Kínában november 8-án
ült össze a Kínai Kommunista Párt 18. kongresszusán. Zárt ajtók mögött,
háttéralkuk alapján dőlt el, hogy ki irányítsa a következő évtizedben az
országot. (összefoglaló az Index cikke alapjàn)
Folytatni fogják a politikai szerkezet
reformját, a demokrácia kiszélesítését, mondta többek között Hu Csin-tao, a
Kínai Kommunista Párt (KKP) leköszönő főtitkára másfélórás beszédében a párt
XVIII. kongresszusának nyitónapján. Azt is hozzátette, hogy nem fogják soha
lemásolni a nyugati politikai rendszert.
A tét nem kicsi, meghatározzák a következő
öt-tíz év fejlődési irányát, emellett távozik a KKP Központi Bizottság Állandó
Bizottságának kilenc tagja, majd valamikor az elkövetkező hét napban
bejelentik, hogy kik váltják fel őket, Az új vezetők majd tavasszal foglalják
el új pozícióikat.
A biztos befutók között van az eddig a
központi bizottság titkárságának vezetését és az alelnöki posztot betöltő Hszi
Csin-ping (Xi Jinping) és Li Ko-csiang (Li Keqiang), akik Hu Csin-tao (Hu
Jintao) elnököt és pártfőtitkárt és Ven Csia-pao (Wen Jiabao) miniszterelnököt
váltják. Hszi Csin-ping a várakozások szerint megszerzi a KKP főtitkári
posztját is, és ezzel hivatalosan is kezdetét veszi az újabb generációváltás
Kína élén.
Hu Csin-tao és Ven Csia-pao tíz éven át
vezette Kínát. Ezalatt a Kínai Népköztársaság a világ második legnagyobb gazdaságává
emelkedett, nemzeti összterméke két és félszeresére nőtt. Kína nemcsak saját
régiójának, hanem a világgazdaságnak is meghatározó szereplője lett, katonai
kiadásai immáron a második legnagyobbak a világon, és alig akad olyan globális
politikai és gazdasági kérdés, amelynek eldöntéséhez, megoldásához Kínára ne
lenne szükség.
Számos olyan társadalmi probléma van, amit
tíz év alatt nem sikerült megoldani, vagy még rosszabbodott is.
A különbség a legszegényebbek és a
leggazdagabbak között növekedett. Kína a világ egyik legegyenlőtlenebb
országa. Továbbra is gyászos a környezetvédelem helyzete,
folytatódnak az illegális földfoglalások, gyakoriak a tüntetések vidéken. Nem
igazán javult az emberi jogok helyzete.
A KKP megközelítőleg 82 millió taggal
rendelkezik, ezzel messze a legnagyobb politikai szervezet Kínában. A pártot,
és vele az országot a már említett Központi Bizottság, és azon belül is az
Állandó Bizottság tagjai irányítják. Kínában 5 évente tartanak
pártkongresszust, ekkor döntenek a vezetőséget is érintő személycserékről. A
jelenleginek kilenc tagja van, de még nem lehet tudni, hogy az újban is
ugyanennyien lesznek, vagy hétre csökkentik a létszámot, mert már arra is volt
példa korábban. Annyi bizonyos, hogy a mostani tagok közül hétnek mennie kell, mert
már a belső szabályzatok alapján túlkorosnak számítanak.
A kínai belpolitikai folyamatok nehezen
átláthatóak. A legtöbb elemző szerint az ÁB hét megüresedő helye közül négy
várományosa valószínűleg Vang Csi-san (Wang Qishan) és Csang Tö-csiang (Zhang
Dejiang) miniszterelnök-helyettesek, illetve Li Csüan-csao (Li Yuanchao) a párt
szervezési osztályának feje és Liu Jün-san (Liu Yunshan) a propaganda osztály
vezetője lehet.
A maradék három hely lehetséges befutói
között emlegetik Jü Cseng-seng (Yu Zhengsheng) sanghaji párttitkárt, Vang Jang
(Wang Yang) kantoni párttitkárt, Csang Gao-li (Zhang Gaoli) tiencsini
párttitkárt, Hu Csun-hua (Hu Chunhua) belső-mongóliai párttitkárt, illetve Liu
Jen-tung (Liu Yandong) államtanácsost, Meng Csien-csu (Meng Jianzhu)
közbiztonságért felelős minisztert és Ling Csi-huát (Ling Jihua).
