Nyílt
levél a közoktatási intézmények helyzetéről
Megdöbbenésünket és tiltakozásunkat
fejezzük ki az iskolák visszaállamosításának következtében kialakult helyzettel
kapcsolatban.
Január 1-jétől az addig önkormányzati
tulajdonban lévő és önkormányzati irányítású iskolák a Klebelsberg
Intézményfenntartó Központ (KIK) fennhatósága alá kerültek. A KIK alá rendelt
és az iskolákat irányítani hivatott tankerületek hivatali szervezete nem épült ki, sok helyen a tankerületi igazgató egymagában –
infrastruktúra és munkatársak nélkül – próbál megküzdeni a feladatával, nem készültek el a működési
szabályzatok, nincsenek kialakítva a feladat- és hatáskörök, a felmerülő problémákat nem tudják megoldani, a
kérdésekre nem tudnak válaszolni.
A
tankerülethez tartozó összes iskolát egyetlen,
helyismerettel nem rendelkező, egy távoli központból jelentésbekérésekkel
irányítani próbáló tankerületi
igazgató jogosult vezetni.
Míg az iskola mint intézmény a KIK-hez
tartozik, az épület önkormányzati működtetésű maradt – tehát egy abszurd társbérlet lett az iskolából.
Az iskolák igazgatóit, akik eddig intézményeiket felelősséggel és
hozzáértéssel vezették, megfosztották
munkáltatói és gazdálkodási jogosítványaiktól, a
központi akarat végrehajtó bábjaivá degradálták őket. Nincs lehetőségük még
arra sem, hogy váratlanul adódó helyzetekben felelősséggel, megfelelő
jogosítványok birtokában járhassanak el. Naponta alázzák meg őket újabb és
újabb jelentések, listák és kimutatások bekérésével, teljesíthetetlen
határidőkkel. Mindez a
tanév kellős közepén, a félévzárás időszakában.
A
kormányzat nem mérte fel erejét és lehetőségeit, de jure végrehajtotta,
ám de facto nem képes végrehajtani az állami irányítás alá
vételt. A régi struktúrát fölszámolták, az új még nem létezik. A helyzet irracionális.
A pedagógusok – politikai szimpátiától és világnézeti
hovatartozástól függetlenül – aggódva, kirekesztettként szemlélik az erőltetett iramú, homályos tartalmú és célú átalakítást.
Oktatásunk, iskoláink, egyetemeink
nemzedékek munkájával fölhalmozott nemzeti kincset képeznek.
Tiltakozunk e
nemzeti örökség elherdálása ellen.
oTiltakozunk a tanárok, diákok,
szülők bizonytalanságban tartása, a napi improvizációk ellen.
oTiltakozunk az ellen a gyakorlat
ellen, hogy a kormányzat az érintettek bevonása, a velük való tényleges
egyeztetések és tárgyalások nélkül, előkészítetlenül, még saját szakértőinek
véleményét is figyelmen kívül hagyva forgatja fel az iskolák életét.
oTiltakozunk a valós helyzetet
elleplező, megszépítő vagy félremagyarázó, a közvélemény félrevezetését
szolgáló kormányzati kommunikáció ellen.
oKöveteljük,
hogy az iskolák igazgatóinak adják vissza cselekvési lehetőségüket, hogy
továbbra is felelősséggel működtethessék a rájuk bízott iskolákat.
oKöveteljük az iskola kiszámítható,
nyugodt működésének biztosítását, a tanárok munkájának és szakértelmének
megbecsülését, elismerését.
oKöveteljük,
hogy a tankerületi igazgatók kinevezésének módja legyen nyilvános, és ezekbe a
kinevezésekbe legyen beleszólása az érintett intézményeknek és vezetőiknek.
oKöveteljük,
hogy a kialakult veszélyes és káros helyzet megváltoztatása érdekében
haladéktalanul kezdődjenek valódi tárgyalások az igazgatókkal, a
pedagógusokkal, a diákokkal, az oktatási szakemberekkel, a szülői, tanári és
érdekvédelmi szervezetekkel.
Hiszünk
a demokrácia erejében.
Ügyünk
közös ügy.
Iskolák, tantestületek, egyetemi hallgatók, tanárok, oktatók,
szülők, szakmai és érdekvédelmi szervezetek, csatlakozzatok tiltakozásunkhoz és követeléseinkhez!
Budapest, 2013. január 9.
a
budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnázium 49 pedagógusa
(csatlakozás,
üzenet: http://www.peticiok.com/az_iskolak_helyzeterol)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.