Munkás Hírlap
Nemzetközi munkásmozgalmi
információk – 8. sz.
2012. ápr. 14.
Az utóbbi évtizedek jellemzője
Magyarországon az óriási elszegényedés, a lakosság 30 %-a a szegénységi küszöb
alá került. Több mint 20 éve, hogy minden kormány, álljon az a magát baloldalinak
tartó volt nomenklatúrából, mint Gyurcsány, vagy a jobboldali Orbán, az IMF és
az Európai Unió diktátumára folytatta a privatizációt, a közszolgáltatások
leépítését (reptér, Malév, tömegközlekedés, Posta, kózházak, egyetemek, iskolák,
stb.). Utóbbiakat most adják át a magánszektornak vagy az egyházaknak… Társadalmi
összeomlással ér fel a bérek és a nyugdíjak csökkenése. Orbán esküdözik, hogy
Magyarország ellenáll az IMF és az Unió parancsainak. Ezzel szemben mi a valóság?
Az Unió alapvető igényeit tökéletesen teljesíti. Ugyanúgy, ahogy Athénben a
görög állam volt miniszterelnöke, a szocialista Papandreu is eleinte ellenállt
a trojka (IMF–EU–Európai Központi Bank) követeléseinek és népszavazást
javasolt. Aztán lemondott, nem lett referendum. Ma pedig: a minimálbér 22 %-kal
csökkentették, a nyugdíjakat visszavetették és a közszférában 150 ezer munkahelyet
szüntetnek meg. A víz-, villanyszolgáltatást, vasutat teljes mértékben privatizálják.
Az új európai szerződés
Ilyen előzmények után a legnagyobb
diszkréció mellett 2012. márc. 2-án Brüsszelben az Európai Unió 25 országának államfője
aláírta a fiskális paktumot (hivatalosan: Szerződés a Gazdasági és Pénzügyi
Unión belüli Stabilitásról, Koordinációról és kormányzásról).
Az 1993-ban hatályba lépett
Maastrichti Szerződés és az 1997-es Stabilitási és Növekedési Paktum már tartalmazták,
hogy a költségvetési hiány nem lehet több a GDP 3 %-ánál, az államadósság pedig a GDP 60 %-ánál. A
dolgok azonban nem így mennek: az EU tagországainak többsége meghaladta az előírt
szintet, a tőkés rendszer általános válsága, a dolgozók ellenállása miatt az egymást követő kormányok nem tudták
teljesíteni a számukra előírt követelményeket. Ezért született meg a fiskális paktum, hogy a nemzeti alkotmányokban „aranyszabályként”
kőbe vésse ezeket és a bankoknak és nagyvállalatoknak nyújtott segítséggel mértéktelenül felfújt „közadósságok” visszafizetésére
kötelezzen.
Minden aláíró országnak (eleddig csak Nagy-Britannia és Csehország nem tette meg) ratifikálnia
kell a szerződést, így ezeket a
feltételeket muszáj vállalniuk.
Főbb cikkelyei
–
Engedélyezett
deficit : 0,5 % (3.cikkely, 1. §, a) és b) pont)
Már
a maastrichti szerződés is csak a GDP maximum 3 %-os hiányát engedélyezte a tág
értelemben vett közkiadások terén, ezután azonban «középtávon», azaz 2-3 éven
belül csak 0,5 %-os lehet. 675 milliárd forinttal többet kell megtakarítani minden
évben, ami összegszerűen annyi, mint a társadalombiztosítás teljes
költségvetése.
Ezért szükséges a
nyugdíjak, az egészségügyi ellátás és a társadalombiztosítás finanszírozása elleni antireformok sorozata.
–
Az ezt
meghaladó hiány «automatikus korrekciós mechanizmust» von maga után (3.cikkely,
1. § e) pont)
A hiány megállapítása után önműködően kiigazitó eljárás
lép életbe a kiadások mérséklésére. Ez azt jelenti, hogy csökkentik a
fizetéseket a közszférában,mérséklik a nyugdíjakat, szociális juttatásokat,
„takarékoskodnak” az orvosi ellátáson, oktatáson, kultúrán, közösségi
közlekedésen, stb. a görögországihoz hasonló sokkterápiával. A szerződés
tartalmazza, hogy az Európai Bizottság fogja pontosítani a „megvalósítandó
korrekciós intézkedéseket” a „nemzeti parlamentek teljes elismerése mellett”. Ez
a kitétel mélységesen cinikus, hiszen pontosan az ellenkezője az igaz, a nemzeti
szuverenitást tagadva gyámságot hoz a tagállamok számára.
–
«Aranyszabály»
minden alkotmányban (3. cikkely, 2. §)
Egy éven belül minden aláíró tagország köteles alkotmányába,
alaptörvényébe foglalni a hiány drasztikus mérséklését (ezt a magyar kormány jóval
korábban megtette). Ez, a kormánynak
adott felhatalmazás olyan jogot ad a politikai, társadalmi élet minden
területén, mely minden dolgozói érdek ellen hat (munkahelyek megszüntetése,
bér- és nyugdíjcsökkentés, közszolgáltatások leépítése, stb.). Mindez hosszú időre
aláaknázza a társadalmi békét, kihívja a dolgozói szervezetek, önkormányzatok,
intézmények ellenállását, sőt, megköti a jövőbeli törvénykezés kezét is, bármilyen politikai színezetű kormány
is jusson hatalomra!
