A lipótvárosi református
lelkész másodszor is fölavatott egy Horthy-mellszobrot a Szabadság téri templom
bejáratánál. (Ennek a templomnak a lelkésze valaha a nagy Victor János volt,
egyéb érdemei mellett hősies antifasiszta… Számos református lelkész kifogásolta
ezt a komédiát. Ez nagyon helyes és dicséretes. A mi szeretett református
keresztyén anyaszentegyházunk előbb-utóbb még az evangyéliomot is hirdetni
fogja…) Mindenki tiltakozik és elhatárolódik, ami nagyon helyes. Ám átfutva az
esetről szóló, jelentős tömegű publicisztikát, azt láthatjuk, hogy Horthynak
úgyszólván csak a zsidóüldözéseket és deportálásokat róják föl. A derék
ellentüntetők is sárga csillagot tűztek a kabátjukra. Magyarországon manapság a
legbonyodalmasabb problémákból is egyszerű zsidókérdést faragnak. Olykor úgy
tetszik, mintha édes hazánkban az egyik oldalon állana a reakció, és a másik
oldalon – a zsidók.
Tébolyda.
Aztán meg úgy tetszik,
mintha a meghökkentően bontakozó Horthy-kultusznak ez az újabb epizódja érdekes
lenne. Habár nemrég a Magyar Országgyűlés fideszes alelnöke – hajdani barátom –
szónokolt már Horthy-ünnepélyen, és nem észleltünk semmiféle háborulatot.
Itt azonban nyilasok
szobroztak, akiket anno a főméltóságú úr (Reichsverweser von Horthy) nem
becsült sokra. Ezért a zúgás, ami érthető – viszont alkalom rá, hogy megint mindent
végzetesen összekeverjenek.
Amikor a snájdig, hideg
és buta osztrák tengerésztiszt a területének kevesebb mint egyharmadára
csonkolt Magyar Királyság (a csonkolást az elcsatolt területek zömmel nem
magyar lakossága lelkesen üdvözölte, amiről a magyarok mindig megfeledkeznek)
élére került, némi restaurációs terror után, amelynek során véreskezű nímandok
csapatában tündökölt, nem talált ki semmi újat és nem vezetett be semmit.
Miután a forradalmárok biztonságban ültek a börtönökben, internálótáborokban és
bécsi, berlini, párizsi ingyenkonyhákon és hajléktalanszállókon, a szkv. cs.
kir. altengernagy – akinek legnagyobb haditette az volt, hogy az osztrák
flottát egyetlen puskalövés, sőt: egyetlen bosszús köhintés nélkül átadta
Jugoszláviának, de hát végre is horvát volt a legtöbb hajós, már akit le nem
puffantatott és föl nem köttetett a lovas tengerész még korábban, a cattarói
(Kotor) matrózlázadás alkalmából – ráért arra, hogy bemutassa, mit tud (a
lovaspóló- és teniszpályán), egyébként csak reprezentált.
A rendszert nem ő
működtette, hanem gr. Teleki Pál, gr. Klebelsberg Kuno, gr. Bethlen István és
gr. Károlyi Gyula, akiket ti már rég rehabilitáltatok – Horthy nyilvános
tisztelete merő trivialitás. Ez a rehabilitálás már 1989 előtt meglehetős
lendülettel folyt, nem kellett hozzá rendszerváltás se.
A rendszerváltás ehhez
még hozzátoldotta Weiss Manfréd és Chorin Ferenc kötelező tiszteletét, márpedig
a konzervatív magyarországi nagytőke (felekezeti különbség nélkül) a Horthy
nevével illetett, de nem általa irányított rezsim támogatója volt.
Mi volt a Horthy-rendszer
alapja? A magántulajdon és az antikommunizmus.
Mi a jelenlegi rendszer
alapja?
A magántulajdon és az
antikommunizmus.
Mi a fityfenén
méltóztattok csodálkozni?
A legjelentősebb
Horthy-kori ellenzéki párt, az SZDP harmincas években volt vezetőjének a nevét
levették arról a félreeső utcáról, amelyet ékesített. Méltóztattatok
tiltakozni? Méltóztattok egyáltalán tudni, ki volt Mónus Illés?
