A válság ürügyén az Európai Unió ma már azt a német
gyakorlatot szeretné bevezetni egész Európában, amely szerint a
versenyképesség alapja a bércsökkentés. Pedig az eurozóna gazdasági
teljesítményének és sorozatos válságának okai épp a bércsökkentésre és a
német exportdömpingre vezethetők vissza.
2009 végén az Európai Bizottság, az Európai Központi
Bank (EKB) és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) képviselői által alkotott trojka
beavatkozott a görögországi kollektív szerződésekről folyó tárgyalásokba.
Elérte, hogy a közszférában mintegy 25 százalékkal csökkentsék a béreket,
továbbá hogy csökkentsék a minimálbért is. 2010 júniusában ugyanez a
hármasfogat különleges eljárást kezdeményezett: arra kötelezte a román
kormányt, hogy „a foglalkoztatás költségeinek csökkentése, továbbá a
munkabérek rugalmasságának javítása érdekében vizsgálja felül a munka
törvénykönyvét, és módosítsa a kollektív szerződésekről szóló
jogszabályokat.”[1] Végül 2011. június 7-én az Európai
Bizottság felszólította Belgiumot, hogy kritikusan tekintse át a hatályos
bérrendszert, mert „az egy munkaerőre eső bérköltség gyorsabban nőtt
Belgiumban, mint a vele szomszédos országokban.”[2]
Görögország, Románia, Belgium. Néhány hónapja
Brüsszel immár a bérek alakulását helyezi az Európát megrengető válság
megoldási stratégiájának fókuszába. Mi több: arra szólítja fel a nemzeti
hatóságokat, hogy érjék el a bérek csökkentését. Történik ez annak ellenére,
hogy az 1993. november 1-jén hatályba lépett maastrichti szerződés 2. cikk 6.
szakaszának rendelkezése értelmében, amelyet később átemeltek a Lisszaboni
Szerződésbe is, „a Közösség a bérezéssel kapcsolatos kérdésekben nem nyújt
sem segítséget, sem támogatást a tagállamoknak”.
Noha a bérügyeket eleinte kizárták a közösségi kompetenciákból,
az unió által kikényszerített megszorítások (az államháztartási hiány és az
államadósság megzabolázása) egyebek mellett a bérpolitikai önmérséklet
irányába hatottak. Ez a politikai fellépés közvetlen beavatkozás nélkül, a
távolból is eredményes volt. Ma már nem így működik a dolog. Az Európai
Bizottság elnöke szerint az újsütetű brüsszeli fellépés egyáltalán nem a
véletlen műve. José Manuel Barroso szerint „egy erősebb gazdasági kormányzás
irányába tartó, kis lépésekben végrehajtott csendes forradalomról van szó. A
tagállamok tudomásul vették, és remélem, világosan meg is értették, hogy az
európai intézmények az ellenőrzést érintő ügyekben fontos hatásköröket
kaptak.”[3]
Hogy közös bércsökkentési politikát hajtsanak végre,
a kormányok európai szintű egyeztetésről határoztak. A 2011 márciusában
elfogadott Euró-plusz Paktum még gyorsabban bontja le a kollektív tárgyalási
módszerek rendszerét. Az Európai Unió az államháztartási hiány és az
államadósság szintjének korlátozásán túl – e korlátozásokat valamennyi
tagország alkotmányában látni szeretné – a nemzeti bértárgyalásokba is be
akar avatkozni, hogy elfogadtassa a bérfegyelemről vallott koncepcióját. Sőt,
„az európai gazdasági kormányzásról szóló 2011. októberi csomagterv”’ (az ún.
Six-pack), amely lényegében az államok egyszerű politikai
kötelezettségvállalása, a paktumot jogi szankciókkal egészíti ki.
A sietősen és a nyilvánosság kizárásával elfogadott
hat európai jogszabály egyfajta mechanizmust alkot. A Gazdasági és Pénzügyi
Főigazgatóság (DG Ecfin), továbbá a gazdasági miniszterek és az EKB által
irányított gépezet kinyilvánítja, hogy amennyiben Brüsszel túl súlyosnak
ítélné meg „a makroökonómiai egyensúly megbomlását” vagy „a
versenyképességbeli lemaradást”, akkor egy „irányítópult” megszólaltatja a
vészcsengőt. Amelyik ország nem veti alá magát az ajánlásokban foglaltaknak,
azt pénzügyi szankciókkal fogják sújtani.
