Nemzetközi
információk
Új széria 69. sz. (438) - 2012. ápr. 13. – 2. rész
Új széria 69. sz. (438) - 2012. ápr. 13. – 2. rész
INDIA
Interjú
Nambiath VASUDEVAN-nal (szakszervezeti felelős,
a Nemzetközi Egyetértés koordinációjának tagja)
Általános sztrájk 2012. febr. 28-án
Indiában
–
1991 óta ez a 14. ilyen típusú
megmozdulás Indiában. Mik a jellemzői ezúttal?
–
Az
általános sztrájkban minden országos szakszervezet részt vett a 11 hivatalosan
regisztrált szakszervezeti központ felhívására. Annak ellenére, hogy volt sok
általános sztrájk, főként az indiai gazdaság megnyitása után, mindig volt
egy-egy szakszervezet, amely távol tartotta magát politikai pártokkal való
kapcsolata miatt. Febr. 28-án viszont mindnyájan csatlakoztak. Az INTUC (Indian
National Trade Union Congress), a Kongresszusi Párthoz közeli szakszervezet
1947, India függetlensége elnyerése óta soha nem vett részt sztrájkban, ez az
első alkalom. Vezetője a Kongresszusi Párt parlamenti képviselője, mégis ő lett
a sztrájkbizottság szervezője. A vezető párthoz kötődő szakszervezet végül
eljutott oda, hogy ellenzi annak politikáját, különösen a dolgozókkal szemben
álló politikáját. Ez a sztrájk speciális vonása. Mivel a szakszervezetek
mindnyájan érintettek, majdnem 100 millió dolgozó szüntette be a munkát az
országban.
–
Hogyan következett be mindez? Mik
voltak a követelések, a szakszervezetek miért érezték kötelezőnek a részvételt?
–
Az
alapfontosságú élelmiszerek ára, melyeket a szegények és a bérből élők
fogyasztanak, megnőtt, a bérek pedig
szüntelenül csökkennek. Ez a legfontosabb ok. Vannak persze mások is, mint pl.
a minden szektorban, a közszolgálatban is tapasztalható létbizonytalanság, a
határozott idejű szerződések, a munkanélküliség megemelkedése, a minden szinten
terjedő korrupció. A munkatörvénykönyv alkalmazásának hiánya, a szakszervezetek
bejegyzésének nehézsége szintén hozzájárul. A szakszervezetek szociális hálót
akarnak minden dolgozó számára, a kormány ezt elutasítja, de a munkáltatókkal és
szervezeteikkel rendszeres tárgyalások folynak.
–
Azt mondod, 100 millióan vettek
részt a sztrájkban. Melyik szektort érintette leginkább, mennyire volt
általános a korábbi munkabeszüntetésekkel összehasonlítva?
–
440
millió dolgozó között kevesebb, mint 7 %-os a szakszervezeti szervezettség. Az
informális szektor 93 %-ot reprezentál. A városi és falusi informális szektor
prekaritásos munkahelyeinek óriás része ma már szervezett, hivatalos vagy
bejegyzetlen szervezetekben. Ahogyan szokott lenni, a banki, biztosítási,
a magán- és állami ipari, a kikötői, a légiközlekedési dolgozók sztrájkoltak.
Az ország bizonyos részein az állami tisztviselők és a központi kormány
alkalmazottai is. A közlekedés is komolyan érintett volt. Kerala és
Nyugat-Bengália megbénult, számos városban, mint Delhiben és Mumbaiban pedig
részlegesen. Más államokban, pl. Andhra
Pradeshben, vagy Tamil Naduban tömegesen követték, mivel itt a szakszervezetek
állami szinten valóban kampányoltak is ennek érdekében. Az ITUC, CITU, UNTUC,
HMS a közszférában tömegesen szervezkedett. S mivelhogy minden szakszervezet
kiadta a sztrájk jelszavát, nem lehetett szétverni ezt az egységet.
