hogy a
vállalat által eldöntött aktivitást finanszírozza. Az elnök azt keresi. hogyan
tud elaltatni bennünket a szabadságok idejére juttatott kisösszegű juttatással
– holott a szerződések ügyében többszázezer yüant vesztettünk!
Az Ohms
szakszervezete, ha a 163 szabad szakszervezeti választás referenciája akar
lenni Shenzenben, példát kell mutasson, a dolgozók valódi képviselete példáját.
Ha a szakszervezet, amelyet mi választottunk, már nem bennünket képvisel, hanem
átállt a munkáltató oldalára, akkor jogunkban áll a visszahívás eszközével
élni.
Nem az az
alapvető célunk, hogy a szakszervezet elnökét leváltsuk, hanem olyan
szakszervezetet akarunk, amely értünk szól, dolgozókért, segít problémáink
megoldásában és érdekeink megvédésében.»
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Az országos népi gyűlés ülésszaka apropóján
A képviselők. «Népi» gyűlés? A 3000
küldött (képviselő) közül a
90 leggazdagabb 77 milliárd euró aktívummal bír és 31-en dollármilliárdosok
(minden bizonnyal euróban is). A kínai népi konzultációs tanács berkeiben 52-en vannak.
A számok 17 %-kal nőttek a múlt évhez képest.
Valószínű, azon kiváltságosok közé tartoznak,
akik külföldön helyezték el vagyonuk egy részét befektetéseik nagyobb
rentabilitásért és biztonságáért: a négyezer újgazdag 28 %-a több mint 6 millió
yüant (kb. 800 000 €) birtokol ilyen-olyan alapokban (a Boston Consulting Group felmérése
szerint). Összességükben több mint 4000 milliárd euróval rendelkeznek!
(«Caixin», márc. 16.)
A legmagasabb kínai minimálbér (Shenzhen)
1500 yüan (188 €). Van-e valaki, aki elhiszi, hogy ezeknek a képviselőknek van
halvány fogalmuk is arról, mire van szüksége a népesség óriási többségének?
A nagy reformok. Nézzük, hogyan összegzi a «Le
Monde» márc. 18.). «Li Keqiang beszélt a
folyó nagy adminisztratív reformokról, amelyeket a "kormányzati feladatok átalakítására, a kormány, a piac és a
társadalom közötti viszonyok újradefiniálására
és racionalizálására" szánnak. Hála ezeknek a restrukturális és pénzügyi
deregularizációs intézkedéseknek, az új tandem [Xi Jinping és Li
Keqiang] meg tud felelni a business-körök
várakozásának, akik a magánszektor hátrálásáról panaszkodtak a közszférával
szemben».
A «népi közeg» várakozásának megfelelés tehát nem szerepel a
napirenden … Például annak a 137 munkahelyi balesetet szenvedett vagy szakmai
betegséget szerzett dolgozónak sem, akik képviselőiknek levelet írtak, hogy
rokkantságuk kerüljön már végre elismerésre.
Sztrájkjog. A konzultatív
tanács egyik tagja, Ge Jianxiong, a neves sanghaji Fudan egyetem könyvtárának
igazgatója javasolta («Financial Times» kínai nyelven, márc.5.) az alkotmány
felülvizsgálatát a sztrájkjog helyreállítása céljából. A sztrájkjog 1982 óta
nem szerepel benne sokak, közöttük az állami vállalatok és alkalmazottaik
számára sem. Mégha azóta egyetlen kormány sem deklarálta illegálisnak – jegyzi
meg –, akkos is minden dolgozó számára el kell ismerni érdekei legitim
megvédésének jogát. A «China Labour Bulletin» emlékeztet, hogy Zeng Qinghong
képviselő, egy állami gépkocsigyártó vállalat igazgatója Guangdong tartományban
már 2011-ben megtette ezt a javaslatot a sztrájkjogra a híres Honda-sztrájk
után. Sikertelenül… Egy másik változás is javaslatra került: a migráns dolgozók
városi diszkriminációjára hivatkozva a szabad mozgás és letelepedés bevezetése
minden állampolgár számára.
A munkaszerződések törvényények újrafogalmazása. Semmiféle
információ nem utal erre, csakúgy, mint a kollektív szerződések vagy a
szakszervezeti és egyesülési szabadságjogok tekintetében.
Munkatáborok. Mit mondott az új miniszterelnök, Li Keqiang márc. 17-i
sajtótájékoztatóján annak kapcsán, hogy munkatáborokba küldik a petícióírókat
vagy néha a sztrájkok szervezőit? «Az
érintett ügyosztályok sürgősen kidolgozzák a reform tervezetét, hogy az
elkészüljön még az év vége előtt». Négy város – Nanjing, Qingdao, Zhengzhou
és Lanzhou – lettek kijelölve, hogy olyan «kalauz-programot» mutassanak be, amely
a «munka általi újjánevelést»
helyettesíti az «illegális viselkedés
nevelés általi helyesbítésével» (AFP,
márc. 17.). Ennél többet nem tudni…
Yunnan hatóságai febr. elején bejelentették, hogy felfüggesztik a
munka általi újjánevelés tábora rendszerét (egyszerű rendőri intézkedéssel ide
lehet küldeni akárkit is a «rend megsértése okán»), de a hivatalos Xinhua
sajtóügynökség pontosította, hogy egy ilyen döntés Peking hatásköre, nem a
tartományé. A kínai emberjogi liga februárban közzétette, hogy többeket
kiengedtek, mielőtt lejárt volna büntetésük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.