A béreknél a kiválasztott és a rendszer egészét
mérni hivatott fő indikátor egyáltalán nem tekinthető ártatlannak: „a
bérköltségek aránya a megtermelt javak összességéhez viszonyítva” indikátor
helyett a munkaerő egységnyi költségét (az ún. Cumo-mutatót) választották.[4] Az első mutató a bérek (a munka) és a profit (a tőke)
közötti megoszlást fejezi ki, a második viszont azt tükrözi, hogy hogyan
alakultak átlagosan a bérek az unióban. A versenyképesség fogalma igencsak
rosszul leplezi az eljárás lényegét: az európai munkavállalók közötti verseny
fokozását, miközben az unió alapítói eredetileg a külső országokkal szemben
épp a tagországok közötti együttműködés harmonizálását akarták javítani.
A
bércsökkentés és a német export
Rövidesen egy új modell kezdett körvonalazódni
Németországban, amelyet Gerhard Schröder (1998–2005) reformjai a modernitás
mintaországává változtattak. 2010. március 30-án Christine Lagarde, az akkori
francia gazdasági miniszter megjegyezte: „Németország az elmúlt tíz évben
kiváló munkát végzett, mivel a munkabérekre gyakorolt erőteljes nyomással
javította a versenyképességet.”[5] Valamivel később
Jean-Claude Trichet, az EKB akkori igazgatója feltette a pontot az i-re,
amikor kijelentette: „a német vállalatok gyorsan tudtak alkalmazkodni a
globalizáció körülményeihez… Németország, példát mutatva valamennyi
szomszédjának, kiemelt figyelmet fordított a termelési költségekre, és
reformokkal növelte a gazdaság rugalmasságát.”[6]
Mindenesetre Schröderre hamarosan
ráragasztották „a vállalattulajdonosok elvtársa” gúnynevet, ami azt
jelezte, hogy a versenyképességért indított csatája szociális kudarcot
okozott. Nem is beszélve arról, hogy a kompetitív dezinfláció német stratégiája
– azaz az export versenyképességének növelése bércsökkentéssel – az európai
együttműködés tökéletes ellenpéldája.[7] Németország a
kilencvenes évek végén azzal igazolta ezt a politikát, hogy az újraegyesítés
után romlott a kereskedelmi mérlege és gazdasága vesztett
versenyképességéből. Ma már az ortodox közgazdasági szempontok szerint
kiemelten kezelt mutatóik ismét kedvezően alakulnak. De milyen áron!
Nem képesek
irányt változtatni
„Megteremtettük az alacsony bérek egyik legjobb
országát Európában” –dicsekedett Schröder a davosi Világgazdasági Találkozón
2005-ben. 2003 óta, amióta a bér- és a munkaerő rugalmassága nőtt
(Hartz-törvények), Németország jelentősen elszegényedett. Elterjedt a
részmunkaidős foglalkoztatás, eltörölték a munkanélküliségi támogatások
munkabérhez kötött részét, és megjelentek a mini-jobs-ok, vagyis a nagyon alacsony
bérű és rugalmas munkaszerződésű állások (400 eurós havi bérrel). A 2011-ben
felvett foglalkoztatottak negyven százalékát rugalmas munkaszerződéssel
alkalmazták, és 6,5 millió munkavállaló dolgozott alacsony bérért, kevesebb
mint tíz euróért óránként.[8] A kollektív szerződések
is meggyengültek. Az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési
Szervezet)- tagállamok közül Németországban nőttek a legkisebb mértékben a
bérek 2000 és 2009 között. Reálértéken, vagyis ha figyelembe vesszük az
inflációs hatást, a bérek 4,5 százalékkal csökkentek, miközben
Franciaországban 8,6 százalékkal és Finnországban 22 százalékkal nőttek.[9]
Amikor Németországot a válságból való kilábalás
mintaképeként mutatják be, elmulasztják megemlíteni, hogy Berlin azért tud
ennyit exportálni, mert partnerei megvásárolják tőle a termékeket.[10] A német kivitel tehát a többi ország fogyasztásától
függ, vagyis lakosságaik vásárlóerejének a függvénye. Így az egyes országok
kereskedelmi deficitje más országok kereskedelmi többletét eredményezi. Ez
olyannyira így van, hogy Martin Wolf brit közgazdász, a Financial Times
vezércikkírója szerint a válság leküzdéséhez az kell, hogy ezen a téren
„Németország kevésbé legyen német.”[11]
Mindenestre a brüsszeli orákulumok továbbra is azt
hajtogatják, hogy az európai fővárosoknak Berlint kell követniük. Nem képesek
irányt változtatni.
