2013. február 1., péntek

Hírcsokor

Franciaország

Febr 12-én figyelmeztető sztrájk az iskolai tanév ritmusának reformja ellen Négy pedagógus szakszervezet, a CGT-Ferc, a Fnec-FP FO, a Sud Education és a CNT Education bocsátotta ki a sztrájkfelhívást. Jobb munkakörülményeket, bért követelnek, a parlament elé márciusban kerülő törvénytervezet visszavonását, s a tanév ritmusának reformjáról szóló határozat hatályon kívül helyezését. «A kormány nem szakít a korábbiak politikájával», mondják ki a köztisztviselők bérét, munka- és életkörülményeit illető közös kommünikéjükben. Az iskolákra vonatkozó törvénytervezet, teszik hozzá «nem felel meg a közoktatás követelményeinek» és a tanév ritmusának reformja «tönkre fogja tenni a tanulók tanulmányainak és a pedagógusok munkájának körülményeit». Párizsban jan. 22-én, egész Franciaországban pedig 23-án a tanítók szakszervezeteikkel együtt mozdultak ellene az általános munkabeszüntetés jelszavával. Az SNUIPP-FSU nem csatlakozott a többi föderációhoz a sztrájkot illetően. Ehelyett a képviselőknek szóló levél küldését javasolja: «a szülőket, pedagógusokat tömörítő iskolatanácsokat nem lehet kizárni a szervezeti változtatásokból.» Nagyszámù megyei szervezet Rhône, Bouches du Rhône, Alpes de Haute-Provence is országos sztrájkra hívott febr. 12-re. A reformot egyhangùlag elvetette a Felsőktatási Tanács is.

 

Európai Unió

Az Európai Bizottság előkészíti a vasútak teljes piaci verseny alá vetését Az EB szerdán bemutatta negyedik vasút-csomagját. Új piaci szereplők érkezését javasolja és azt, hogy 2019 decemberétől minden nemzeti utasszállítás alá legyen rendelve a versenynek. Az államok helyett az európai vasúti ügynökség adna engedélyt, s minden vasútvállalat szállíthatna utasokat az egész EU-ban. A közlekedési szerződéseket (regionálist vagy külvárosit) is kötelezően pályáztatásnak kellene alávetni. A diszkrimináció kiszűrésére a Bizottság intézményes szétválasztást tervez az infrastruktúra kezelői és a szolgáltatás között. A Bizottság ugyan nem erősítette meg, hogy a jelenlegi „holdingszerű” német vagy francia struktúra ezzel összeegyeztethetelen, de ügyelne arra, hogy „kínai fal” legyen a jogi, pénzügyi és operációs hátterek között.

Görögország
ERGATIKA NEA

Az Ergatika nea (munkásinformációk) a görög szakszervezeti és politikai aktivisták havi kiadványának neve. Szerkesztősége a IV. Internacionálé 2013. áprilisi 8. kongresszusa előkészítéséhez kíván vitával hozzájárulni.
 
Gondolatok az attikai metróssztrájkról

A trojka diktatúrájának ellenálló metróssztrájk szétverésének kísérlete jelentős tanulságokkal szolgál az egész munkásosztály számára.

Jan. 24. Sépola depójánál sztrájkolók százai. A bejáratnál transzparensük: «A sztrájk 8. napja». És más szakszervezeteké, padagógusoké, a munkabeszüntetést helyeslőké: «El a kezekkel a sztrájkoló metrósoktól!». A diákoké: «Le a kormánnyal, kifele a trojkával!».