–
Az állam gyakorolt nyomást?
–
Hogyne,
a kormány mindent elkövetett a szakszervezeteket megosztása és a sztrájk
kudarca érdekében. A miniszterelnök az INTUC elnökét is meghívta a sztrájk
előestéjén, hogy figyelmeztesse arra a politikai veszélyre, amit a Kongresszusi
Párthoz közelálló szakszervezet jelent a kormányra, ha csatlakozik az ellenzék
által vezetettekhez.
–
Mi történt Nyugat-Bengáliában?
–
Állami
szinten a baloldali szakszervezetek és a Kongresszusi Párté vett részt a
munkabeszüntetésben. Az új főminiszter azt szerette volna, ha saját politikai
áramlatához tartozó szakszervezet megakadályozza azt, óvta is tisztviselőit a
részvételtől. De e három évtized során először itt is teljes volt az általános sztrájk.
–
Olyan helyzetben zajlottak ezek
az események, amikor a világon sokat beszélnek India óriási gazdasági
felemelkedéséről.
–
Tény,
hogy a GDP-nk megnőtt. Bizonyos városok infrastruktúrája fejlődött. Vannak új
bevásárlóközpontok, repülőterek, hotelek, kórházak, új iparágak alakultak ki.
Mindenhol mobiltelefonok, autók, magánbankok. Az ipari textilgyártás fejlődik,
a szolgáltatások a fogyasztás robbanását eredményezték. De csak egy kisebbség
profitál mindebből. Azok az indiaiak, akik a business világához tartoznak,
akiknek ott vannak földjeik, ahol a fejlődés zajlik, vagy a tőkét kiszolgálva
gazdagodtak meg. A lakosság számához képest igen kicsiny ez a réteg. A többiek
számára nincs oktatás, betegbiztosítás, ennivaló, lakás, munkahely. A napos
oldal: a világ milliárdosainak 4 %-a indiai. De itt van a szörnyű árnyoldal: a
GHI szerint, Indiában 213 millió személyt éhség és alultápláltság sújt, a
gyerekek 44 %-a nem éri el normális súlyát és 7 %-uk meghal ötéves kora előtt.
Az indiai helyzet jobb, mint Kongóban, Csádban, Etiópiában, Burundiban, de
rosszabb, mint Szudánban, Pakisztánban vagy Nepálban. A rosszul tápláltság
sorában 80 ország közül India a 67. helyen áll. Az úgynevezett fejlődés és
prosperitás a gazdaságra vonatkozik és hallatlan egyenlőtlenséget hoz létre. Az
utca emberének maradnak az egyre elviselhetetlenebb körülmények. Egyesek
gazdagsága a számban egyre emelkedő többség nyomora. A kormány pedig nem tesz
semmit ennek megoldására. Parasztok ezrei családjukkal együtt öngyilkosságot
követnek el. A harag növekedik, erre a kormány drákói szigorúságú törvényeket
hoz, felfegyverzett rendőrséget küld, csökkenti a demokratikus és emberi
jogokat. A febr. 28-i sztrájk megmutatta a dolgozóknak, hogy lehetséges az
egység a vadállati kormánypolitika ellen, egyszerűen a kizsákmányolás ellen,
maga a rendszer ellen.
–
Ez azzal van összefüggésben, hogy
India még több előnyt akar nyújtani a nemzetközi pénzügyi világnak. A kormány
meg akarja megnyitni a multinacionális vállalatok előtt a kiskereskedelmet.