A nyolcvanas években az európai monetáris rendszer
(EMS) előírta tagjai számára a német márkához való igazodást. Ez a német
pénzügyi hatóságoknak való kettős – pénzügyi és költségvetési –
alávetettséghez vezetett. Akkoriban különböző intézkedésekkel az államok
javítani tudták relatív termelési költségeiket. Ilyen intézkedés volt a
leértékelés (az árfolyamokkal való manipuláció) vagy a kompetitív dezinfláció
(manipuláció a bérekkel, az adópolitikával stb.).
A kilencvenes évek elején a maastrichti szerződés
strukturális kiigazítási követelményei a nagy tagállamok erőviszonyaira
szabott gazdaságpolitika liberális összehangolását irányozták elő.
Miközben Franciaország kiállt az egységes valuta
mellett, amelyben a német újraegyesítést követő periódusban az európai
integráció garanciáját látja, Helmut Kohl kancellár elfogadtatja a központi
bank német modelljét és az inflációtól való elvakult rettegést. Az
államháztartás hiánya, továbbá az államadósság szintje nem haladhatja meg a
GDP három, illetve hatvan százalékát, s a kormányoknak magas szintű
árstabilitást kell megcélozniuk. Más szóval „az inflációs ráta legfeljebb
másfél százalékkal haladhatja meg a legalacsonyabb inflációs rátát produkáló
három ország átlagát”. Ekkor még a bérek nem tárgyai semmiféle közvetlen
rendelkezésnek.
1999-ben az euró megszületése fordulatot hoz.[12] Az egységes valuta kizár mindennemű leértékelést
vagy a versenyképesség javítását célzó egyéb árfolyam-manipulációt. Ezért a
relatív termelési költségek javítására a bérek jelentik az utolsó lehetséges
változót. Ez a helyzet gyakorlatilag állandó nyomás alá helyezte az európai
munkavállalók vásárlóerejét.
Ebben az időszakban a kollektív tárgyalások
politikája lényegi átalakuláson megy keresztül, s alapvetően defenzívvé
válik. A folyamatban lévő szerkezetátalakítások és a tömeges munkanélküliség
megjelenése nyomán számos európai szakszervezet, élükön a németekkel, a
bérköveteléseiket lefelé revideálják. Miután a nemzeti versenyképesség
elvesztésének Damoklész-kardja lebeg felettük, immár nem a bérek emelését,
hanem a munkahelyek megtartását tekintik elsődlegesnek.
A javak
újraelosztása politikai kérdés
Az álláshelyek megtartásáért cserébe a munkaidő
meghosszabbítását rögzítő vállalati szintű megállapodások jól illusztrálják
az ágazati tárgyalások Európa-szerte tapasztalható leértékelődését. Ez
történt 2004-ben a németországi Siemens és 2005-ben a franciaországi Bosch
esetében. A munkaidő meghosszabbítása egyet jelent az egy munkaerőre eső
költségek csökkentésével. Jean Lapeyre, az Európai Szakszervezeti
Konföderáció (CES) akkori főtitkára azt mondja: „a CES úgy vélekedett, hogy a
munkanélküliség rendkívül magas szintjének (12-13 százalék volt az uniós
átlag) adott körülményei között szükség van a bérügyekben tanúsított
önmérsékletre. Úgy gondoltuk, hogy a foglalkoztatottság érdekében meg kell
tennünk ezt az erőfeszítést… Később azonban úgy éreztük, hogy a munkaadók
elárultak és megtévesztettek bennünket: miközben csökkentek a munkaerő
költségei, a foglalkoztatottság mit sem javult.[13]”
Ebben a kontextusban a bérkérdés már jellegénél
fogva is kényszerűen háttérbe szorul. Mindezidáig a bérek alakulása
alapvetően politikai kérdés volt, és politikai vitákban hozták meg a
döntéseket. Most viszont egyszerűen a versenyképesség és az inflációs nyomás
elleni fellépés kérdésévé értékelődött le. Ez egyet jelent azzal, hogy a
javak újraelosztásának problematikáját egyszer és mindenkorra száműzni
akarták a politikai napirendből.