Reggel óta ülésezik Samaras közlekedési és polgári biztonsági minisztereivel arról, hogynak tudnák a sztrájkot megtorolni. Előzőleg már ultimátumot adtak, a «szocialista» PASOK is támogatta, ténylegesen pedig a demokratikus baloldal, a DIMAR is. A metródolgozók szakszervezetének elnöke, Antonis Stamatopoulos felhívja egy pontra a figyelmet: «A kormány és trojka lábbal tiporja alkotmányunkat. Szakszervezetként egyezséget kötöttünk az állammal: ez a mi kollektív szerződésünk. Most pedig parancsra hatályon kívül akarják helyezni. Ezek a törvények és intézkedések alkotmányellenesek és nem hátrálunk meg előttük».
Beszélgetésbe elegyedünk a sztrájkolókkal.
- Azért kezdtünk sztrájkba, mert nem volt más választásunk: lehetetlen elfogadnunk a munkahelyek csökkentését, a kollektív szerződés sárbatiprását, hogy bérünket csökkentsék. Tudjuk jól, hogy Görögország az Európai Unió kísérleti nyula.
- A kormány és a sajtó azzal vádol bennünket, hogy «az athéniakat túszként használjuk fel». De amikor a kormány megemelte a jegyek árát, akkor is 48 órás sztrájkot hirdettünk, és követeltük, hogy aki elvesztette munkáját, ingyen használhassa a közlekedési eszközöket !
- Az intézkedések mögött persze ott van a metróprivatizáció. Itt dolgozom 13 éve. Ez a szolgáltatás tökéletesen működött, sosem volt baleset sem.

Hogyan szervezték meg a sztrájkot?

- Minden nap nagygyűlést tart az 1300 alkalmazott és demokratikusan dönt a mozgalom folytatásáról. A sztrájkot tömegesen támogatják, Athénben 3 depót is elfoglaltuk, az itteni a legnagyobb.
- A kormány nem hajlandó tárgyalni a szakszervezetünkkel. Az egyetlen válasza a megtorlás és nem csak a mi sztrájkunk ellen. A múlt évben 144 sztrájkot vitt bíróság elé, ebből csak kettőt ítéltek törvényesnek.
- A törvény, amit a kormány és a trojka használ fel ellenünk, 1950-es keltezésű. Vagyis polgárháborús törvény! Minden sztrájkoló megkapta a parancsot a munka azonnali felvételére és azonnali elbocsátással, sőt letartóztatással fenyegetve!
Folytatjuk a beszélgetést. A szakszervezet a GSEE tagja. Milyen a GSEE vezetésének álláspontja, védi-e a metróssztrájkot? A GSEE és az ADEDY vezetésének felelőssége nyíltan kellene közölni a kormánnyal: megtiltjuk a megtorlást, a sztrájkjog elleni támadást, s ha kell, hívjuk az egész görög munkásosztályt!
Egy sztrájkoló: «Teljesen igaz. A GSEE vezetése azonban csak annyit mond, ha brutális megtorlás érkezik, támogatni fog bennünket… de a megtorlás már itt van. Ebből a szempontból úgy tűnik, egyedül maradtunk… ».
«Egyedül érzzük magunkat… », ez a mondat gyakran elhangzik. Nem a dolgozói szolidaritás hiányáról van szó, nem más szakszervezetek szoldaritásáról, azokat megkapják. Nézzük pl. az OLME jan. 23-i végrehajtó bizottsági nyilatkozatát. Tökéletes korrektséggel kimondja: «a metrósok küzdelme a mienk is», de nem jegyzi meg, hogy a szolidaritás megkívánja, hogy a GSEE és ADEDY vezetése világosan állást foglaljon. A pedagógusszakszervezet egy felelőse jan. 24-én: «az utolsó információm az, vita folyik a GSEE vezetésében arról, hogy új huszonnégyórás sztrájkot lehet-e hirdetni febr. végére».
Világos, hogy a konföderációk élén van egy olyan döntés, eleszigetelten kell hagyni a metródolgozókat, pontosan akkor, amikor azok szembe kell nézzenek a kormány és a trojka brutális megtorlásával.
Ugyanezen a napon Párizsban a GSEE vezetésének egyik tagja büszkén nyilatkozta, «föderációnk 17 általános sztrájkot szervezett »… a valóságban a 17 huszonnégyórás sztrájk már létével is elutasította azt az általános sztrájkot, amely a trojka memorandumának visszavonásáig tartott volna, ezzel kikerülve azt az általános követelést, hogy: «Vegyétek a memorandumotokat és vigyétek a fenébe!»