–
Néhány
hónapja a szövetségi kormány jelezte, hogy úgy döntött, a külföldi cégek
invesztálhatnak a kiskereskedelembe. Saját koalícióján belülről is jött a tiltakozás, nem
csak más politikai és szakszervezetektől, mellyel arra kényszerült, hogy
elhalassza. A Kongresszusi Pártnak nincs parlamenti többsége és egy ilyen
intézkedés 40 millió embert közvetlenül és keményen érintene. A miniszterelnök,
Manmohan Singh a kiskereskedelem külföldi befektetők előtti megnyitásának nagy
védelmezője, kb. 5 éve Washingtonban,
G.W. Bush idejében már be is jelentette. Kicsivel később a Wal-Mart be is
hatolt Indiába az együttműködési szerződés kiskapujának köszönhetően karöltve
Bharti-Walmart nevű indiai partnerével. Febr. 28-án a nagykereskedők is
sztrájkoltak Maharashtrában, más államokban pedig a kiskereskedők. India
szabadkereskedelmi egyezményeket szintén kötött, a szakszervezeteknek szükségük
lenne más országok tapasztalataira, pl. az USA-ban, Kanadában, Mexikóban, az
Egyesült Királyságban, az Unió országaiban, hogy védekezhessenek a
kormánypolitika munkásmozgalmi hatásai ellen.
–
Hogy visszatérjünk az
osztályharcra… A sztrájk alatt a baloldali szakszervezetek olyan pártokhoz
kötődnek, melyekkel a legutóbbi törvényhozási
választáson a választók nem vállaltak közösséget, ennek ellenére képesek voltak
a mobilizációra. Minden szakszervezet pártkötődésű, ebben a minőségben nincs
támogatása, de szakszervezeti minőségében igen.
–
Hagyomány,
hogy az indiai dolgozók a politikai pártok vezette szakszervezeteket
preferálják, mert ezeknek vannak hatalmi kapcsolataik. Ez így van a kezdetek óta. A
szakszervezeti vezetők és a pártok, amelyekhez tartoztak, elveszíthetik
a választásokat állami szinten, de a dolgozók mégis megőrzik szakszervezetüket
a munkahelyi, a végrehajtó bizottsági választásokon, ez mutatja, hogy különbséget tesznek a
szakszervezet és a pártja politikája között. Ez érvényes a jobb- és baloldalra
egyaránt. Keresik a
hiteles vezetőket. Jelenleg Nyugat-Bengáliában a baloldali szakszervezetek
gyengültek meg, sokan az új szakszervezetekbe léptek át. Febr. 28. megmutatta
azonban, hogy lehetséges az összes szakszervezet egyesülése, kollektív
támadás a mindenkit érintő problémák bázisán, mint az árak növekedése, a
prekaritás, az országos bérminimum, a befektetések csökkenése. Minden politikai
párt úgy tesz, mintha a munkásosztály gondjai nem függenének össze
politikájukkal. A szakszervezetekben pedig megfigyelhető az emancipációs
törekvés, a pártdominanciától való megszabadulás, hogy pluralitás legyen a
szakszervezeteken belül is. A globalizáció elleni küzdelem eleve egységet
kíván, ezt kimondották.
Ha a munkásmozgalom megosztott, a kormány- és munkáltatói lobbynak lehetővé
válik, hogy ne kelljen számolniuk a szakszervezetekkel.
–
A hagyományos politikai pártok,
de a baloldaliak sem kínálnak politikai távlatokat. Az a kérdés, hogy Indiában
a szakszervezetek megoldhatják-e a politikai problémákat? A munkásosztály
számára nem szükségesek a szakszervezetek mellett a politikai pártok is?
