| 
   
  
A válság ürügyén az Európai Unió ma már azt a német
  gyakorlatot szeretné bevezetni egész Európában, amely szerint a
  versenyképesség alapja a bércsökkentés. Pedig az eurozóna gazdasági
  teljesítményének és sorozatos válságának okai épp a bércsökkentésre és a
  német exportdömpingre vezethetők vissza. 
  
   
  
2009 végén az Európai Bizottság, az Európai Központi
  Bank (EKB) és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) képviselői által alkotott trojka
  beavatkozott a görögországi kollektív szerződésekről folyó tárgyalásokba.
  Elérte, hogy a közszférában mintegy 25 százalékkal csökkentsék a béreket,
  továbbá hogy csökkentsék a minimálbért is. 2010 júniusában ugyanez a
  hármasfogat különleges eljárást kezdeményezett: arra kötelezte a román
  kormányt, hogy „a foglalkoztatás költségeinek csökkentése, továbbá a
  munkabérek rugalmasságának javítása érdekében vizsgálja felül a munka
  törvénykönyvét, és módosítsa a kollektív szerződésekről szóló
  jogszabályokat.”[1] Végül 2011. június 7-én az Európai
  Bizottság felszólította Belgiumot, hogy kritikusan tekintse át a hatályos
  bérrendszert, mert „az egy munkaerőre eső bérköltség gyorsabban nőtt
  Belgiumban, mint a vele szomszédos országokban.”[2] 
Görögország, Románia, Belgium. Néhány hónapja
  Brüsszel immár a bérek alakulását helyezi az Európát megrengető válság
  megoldási stratégiájának fókuszába. Mi több: arra szólítja fel a nemzeti
  hatóságokat, hogy érjék el a bérek csökkentését. Történik ez annak ellenére,
  hogy az 1993. november 1-jén hatályba lépett maastrichti szerződés 2. cikk 6.
  szakaszának rendelkezése értelmében, amelyet később átemeltek a Lisszaboni
  Szerződésbe is, „a Közösség a bérezéssel kapcsolatos kérdésekben nem nyújt
  sem segítséget, sem támogatást a tagállamoknak”.  
Noha a bérügyeket eleinte kizárták a közösségi kompetenciákból,
  az unió által kikényszerített megszorítások (az államháztartási hiány és az
  államadósság megzabolázása) egyebek mellett a bérpolitikai önmérséklet
  irányába hatottak. Ez a politikai fellépés közvetlen beavatkozás nélkül, a
  távolból is eredményes volt. Ma már nem így működik a dolog. Az Európai
  Bizottság elnöke szerint az újsütetű brüsszeli fellépés egyáltalán nem a
  véletlen műve. José Manuel Barroso szerint „egy erősebb gazdasági kormányzás
  irányába tartó, kis lépésekben végrehajtott csendes forradalomról van szó. A
  tagállamok tudomásul vették, és remélem, világosan meg is értették, hogy az
  európai intézmények az ellenőrzést érintő ügyekben fontos hatásköröket
  kaptak.”[3] 
Hogy közös bércsökkentési politikát hajtsanak végre,
  a kormányok európai szintű egyeztetésről határoztak. A 2011 márciusában
  elfogadott Euró-plusz Paktum még gyorsabban bontja le a kollektív tárgyalási
  módszerek rendszerét. Az Európai Unió az államháztartási hiány és az
  államadósság szintjének korlátozásán túl – e korlátozásokat valamennyi
  tagország alkotmányában látni szeretné – a nemzeti bértárgyalásokba is be
  akar avatkozni, hogy elfogadtassa a bérfegyelemről vallott koncepcióját. Sőt,
  „az európai gazdasági kormányzásról szóló 2011. októberi csomagterv”’ (az ún.
  Six-pack), amely lényegében az államok egyszerű politikai
  kötelezettségvállalása, a paktumot jogi szankciókkal egészíti ki.  
A sietősen és a nyilvánosság kizárásával elfogadott
  hat európai jogszabály egyfajta mechanizmust alkot. A Gazdasági és Pénzügyi
  Főigazgatóság (DG Ecfin), továbbá a gazdasági miniszterek és az EKB által
  irányított gépezet kinyilvánítja, hogy amennyiben Brüsszel túl súlyosnak
  ítélné meg „a makroökonómiai egyensúly megbomlását” vagy „a
  versenyképességbeli lemaradást”, akkor egy „irányítópult” megszólaltatja a
  vészcsengőt. Amelyik ország nem veti alá magát az ajánlásokban foglaltaknak,
  azt pénzügyi szankciókkal fogják sújtani. 
A béreknél a kiválasztott és a rendszer egészét
  mérni hivatott fő indikátor egyáltalán nem tekinthető ártatlannak: „a
  bérköltségek aránya a megtermelt javak összességéhez viszonyítva” indikátor
  helyett a munkaerő egységnyi költségét (az ún. Cumo-mutatót) választották.[4] Az első mutató a bérek (a munka) és a profit (a tőke)
  közötti megoszlást fejezi ki, a második viszont azt tükrözi, hogy hogyan
  alakultak átlagosan a bérek az unióban. A versenyképesség fogalma igencsak
  rosszul leplezi az eljárás lényegét: az európai munkavállalók közötti verseny
  fokozását, miközben az unió alapítói eredetileg a külső országokkal szemben
  épp a tagországok közötti együttműködés harmonizálását akarták javítani.  
  
