(A Transform nyomán)
Az uniós csatlakozás egyik feltételeként
Zágráb is széles körű privatizációs programot indított be. Ennek keretében
egyik legrégebbi iparát, a hajógyártást is „elütötte a hajókötél”.
„Miért akarja Európa megakadályozni,
hogy Horvátország továbbra is hajókat gyártson?” – rágódik a kérdésen Duje
Kovačić, a Split hajógyár negyven éve alkalmazott mérnöke, de nem találja a
választ. Horvátország uniós csatlakozásakor megkondult ugyanis a vészharang az
ország egyik legrégebbi hagyománya, a hajógyártás miatt. Hosszú tengerpartjával
Horvátország a hajósok, a halászok… és a hajógyárak országa. De már július
1-je, az ország hivatalos csatlakozása előtt kötelezően magánosítania kellett a
teljes iparágat.
Horvátországnak öt hajógyára volt: északról
délre haladva a pulai Uljanik, a rijekai 3. Maj, a Kraljevica, a Trogir és a
Split. Történetük a XIX. századba nyúlik vissza, ezek a létesítmények képezték
a part menti régiók gazdasági gerincét. A Jugoszláviában épített tengerjárók a
világ összes tengerén hajóztak, a dalmát hajógyárak évtizedeken keresztül
versenyeztek a trieszti és saint-nazairei gyárakkal. A hajógyártás központi
helyet foglalt el a szocialista éra politikai elképzelésében is: maga Josip
Broz Tito a Kraljevicánál dolgozott szerelőként a húszas években. Splitben a
gyárak és a város története szorosan összefonódik. A híres Hajduk futballklub –
a horvátoknál olyan kaliberű csapatnak számít, mint Franciaországban az
Olympique de Marseille – 1941-ben, Dalmácia Olaszországhoz csatolásakor a
kommunista partizán-ellenálláshoz csatlakozó hajógyári munkásokból állt[1].
Elkótyavetyélt vagy csődbe vitt gyárak
A csatlakozási szerződés nyolcadik,
versenypolitikáról szóló fejezete kiköti a szektor állami támogatásainak teljes
megvonását, és az Európai Bizottság közelről felügyeli az ágazat „átalakítását”.
Ám a privatizáció a vártnál sokkal nehézkesebbnek bizonyult, legyen szó az
alábecsült adósságokról vagy a potenciális magánvállalkozókról, akik nem
lelkesek, hogy az átalakítás költségeinek 40 százalékát kötelezően állniuk
kellene[2]. „Az állam
a világon mindenütt támogatja a hajóépítést. Olaszországban a Fincantieri
gyárai teljes mértékben állami irányítás alatt állnak; Franciaországban részben
továbbra is az állam a főbb gyárak – például az STX-Chantiers de l'Atlantique –
részvényeinek tulajdonosa. Még Dél-Koreában, a szektor világszinten vezető
országában is támogatja az állam a hajógyártást. Ami minden más országban
elfogadott, Horvátországban tilos lett az európai integráció nevében” –
mennydörög Zvonko Šegvić, a spliti hajógyárak szakszervezetének elnöke.
Végül, néhány hónappal az uniós csatlakozás
előtt, a horvát állam elkótyavetyéli a vállalatokat. Mivel nem került megfelelő
magánvállalkozó, a kraljevicai telephely becsődölt. Csupán a trogiri gyárak
privatizációja jelent némi relatív sikert. Az egyik dokkot jachtkikötővé,
egyben vitorlás hajókhoz való felszereléseket készítő műhellyé alakítják, így a
hajógyártás is megmarad. Ezt a kisebb létesítményt egy horvát befektető, Danko
Končar vette meg. Az állam öt éven át 60 millió euró összegig vesz részt az
átalakításban. Az április közepén aláírt megállapodás szerint az alkalmazottak
száma 1200-ról 900-ra csökken majd. Slavko Bilota mérnök optimista, szerinte
amúgy is elegendően fognak nyugdíjba vonulni, így nem kell elbocsátani
dolgozókat.
A spliti gyárak helyzete ennél sokkal
bonyolultabbnak bizonyult, miután a DIV cég szimbolikus összegért, 500 ezer
kunáért (kb. 20 millió forintért) vette meg az egész cégcsoportot. Az
üzletember Tomislav Debeljak birtokában lévő vállalat a legkevésbé komolyan
vehető tervet sem jelentette be a tevékenység újrakezdését illetően. Ezzel
szemben június elején kijelentette, hogy szinte mind a háromezer-ötszáz alkalmazottat
el fogja bocsátani. Aztán ezerötszázat újra felvesznek majd határozott időre
szóló szerződéssel, de egyelőre bizonytalan feltételekkel. A DIV szintén ötszáz
alkalmazott felvételét ígérte, ám ugyanúgy csak határozott időre. A spliti
munkásfellegvár nem egykönnyen hagyja magát. A vállalkozó „erőszak” miatt be is
perelte a területről kitiltott szakszervezeti vezetőket.
Minden az idegenforgalom?
Isztria jellegétől szintén
elválaszthatatlan a pulai Uljanik gyár. Ebben a kétszázezres lakosú kis régióban
a hajógyártás ma is úgy harmincezer embert foglalkoztat közvetlenül és
közvetetten. Itt a termelés egyszer sem állt le, és a megrendelőkönyv is tele
van annak ellenére, hogy az állami támogatások 2006 óta folyamatosan
csökkennek. Az Uljanik még a rijekai 3. Maj gyár megvételére is pályázott. De
az ilyen csoport jövője az iparban egyelőre bizonytalan. Maga a helyszín is
több mint az ipari gyártás szimpla kelléke, és már önmagában vágyakat ébreszt:
az Uljanik szigete a Pulai-öböl kellős közepében található, a széles
tengerparti sétánnyal és a város római amfiteátrumaival szemben. Pula város
turisztikai jövőjének alapja jelenleg a Muzil, egy régi, 1859-ben az
osztrák–magyar flotta számára létesített katonai bázis. Később a jugoszláv,
majd a horvát tengerészet használta; 2007 óta elhagyatott. Így a helyszínen a
város lakói sétálnak, fürdenek, horgásznak, piknikeznek, vagy éppen alternatív
fesztiválokat szerveznek. Tervezik a privatizálását és turisztikai
luxusközponttá alakítását 2500 férőhelyes hotellal, golfpályával,
jachtkikötővel, egyebekkel.
A hajógyárak beprogramozott halála az
ország ipartalanításának végső állomása. Eszerint Horvátország mindent az
idegenforgalomra tesz fel? A munkanélküliség leginkább a part menti régiókat
sújtja, a hivatalos adatok szerint az aktív lakosság 22 százalékát és a 25
évesnél fiatalabbak egyharmadát. Sok fiatal elégszik meg rövid távú
feketemunkákkal, amelyekért gyakran csak havi 200 eurónak megfelelő összeget
kap. Zvonko Šegvić szerint Horvátország „minden reális előkészület nélkül”
lépett be az Európai Unióba: „Gazdaságunkat feldúlták, és nem tudunk mást
felajánlani, mint hogy a gazdag észak-európai országokat szolgáljuk. Az unióban
Horvátország másodrendű ország lesz, ugyanúgy, ahogy Dél-Európa összes állama
az.”
* A szerző újságíró, a Le Courrier des
Balkans főszerkesztője, http://balkans.courriers.info
Fordította: Zelei Bori
[1] Loïc Trégourès: Croatie: le Hajduk
Split fête cent ans de football et d’histoire [Horvátország: a Hajduk Split
száz év futballtörténetét ünnepli], Le Courrier des Balkans, 2011. február
18.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.