–
Az államadósság évenkénti 5 %-os
csökkentése (4. cikkely)
A Maastrichti Szerződés
feltételeinek súlyosbításáról van szó, mivel ahhoz, hogy az államadósság az előírt
60 %-nyi GDP arányos értékre mérséklődjön, „az adósságot évi átlagos egyhuszad
részével” kell erőltetett ütemben csökkenteni. Ez pedig Magyarország esetén évi 1300 - 1400 milliárd Ft-os összeget jelent (körülbelül tízszeresét
annak, amit a kormány közmunkákba akar invesztálni).
–
«Strukturális
reformok» az Európai Bizottság felügyelete alatt (5. cikkely)
Új elem a szerződések
történetében, hogy minden szabálysértő államnak létre kell hozni
a Bizottság felügyelete alatt egy „költségvetési partnerséget” a strukturális
reformok megvalósítására. A következményeket ismerjük Görögország, Írország, Spanyolország
példájából: köztisztviselők bércsökkentése, nyugdíjak
megcsonkítása, munkanélküli ellátások korlátozása, minimálbér leszállítása,
munkaszerződések deregulációja, a Munka
Törvénykönyv átalakítása és a kollektív szerződések eltörlése a nagyvállalati
érdekeknek megfelelően, stb. Meg nem felelés esetén a bírság összege elérheti
az ország GDP-jének 1 %-át.
–
Az Európai Bíróság birságol (8. cikkely)
A Bizottság vagy egy másik tagállam feljelentése alapján az EB mulasztást állapíthat
meg az „aranyszabály” betartásában, ebben az esetben a GDP 0,1 %-át elérő bírságot
róhat ki. Az EB tehát a nemzeti intézmények feletti mindenhatóságával felülbírálhat
akármilyen nemzeti intézkedést.
Az Európai Stabilitási Mechanizmus nevű szerződés,
mely az eurózóna tagországaira vonatkozik, az euró megerősítését hivatott szolgálni.
Ez, az IMF-hez hasonló intézmény szintén a nemzetek felett, de azok
pénzeszközeivel kíván hatni a «bajban levő» országok esetében. Olyan szerv
igazgatja, melyet senki nem választott, de mégis 700 milliárd euróval akar a
bankok és a pénzügyi világ segítségére sietni az államokat még inkább eladósítva.
Az egész szerződésrendszer arra szolgál, hogy az agonizáló tőkés rendet mentse a dolgozók kontójára.
Miért
hajtogatja Orbán minden nyilatkozatában EU- és IMF-ellenességét? Miért nem
hallunk semmit a fiskális paktumról? Miért nem mondja ki, hogy ez a szerződés a
közvetlenül eőírt strukturális reformokat jelenti?
Romániában,
Görögországban, most pedig Spanyolországban 17 millió dolgozó kezdett általános
sztrájkba az európai direktívák ellen, amelyek a munka törvénykönyvét hatályon
kívül helyezték. A szakszervezetek vezetése jól tudja, ha az «aranyszabály»
bekerül az alaptörvénybe, akkor a bér- nyugdíj-, munkahelyek követelése, a privatizáció
ellen harc alkotmányellenessé válik…
Egységet a szerződés
ellen!
Nemet az új európai
paktum parlamenti elfogadására!
Kik vagyunk? A Munkás Hírlap szabad kiadvány. Munkásaktivisták,
szakszervezeti tagok kiadványa, akik harcolunk a termelőeszközök magántulajdona
ellen, a kizsákmányolás ellen, az IMF és az Európai Unió ellen a békéért, a
demokráciáért, a szocializmusért. Harcunkat a magyar munkásmozgalom
folytonosságához kapcsoljuk, céljaink megvalósításáért e keretek között küzdünk
- ahogy azt elődeink tették 1919-ban, 1956-ban.
Internacionalisták vagyunk, az összes nemzet,
nemzetiség egymás közötti egyenlőségét a nemzeti kisebbségek egyenjogúságára
alapozva követeljük. Éppen ezért a munkáshatalom és a demokrácia elvéért
szállunk síkra, a Dunamenti és Balkáni Föderációért, szabad népek szabad
Európájáért, a szabad világ tagjaként.
Arra törekszünk, hogy az útról és eszközökről szabad
vita jöjjön létre, melynek segítségével a tömegek meg tudják találni a kivezető
utat abból a zsákutcából, amelybe az imperializmus és intézményei taszították
őket.
Lapunk nyitva áll valamennyi dolgozó, aktivista előtt,
akik célja hasonló: harc a privatizáció ellen, a munkához, az
oktatáshoz, az egészségvédelemhez, lakhatáshoz, stb.
fűződő jogokért.
Megjegyzéseiteket, állásfoglalásaitokat várjuk.
Megjegyzéseiteket, állásfoglalásaitokat várjuk. Email-cím: somijudit@gmail.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.