A
  bércsökkentés és a német export 
Rövidesen egy új modell kezdett körvonalazódni
  Németországban, amelyet Gerhard Schröder (1998–2005) reformjai a modernitás
  mintaországává változtattak. 2010. március 30-án Christine Lagarde, az akkori
  francia gazdasági miniszter megjegyezte: „Németország az elmúlt tíz évben
  kiváló munkát végzett, mivel a munkabérekre gyakorolt erőteljes nyomással
  javította a versenyképességet.”[5] Valamivel később
  Jean-Claude Trichet, az EKB akkori igazgatója feltette a pontot az i-re,
  amikor kijelentette: „a német vállalatok gyorsan tudtak alkalmazkodni a
  globalizáció körülményeihez… Németország, példát mutatva valamennyi
  szomszédjának, kiemelt figyelmet fordított a termelési költségekre, és
  reformokkal növelte a gazdaság rugalmasságát.”[6] 
Mindenesetre Schröderre hamarosan
  ráragasztották „a vállalattulajdonosok elvtársa” gúnynevet, ami azt
  jelezte, hogy a versenyképességért indított csatája szociális kudarcot
  okozott. Nem is beszélve arról, hogy a kompetitív dezinfláció német stratégiája
  – azaz az export versenyképességének növelése bércsökkentéssel – az európai
  együttműködés tökéletes ellenpéldája.[7] Németország a
  kilencvenes évek végén azzal igazolta ezt a politikát, hogy az újraegyesítés
  után romlott a kereskedelmi mérlege és gazdasága vesztett
  versenyképességéből. Ma már az ortodox közgazdasági szempontok szerint
  kiemelten kezelt mutatóik ismét kedvezően alakulnak. De milyen áron! 
  