A metróssztrájk pontosan ellenkezője a «17 huszonnégyórás sztrájknak». A metrósok nem akarnak lemondani munkahelyükről, életüket, családjukat akarják menteni, s szembetalálkoztak a kormány totális «nem»-jével, ezért nem veszik fel a munkát nyolcadik napja. Az egyetlen eszközt használják, ami maradt nekik: szervezeti függetlenségük, saját egységük megteremtése a kormány és a trojka barbárságával szemben.
A havi egy alkalommal egyszeri 24 órás sztrájk képtelen a memorandum útjába állni (tehát lehetővé teszi annak folytatását); a metróssztrájk jelenti a megoldást az egész munkássosztály számára. Lehet, hogy éppen ezért nem foglalnak állást a vezetők?
A GSEE és az ADEDY vezetőinek magatartása vitte a PASOK-ot és a DIMAR-t ténylegesen addig, hogy az Újdemokrácia minisztereit támogassák a sztrájkolók gumibotoztatásában január 25-én hajnalban.
De a felsőbb szinten helyzetén változtathat az alulról jövő kezdeményezés. Jan. 24-én az athéni buszsofőrök szolidaritásképpen leálltak. Az OSE vasúti dolgozók, a trolik is sztrájkba léptek 26-27-én, és folytatják, annak ellenére, hogy egy bíróság illegálisnak ítélte. 24-én egész nap érkeztek a támogató üzenetek. Képviselők jöttek a depókig, közöttük Panagyotis Lafazanis, hogy a SYRIZA támogatását hozzák. A GENOP-DEI szakszervezet elnöke, Nikos Fotopoulos: «Az individuális szolidaritás nem elegendő a metrósok közdelmének győzelemre segítéséhez, újból mondjuk a GSEE vezetésének, tegye meg az egyetlent, ami meg kell: szervezze az összes dolgozó egységharcát!». A metrósokat érő hajnali 4 órai támadás parancsát a kormány adta ki, de ötlete későn jött. A támadást követő tiltakozó menethez csatlakozott az ADEDY elnöke, Tsikrikas is. Egy fiatal odaszólt neki: «Gyere velünk, vezesd a sztrájkot!».
Az athéni munkásosztály megmutatta a kormánynak – és saját vezetőinek –, hogy a trojka bábuinak nem hagyja meg a sztrájk eltiprása örömét. Buszsofőrök, villamos- és mozdonyvezetők, az egész közlekedés a sztrájk mellett döntött. Ilyen körülmények között a GSEE vezetésének sem volt más választása, mint: «a sztrájkot a vártnál korábban hirdetjük meg».
Legyünk világosak: csak a GSEE és az ADEDY válasza tudná azonnali meghátrálásra bírni a kormányt. A nyilatkozat ellentétben áll az eddigi hallgatással.
Az osztályharc azonban erősebb a bürokrata apparátusoknál (azoknál, amelyek ellenőrzésük alatt tartják a munkásszervezeteket, de nem szakítanak a memorandumokkal, kormányokkal, a trojkával...). Akármilyen események is jöjjenek, erről az aktivistáknak, dolgozóknak és fiataloknak gondolkodniuk kell.
Az Ergatika nea munkáját folytatni akarjuk. Gyűléseinken a SYRIZA-val vagy más politikai rendezvényeken, szakszervezetekben követeljük a vezetőinktől, hogy készítsék elő az általános sztrájkot a demokratikus alapjog, a sztrájkjog elleni támadásokkal szemben. Ez az egyetlen út, amellyel meg lehet állítani a memorandum, a kormány, a trojka gyilkos csapását. A görög delegáció ezekről a kérdésekről fog szólni a tarragonai munkáskonferencián (márc. 16-17). ergatikanea@yahoo.gr

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.