Az unió szintjén az illetékességet magukhoz ragadó
gazdasági szereplők szeretik elfelejteni és elfelejtetni a politika szerepét
a gazdasági kérdések megítélésekor. Véleményük szerint a szociális
partnereknek, amennyiben felelősen viselkednek, nincs más választásuk, mint a
Cumo, vagyis az egységnyi bér csökkentésének elősegítése: „A szociális
partnereknek a továbbiakban is felelős magatartást kell tanúsítaniuk, és a
tagállamokban olyan bérmegállapodásokat kell kötni, amelyek összhangban
vannak ezekkel az általános gazdaságpolitikai irányelvekkel.”[14]
A munkabér kérdését, amely elméletileg nem tartozik
Brüsszel szociálpolitikai kompetenciáinak körébe, belecsempészték a közös
gazdaságpolitikai csomagba. Az unió makrogazdasági csapdája tulajdonképpen
kizárólag a szervezett és tárgyalásos bércsökkentések előtt nyitja meg az
utat, tekintve, hogy az európai jogrendszer keretei között egyelőre nincs
kilátás sem európai szintű kollektív bértárgyalásokra, sem felülről
végrehajtott harmonizációra.
E helyzetben elképzelhetetlennek tűnik, hogy
béremelkedésekről is lehetne összeurópai szinten tárgyalni.
Fordította: Forgács András
[1] A román
kormánynak az IMF-hez intézett, 2010. január 16-án kelt szándéknyilatkozata.
[2] Európai
Bizottság: Evaluation du programme national de réforme et du programme de
stabilité 2011 da la Belgique [Belgium 2011. évi nemzet reform- és stabilitási
programjának értékelése], Brüsszel, 2011. június 7.
[3] Előadás a
firenzei Európa Intézetben 2010. június 18-án.
[4] Lásd
Francois Ruffin: Partage des richesses, la question taboue [A javak
elosztása, a tabutéma], Le Monde diplomatique, 2008. január.
[5] Christine Lagarde felszólalása a német
Minisztertanácsban, Le Figaro, 2010. március 30.
[6] Les
pays de la zone euro doivent faire des efforts [Az eurozóna országainak
további erőfeszítéseket kell tenniük], Le Figaro, 2010. szeptember
3.
[7] L. Till Van Treeck : Victoire á la
Pyrrhos pour l’économie allemande [Pürrhoszi győzelem a német gazdaság
számára], Le Monde diplomatique 2010. szeptember
[8] Részletesebben lásd: Bispinck Reinhard és
Schulten Thorsen: Trade Union Reponses to Precarious Employement in
Germany [Szakszervezeti válasz a Németországi rugalmas foglalkozatatási
gyakorlatra], WSI-Discussionspapier no. 178, 2011. december.
[9] Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO): Rapport
mondial sur les salaires 2010/2011. Politiques salariales en temps de crise
[Világjelentés a bérekről 2010/2011. Bérpolitikák a válság idején], Genf,
2001. november.
[10] A német export 60 százaléka az eurozóna
országaiba irányul.
[11] Martin
Wolf: A disastrous failure at the summit [Az európai csúcstalálkozó
katasztrofális kudarca], The Financial Times, London, 2011.
december 14.
[12] Lásd
Antoine Schwartz: Quand l’euro enfiévrait les rédactions [Amikor az euró
lázba hozta a szerkesztőségeket], Le Monde diplomatique, 2012.
január.
[13]
Beszélgetés a szerzővel.
[14] Tanácsi
ajánlás a gazdaságpolitika fő irányairól, 2001. június 15.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.