–
Világos,
hogy a szakszervezetek nem képesek az ország politikai problémáira választ
találni. Sajnos, egy olyan nagy ország, mint India nagyon sok párttal is
rendelkezik, ezek közül soknak van saját szakszervezete. A szakszervezetek nem
tudnak politikai szerepet játszani. Nincs azonnali megoldás, nagyon sokat kell
dolgozni, ki kell munkálni, mi az a politika, amely megfelel a városi, falusi
népnek, a parasztságnak, agrárlakosságnak, a kasztrendszer áldozatainak, a
törzsi kisebbségeknek – minden rétegnek megvannak a sajátosságai. Sokan
vallottak kudarcot India definiálásával. Az indiai dolgozó általában ódzkodik a
pártoktól, a politikát és a pártokat abból a szemszögből nézi, hogy a
választási siker karriert, gazdagságot és ismertséget hoz egyesek számára. A
hazug ígéretekből elege van. Sokan meg vannak győződve arról, hogy a politikai
pártok saját érdekeik szerint fokozzák a társadalmi megosztást, amely pedig a
dolgozók erejét csökkenti a tőkésekkel és kormányukkal szemben. Ha a baloldal
jelentős is egész Indiában, politikája a globalizáció és a sajtó részéről
súlyos támadások nyomait viseli. Lehet, hogy azért, mert hiányzik egy erős
mozgalom, a dolgozók hallgatnak a baloldal ideológiája előtt. A dolgok idővel
változhatnak, lehetséges, hogy ha meg lesznek győződve annak igaz voltáról,
politikai távlatáról, csatlakoznak majd egy politikai szervezethez, az meg tud
gyökeresedni majd Indiában is.
HAITI
Szakszervezeti,
politikai, népi és demokratikus szervezetekhez
Felhívás a haiti néppel,
dolgozókkal szolidáris nemzetközi napon
való részvételre 2012 június 1-án
2004 júniusa óta többnemzetiségű
megszállóerő foglalja el országunkat az ENSZ égisze alatt. Hivatalos missziója
Haiti «stabilizálása». A kinyilatkoztatott cél mögött azonban imperialista
tervek rejtőznek: a multinacionális cégek és a helyi burzsoázia érdekeinek
garantálása.
2012 jún. 1-én a MINUSTAH 8 éve
lesz jelen Haitiban. Ezalatt az úgynevezett stabilizációs erők számtalan bűnt
követtek el a haiti nép ellen. Megsértik a személyes, emberi jogokat, melyeket
a világ elé is tártak emberjogi, népi és szakszervezetek. A MINUSTAH-csapatok
által behurcolt kolera súlyosbítja az ország sebeit, 7 ezren haltak és 50 ezren
fertőződtek meg a járvány következtében.
Országunkban egyre erősebbek a
MINUSTAH távozását követelő hangok, s szervezeteink, a Haiti Nemzetközi Bizottság és a Mozgósítás a kolera áldozatainak
kárpótlása érdekében követeli a csapatkivonást és az áldozatok kártérítését
az ENSZ-től.
2011 nov.
5-én a brazíliai Sao Pauloban 14 ország küldöttei javasolták a megszállás
évfordulóján, 2012. jún. 1-én, nemzetközi tiltakozási nap megtartását, a karibi konferencia Cap-Haïtienben (2011. nov. 16-17-18)
elfogadta a javaslatot. Mi, haiti szervezetek képviselői, kérjük, hogy vegyetek
részt a haiti néppel szolidáris
nemzetközi napon.
Követeljük együtt:
–
Haiti adósságának teljes és
feltételek nélküli eltörlését;
–
a strukturális kiigazítási politika beszüntetését;
–
a Franciaország által kicsikart
21 millárd US dollár visszafizetését a haiti köztársaságnak;
–
a megszálló csapatok azonnali
távozását;
–
a CIRH (Bill Clinton volt
amerikai elnök által vezetett, államok feletti intézmény) megszüntetését;
–
az ENSZ kártérítési fizetségét a MINUSTAH okozta
károk enyhítésére.
A Bizottság nevében: Petit-Jean DERINX
A Mozgósítás nevében: Yves PIERRE-LOUIS.
2012. ápr. 4.
FRANCIAORSZÁG
Informations
ouvrières
2012. ápr. 12-18. (195.sz.)
Egyesek
szavaznak, mások távol maradnak
«A
távolmaradással semmi nem változik mindennapjaimban» – ez az egyik francia nemzeti
szlogen a távolmaradás ellen. Tehát a szavazással változnak mindennapjaim.