Nemcsak a földalatti,
ütött-vert és akasztott kommunisták, hanem a szociáldemokraták, a kisgazdák, a
legitimisták is szemben álltak a Horthy-rendszerrel. Volt fajvédők, mint
Bajcsy-Zsilinszky, volt neokatolikus konzervatívok, mint Szekfű, mutatták ki a
kor és a rendszer csődjét és katasztrófáját. A Horthy-korszak nemcsak a zsidók,
hanem a magyar parasztok – mindenekelőtt a magyar parasztok, akikre ti nem
méltóztattok emlékezni – és a magyar munkások végzete volt, a nyomor, az
elnyomás, a rendőrállami és militarista rémtettek kora, a csendőrpofon, a
bikacsök, a puskatus kora. Amikor elérkezett az 1950-es évek közepén az
antisztálinista fordulat, a Petőfi Körben és általában a formálódó ellenzékben,
majd az 1956-i forradalomban illegális kommunisták, a MADISZ és a NÉKOSZ
ifjúkommunistái, a régi antifasiszta baloldal – szocdemek, parasztpártiak,
kisgazdák – emberei szerepeltek, mindannyian elutasították a horthysta
restaurációt: ebben mindenki egyetértett.
Mindenki elutasította a
magántulajdon és az antikommunizmus rendszerét. És a csendőrpofon, a bikacsök
és a puskatus rendszerét – akkor is, ha „szocialistának” merte nevezni magát.
Nem kisebb ember, mint Bibó István nevezte FORRADALOMnak az 1945 és 1948
közötti időszakot, amelyben fölszámolták – akkor úgy hitték, örökre – a
magántulajdon és az antikommunizmus rendszerét, amely nyílegyenesen vezetett a
fasizmushoz és a világháborús kalandhoz (amelynek jelentését Teleki Pál
öngyilkossága fejtette meg mindenki számára, aki figyelt).
Hasonló okok hasonló
okozatokhoz vezetnek, nemde?
A népi írók csodálatos
könyvek tucatjaiban mutatták meg, mit jelentett Horthy (azaz a magántulajdon és
az antikommunizmus) rendszere a magyar népnek: elnyomás, szolgasors, ez volt a
rend ezer évig – bizony, kamerádok. A még az ütés előtt sírva fakadó pusztai
öreg cseléd (ez férfi volt, fiatal olvasóm) képe – Illyés halhatatlan sorainak
emléke sok őrültségtől tartotta vissza e sorok sokat tévedő, sokat tévedett
íróját.
Miért szidjátok,
liberális és konzervatív barátaim, a lipótvárosi református lelkész akcióját?
Gondoljátok, hogy van a magántulajdonnak és az antikommunizmusnak olyan
rendszere, amely nem antiszemita?
A Nyugat-Európában ma
közkeletű bevándorlóellenes uszítás – a célpontok afrikaiak, arabok, afgánok,
kelet-európaiak és kelet-európai cigányok –karakterében fölismerhetően
„antiszemita”: valaha a zsidók voltak a leginkább elutasított keleti migránsok.
Róluk is mondták, mint ma a muszlimokról, hogy asszimilálhatatlan, középkorias
vallási fanatikusok, a fölvilágosodás ellenségei. A magántulajdon és az
antikommunizmus rendszerei – a viszonylagos történelmi különbözőségek ellenére
– mindig ugyanazt mondják. Hallgass! Kifelé, mars! Dolgozz! Érd be kevéssel!
Segíts magadon! Engedelmeskedj! Tartsd be a törvényt! Éhezz csöndesen! Feküdj
le annak, aki fizet! Ennek a rendszernek – az egyetemes Horthy-rendszernek – a
szabályai fölismerhetők: a lényege az, hogy az egyenlőtlenség áldozatainak
áldozatisága bűntény. Hajléktalannak nem szabad lenni ott, ahol az úriemberek
megláthatnak. Jobb helyeken fagyban se szabad hálni.
Úgyhogy édes, drága
egykori társaim, ne tiltakozzatok. A lipótvárosi református lelkész csak azt
képviseli –őszintébben, mint ti –, amit ti is mondtok a szubproletariátusnak és
a prekariátusnak: dögöljetek meg!
És ne használjátok a
zsidókat ürügynek ahhoz, hogy igazolhassátok a magántulajdonnak és az
antikommunizmusnak azt a rendszerét, amelynek az előde készségesen exportálta a
gázkamrákba a nagyszüleiket a rend, a biztonság, a tulajdon, a nemzeti egység
nevében. Mert ez a rendszer mindig összehúzza a szemöldökét, ha
„megosztottságról” hall. Mert akkor, akárcsak ma, teljes egység volt a gyár- és
bankigazgató és a munkanélküli között.
„Ezernyi fajta
népbetegség,
szapora csecsemőhalál,
árvaság, korai öregség,
elmebaj, egyke és sivár
bűn, öngyilkosság, lelki
restség,szapora csecsemőhalál,
árvaság, korai öregség,
elmebaj, egyke és sivár
mely, hitetlen, csodára vár”
Ez szerintetek nyilván
csak alpári antikapitalista propaganda. De ne szidjátok Horthyt, ha lenézitek
József Attilát.
Írta: Tamás Gáspár Miklós
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.