Nem képesek
  irányt változtatni 
„Megteremtettük az alacsony bérek egyik legjobb
  országát Európában” –dicsekedett Schröder a davosi Világgazdasági Találkozón
  2005-ben. 2003 óta, amióta a bér- és a munkaerő rugalmassága nőtt
  (Hartz-törvények), Németország jelentősen elszegényedett. Elterjedt a
  részmunkaidős foglalkoztatás, eltörölték a munkanélküliségi támogatások
  munkabérhez kötött részét, és megjelentek a mini-jobs-ok, vagyis a nagyon alacsony
  bérű és rugalmas munkaszerződésű állások (400 eurós havi bérrel). A 2011-ben
  felvett foglalkoztatottak negyven százalékát rugalmas munkaszerződéssel
  alkalmazták, és 6,5 millió munkavállaló dolgozott alacsony bérért, kevesebb
  mint tíz euróért óránként.[8] A kollektív szerződések
  is meggyengültek. Az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési
  Szervezet)- tagállamok közül Németországban nőttek a legkisebb mértékben a
  bérek 2000 és 2009 között. Reálértéken, vagyis ha figyelembe vesszük az
  inflációs hatást, a bérek 4,5 százalékkal csökkentek, miközben
  Franciaországban 8,6 százalékkal és Finnországban 22 százalékkal nőttek.[9]  
Amikor Németországot a válságból való kilábalás
  mintaképeként mutatják be, elmulasztják megemlíteni, hogy Berlin azért tud
  ennyit exportálni, mert partnerei megvásárolják tőle a termékeket.[10] A német kivitel tehát a többi ország fogyasztásától
  függ, vagyis lakosságaik vásárlóerejének a függvénye. Így az egyes országok
  kereskedelmi deficitje más országok kereskedelmi többletét eredményezi. Ez
  olyannyira így van, hogy Martin Wolf brit közgazdász, a Financial Times
  vezércikkírója szerint a válság leküzdéséhez az kell, hogy ezen a téren
  „Németország kevésbé legyen német.”[11]  
Mindenestre a brüsszeli orákulumok továbbra is azt
  hajtogatják, hogy az európai fővárosoknak Berlint kell követniük. Nem képesek
  irányt változtatni.  
A nyolcvanas években az európai monetáris rendszer
  (EMS) előírta tagjai számára a német márkához való igazodást. Ez a német
  pénzügyi hatóságoknak való kettős – pénzügyi és költségvetési –
  alávetettséghez vezetett. Akkoriban különböző intézkedésekkel az államok
  javítani tudták relatív termelési költségeiket. Ilyen intézkedés volt a
  leértékelés (az árfolyamokkal való manipuláció) vagy a kompetitív dezinfláció
  (manipuláció a bérekkel, az adópolitikával stb.).  
A kilencvenes évek elején a maastrichti szerződés
  strukturális kiigazítási követelményei a nagy tagállamok erőviszonyaira
  szabott gazdaságpolitika liberális összehangolását irányozták elő. 
Miközben Franciaország kiállt az egységes valuta
  mellett, amelyben a német újraegyesítést követő periódusban az európai
  integráció garanciáját látja, Helmut Kohl kancellár elfogadtatja a központi
  bank német modelljét és az inflációtól való elvakult rettegést. Az
  államháztartás hiánya, továbbá az államadósság szintje nem haladhatja meg a
  GDP három, illetve hatvan százalékát, s a kormányoknak magas szintű
  árstabilitást kell megcélozniuk. Más szóval „az inflációs ráta legfeljebb
  másfél százalékkal haladhatja meg a legalacsonyabb inflációs rátát produkáló
  három ország átlagát”. Ekkor még a bérek nem tárgyai semmiféle közvetlen
  rendelkezésnek. 
1999-ben az euró megszületése fordulatot hoz.[12] Az egységes valuta kizár mindennemű leértékelést
  vagy a versenyképesség javítását célzó egyéb árfolyam-manipulációt. Ezért a
  relatív termelési költségek javítására a bérek jelentik az utolsó lehetséges
  változót. Ez a helyzet gyakorlatilag állandó nyomás alá helyezte az európai
  munkavállalók vásárlóerejét. 
Ebben az időszakban a kollektív tárgyalások
  politikája lényegi átalakuláson megy keresztül, s alapvetően defenzívvé
  válik. A folyamatban lévő szerkezetátalakítások és a tömeges munkanélküliség
  megjelenése nyomán számos európai szakszervezet, élükön a németekkel, a
  bérköveteléseiket lefelé revideálják. Miután a nemzeti versenyképesség
  elvesztésének Damoklész-kardja lebeg felettük, immár nem a bérek emelését,
  hanem a munkahelyek megtartását tekintik elsődlegesnek. 
  