Logikus. Az általános választójog demokratikus vívmány. Április 22-én dolgozók
és fiatalok milliói mennek választani, jelesen François Hollande-ra vagy
Jean-Luc Mélenchonra, mert mindennapjaikban változást akarnak.
Elmennek voksolni, mert meg
akarnak szabadulni Sarkozytől, vele annak politikájától: ellen-nyugdíjreform,
milliárdok a munkahelyeket megszüntető tőkének, privatizációs és
deregularizációs intézkedések, a dolgozókat egymás ellen ugrasztani szándékozó
közösség elleni izgatás, a fiatalok magukra hagyása. De az is tény, hogy
milliók fognak távolmaradni a fiatalok és a munkásnegyedek lakói közül. Őket
nem győzték meg. Szeretnének persze változtatni mindennapjaikon, de az az
érzésük, bárki legyen az elnök, a döntéshozó hatalom másutt van: a finánctőke
érdekében cselekvő Európai Unió kezében.
Nekik az az érzésük, hogy az
Európai Központi Bank ügynökei mindig ott lesznek, hogy követeljék a munkásellenes
programokat. Ez az érzésük erősödik, ha hallják Hollande-ot arról, a szigorítást
alkotmányba foglaló szerződés egy «újratárgyalt» kiegészítése Merkellel
egyezséget hozhat és az első parlamenti vita az állami költségvetés
egyensúlyához való visszatérésről szólna.
Azt mondják, az elbocsátások
megtiltásának életbevágó kérdése és a közszolgáltatásban munkahelyek
százezreinek létrehozása ütközhet Hollande elkötelezettségébe, az öt év alatt
100 milliárdnyi euró deficitcsökkentésbe. Hogy ne is beszéljünk az újabb nyugdíjreform és a
társadalombiztosítási finanszírozás semmi jót nem ígérő bejelentéséről.
Ők attól tartanak, hogy a
változás nem változtat semmit, fennmarad a függés az Európai Unió
intézményeitől, a következő kormány ugyanazt teszi, mint az előző. Főleg, hogy
látják, az európai ún. «baloldali» kormányok éppen úgy Brüsszel utasításait
hajtják végre, mint a jobboldaliak.
Kell-e másutt keresni a politikai
demokrácia válságának jeleit, mely a kampányt a szokásosnál is fádabbá teszi és
táplálja a távolmaradást?
Persze nem csak a programok
vannak. Rá kell bírni az életet, hogy másképpen folyjék. A dolgozó nép torkát
szorongató gondokra megoldás kell. Ha a megoldás nem a választásokon keresztül
jön, akkor más terepen lesz. Előbb vagy utóbb a dolgozók és szervezeteik
egyesült osztályharca követeléseiért mobilizálódva más megoldást is talál, mint
az ilyesfajta választás, ami az V. Köztársaság és az Európai Unió foglya.
Ennek az osztályharcnak az érdekében semmi nem parancsolóbb, mint a szavazók és a távolmaradók egyesüléséért dolgozni.
Egységbe a dolgozókat és fiatalokat az Európai Unióval való szakításért, ennek
minden mást felszabadító első aktusa: nemet a brüsszeli szerződés
ratifikációjára.
Daniel Gluckstein, a POI országos
titkára
Kapcsolattartás
Informations
internationales
Entente
internationale des travailleurs et des peuples
87, rue du
Faubourg-Saint-Denis 75010 - Paris -France
Tél : (33 1) 48 01 88
28Fax : (33 1) 48 01 88 36 E.mail eit.ilc@fr.oleane.com
Directeur
de la publication : Daniel Gluckstein - Imprimerie Rotinfed 2000, 87, rue du
Faubourg-Saint-Denis, 75010 Paris (France) - Commission paritaire n° 0713 G
82738
Edité par “Les Amis de
l’Entente”, 18, allée Colbert, 78470 Saint-Rémy-lès-Chevreuse
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.