A döntéshozatalban az elnöki és miniszterelnöki
poszt várományosai közvetlenül, a KB ÁB helyekre kandidálók pedig közvetetten
már évek óta benne vannak, azaz a hatalomátadást tudatosan úgy alakítították,
hogy ne jelentsen éles cezúrát. Az ötéves tervek is átnyúlnak a következő
vezetés ciklusába, hiszen a 12. ötéves terv 2011-2015 között határozza meg Kína
politikáját, gazdaságát. Természetesen az új vezetők személyisége idővel
okozhat némi változást, de ez egyelőre aligha látható.
Fontos megjegyezni, hogy a kínai
vezetőség, ami kifele egységes képet mutat, korántsem teljesen egységes.
A feltételezések szerint belül komoly viták zajlanak, csak ebből keveset látni.
Ritka bepillantást engedett a hatalom működésébe Po Hszi-lajnak (Bo Xialai), a
csungkingi pártfőtitkárnak a gyors és botrányos leváltása. Frakciók és
érdekcsoportok küzdenek egymással, például a konzervatívok a reformerekkel, a
liberálisok a tradicionális maoistákkal. De, hogy pontosan ki hová tartozik és
kinek a pártján áll, azt sokszor nagyon nehezen lehetne megmondani.
A 2012-es helyzet még annyiban különbözik
a korábbi generációváltásoktól, hogy az utódlást meghatározó kulcsemberek nem
ketten, hanem hárman vannak. Tehát nemcsak a távozó és a jövendő pártfőtitkár
igyekszik a maga embereit biztos pozíciókba helyezni/tartani, de ott van még a
86 éves Csiang Cö-min (Jiang Zemin) korábbi pártfőtitkár, államelnök is.
Ahogy Csiang Cö-minnek sikerült
fenntartani befolyását hivatalos távozása után is, minden bizonnyal Hu is még
komoly tényező marad. Kínában az eddigi tapasztalatok alapján fokozatosan
zajlik a hatalomátadás, hogy ezzel is csökkentsék a vezetőváltás okozta
feszültséget. Hu napokon belül lemond pártfőtitkári posztjáról, de következő
márciusig ő marad még az ország elnöke.
Az államelnökség mellett Hu látja el még a
párt Központi Katonai Bizottságának elnöki posztját is. Sokak szerint ez a legfontosabb pozíció mind közül, mert a hadsereg nem az államnak, hanem a pártnak tartozik a
felelősséggel. A KKB elnöke irányítja a hadsereget, és Kínában még mindig ez a
hatalom záloga. Arról azonban, hogy itt mikor veheti át Hszi az irányítást még
csak találgatások vannak.
A pekingi vezetőváltás alatt természetesen
azt is találgatni kezdik, hogy Hszi és Li Ko-csiang milyen újdonságot hozhat a
belpolitikában és Kína külkapcsolataiban. A már említett konszenzuskereső
döntési folyamatok és az ötéves tervek rendszere miatt nem lesz teljesen szabad
az új pártfőtitkár/elnök mozgástere, de több dolgot is meg lehetne reformálni.
Első helyen szerepel az állami tulajdonú
vállalatoknak nyújtott támogatási rendszer átgondolása és a pénzügyi rendszer liberalizálása,
gazdaság nyitottabbá tétele (melyet a nemzetközi szervezetek követelnek).
Továbbra is érvényben van a lakosságnak a
szülőhely alapján történő regisztrációs rendszere, a hukou rendszer. Az
embereket származásuk alapján vidéki vagy városi kategóriába osztják be, de ha
egy „vidéki” egy nagyvárosba költözik dolgozni, neki nem járnak azok a
szociális ellátások, amik egy „városi” embernek alapból adottak.
Természetesen ott van még a korrupció is,
ami a mai Kína igazi rákfenéje, de mégse történt előrelépés a felszámolásában.
És ami talán a legrémisztőbb lehet a KKP vezetőinek, még mindig állandó téma a
politikai reform és a rendszer demokratizálása, amiről egyre könnyebben tudják
az emberek kifejteni véleményüket az interneten.
A kínai vezetőségnek fontosak a nyugodt
külkapcsolatok, de vannak
olyan lépések, amelyek valóban kényszerhelyzetbe hoznák az új kínai vezetést,
hogy erőt mutasson, elsősorban a kínai közvélemény előtt.
Korai megmondani, hogy a következő évtized
is annyira nyugodt lesz-e Kínában, mint a mostani volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.