A javak
  újraelosztása politikai kérdés 
Az álláshelyek megtartásáért cserébe a munkaidő
  meghosszabbítását rögzítő vállalati szintű megállapodások jól illusztrálják
  az ágazati tárgyalások Európa-szerte tapasztalható leértékelődését. Ez
  történt 2004-ben a németországi Siemens és 2005-ben a franciaországi Bosch
  esetében. A munkaidő meghosszabbítása egyet jelent az egy munkaerőre eső
  költségek csökkentésével. Jean Lapeyre, az Európai Szakszervezeti
  Konföderáció (CES) akkori főtitkára azt mondja: „a CES úgy vélekedett, hogy a
  munkanélküliség rendkívül magas szintjének (12-13 százalék volt az uniós
  átlag) adott körülményei között szükség van a bérügyekben tanúsított
  önmérsékletre. Úgy gondoltuk, hogy a foglalkoztatottság érdekében meg kell
  tennünk ezt az erőfeszítést… Később azonban úgy éreztük, hogy a munkaadók
  elárultak és megtévesztettek bennünket: miközben csökkentek a munkaerő
  költségei, a foglalkoztatottság mit sem javult.[13]” 
Ebben a kontextusban a bérkérdés már jellegénél
  fogva is kényszerűen háttérbe szorul. Mindezidáig a bérek alakulása
  alapvetően politikai kérdés volt, és politikai vitákban hozták meg a
  döntéseket. Most viszont egyszerűen a versenyképesség és az inflációs nyomás
  elleni fellépés kérdésévé értékelődött le. Ez egyet jelent azzal, hogy a
  javak újraelosztásának problematikáját egyszer és mindenkorra száműzni
  akarták a politikai napirendből. 
Az unió szintjén az illetékességet magukhoz ragadó
  gazdasági szereplők szeretik elfelejteni és elfelejtetni a politika szerepét
  a gazdasági kérdések megítélésekor. Véleményük szerint a szociális
  partnereknek, amennyiben felelősen viselkednek, nincs más választásuk, mint a
  Cumo, vagyis az egységnyi bér csökkentésének elősegítése: „A szociális
  partnereknek a továbbiakban is felelős magatartást kell tanúsítaniuk, és a
  tagállamokban olyan bérmegállapodásokat kell kötni, amelyek összhangban
  vannak ezekkel az általános gazdaságpolitikai irányelvekkel.”[14] 
A munkabér kérdését, amely elméletileg nem tartozik
  Brüsszel szociálpolitikai kompetenciáinak körébe, belecsempészték a közös
  gazdaságpolitikai csomagba. Az unió makrogazdasági csapdája tulajdonképpen
  kizárólag a szervezett és tárgyalásos bércsökkentések előtt nyitja meg az
  utat, tekintve, hogy az európai jogrendszer keretei között egyelőre nincs
  kilátás sem európai szintű kollektív bértárgyalásokra, sem felülről
  végrehajtott harmonizációra.  
E helyzetben elképzelhetetlennek tűnik, hogy
  béremelkedésekről is lehetne összeurópai szinten tárgyalni.  
  
Fordította: Forgács András 
  
 
   
   
   
[1] A román
  kormánynak az IMF-hez intézett, 2010. január 16-án kelt szándéknyilatkozata. 
[2] Európai
  Bizottság: Evaluation du programme national de réforme et du programme de
  stabilité 2011 da la Belgique [Belgium 2011. évi nemzet reform- és stabilitási
  programjának értékelése], Brüsszel, 2011. június 7.  
[3] Előadás a
  firenzei Európa Intézetben 2010. június 18-án.  
[4] Lásd
  Francois Ruffin: Partage des richesses, la question taboue [A javak
  elosztása, a tabutéma], Le Monde diplomatique, 2008. január. 
[5] Christine Lagarde felszólalása a német
  Minisztertanácsban, Le Figaro, 2010. március 30. 
[6] Les
  pays de la zone euro doivent faire des efforts [Az eurozóna országainak
  további erőfeszítéseket kell tenniük], Le Figaro, 2010. szeptember
  3. 
[7] L. Till Van Treeck : Victoire á la
  Pyrrhos pour l’économie allemande [Pürrhoszi győzelem a német gazdaság
  számára], Le Monde diplomatique 2010. szeptember 
[8] Részletesebben lásd: Bispinck Reinhard és
  Schulten Thorsen: Trade Union Reponses to Precarious Employement in
  Germany [Szakszervezeti válasz a Németországi rugalmas foglalkozatatási
  gyakorlatra], WSI-Discussionspapier no. 178, 2011. december. 
[9] Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO): Rapport
  mondial sur les salaires 2010/2011. Politiques salariales en temps de crise
  [Világjelentés a bérekről 2010/2011. Bérpolitikák a válság idején], Genf,
  2001. november. 
[10] A német export 60 százaléka az eurozóna
  országaiba irányul. 
[11] Martin
  Wolf: A disastrous failure at the summit [Az európai csúcstalálkozó
  katasztrofális kudarca], The Financial Times, London, 2011.
  december 14. 
[12] Lásd
  Antoine Schwartz: Quand l’euro enfiévrait les rédactions [Amikor az euró
  lázba hozta a szerkesztőségeket], Le Monde diplomatique, 2012.
  január. 
[13]
  Beszélgetés a szerzővel. 
[14] Tanácsi
  ajánlás a gazdaságpolitika fő irányairól, 2001. június 15. 
 | 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.