Kína-levél 415.sz., 2014. jan. 15.
Reformok – de milyenek?
A központi bizottság «történelminek» bemutatott novemberi
ülése és a Kommunista Párt decemberi gazdasági tanácskozása után a
bejelentéseket egyhangúlag üdvözölték külföldön: a reformok végül «meghatározó
szerepet» fognak nyújtani a «piaci» erőknek. Vagyis az
angolszász bankoknak és a multinacionális vállalatoknak. De mindenki szeretné
már látni, mert pillanatnyilag senki meg nem tudja megmondani, konkrétan milyen
reformok lesznek ezek. Az ország gazdaságát jelenleg meghatározó állami
válllalatok és bankok privatizálása? Túl nagy falat, államot jelentenek az
államban!
Az állami vállalatok kezelési és ellenőrzési bizottsága, a SASAC, amely a
110-120 hatalmas állami masztodonnal foglalkozik a központi kormánynál,
bejelentette, hogy néhány ilyen vállalatot átalakít részvénytársasággá, ezekben
a magánbefektetők is szerezhetnek részesedést, de nincs szó a gazdaságot
meghatározó, vagy a nemzetbiztonságot érintő szektorokiról. «Bizonyosan
lesz állami vállalatokat érintő reform, de pontos tartalma még nem ismert»,
nyilatkozza egy specialista («Wall Street Journal» Kína-blogja, dec. 31.).
Dátum sincs – mégha a sanghaji vezetők máris sietve kijelentették, hogy készek
állami vállalatuk újjászervezésére.
Komplikált ügy. A nehézkes állami vállalatokba nem tudnak szabadon invesztálni a bankok és
más befektetési alapok, ugyanakkor azt javasolják egyesek, hogy a tartományi és
helyi, mintegy 100 ezer állami vállalat kényelmesebb céltábla lehet. Például a
szolgáltatás, a hotelek, a közlekedés, stb. Nagy vagy kicsi, a befektetés
megtérülése a közgazdászok szerint nem lenne óriási és gyors. Akkor viszont
melyik amerikai bank menne oda befektetni azért, hogy 3 %-ot nyerjen?
A párt és az állami vezetés csúcsai az új szlogen, a «piac
meghatározó szerepe» nevében megfélelmlítéssel és kényszerrel
gyakorolnak nyomást ezekre az állami cégekre. A SASAC elnökét magát is
félreállították mindjárt kinevezése után… Ahogyan Zhou Yongliang mondja,
az állami vállalatokkal együttműködő vagyonkezelési iroda igazgatója: «néha
a gazdasági eszközök nem elegek a reformok előrébbviteléhez», s ilyenkor
fordulnak például a «nagymértékben médiatizált antikorrupciós
hadműveletekhez»…
Lehetséges, hogy ez magyarázza Zhou Yongkang hirtelen «eltűnését» is. A KP
volt 9. numerója a rendőrség és igazságügy vezetője volt nyugdíjaztatása előtt,
azelőtt pedig a hatalmas állami olajcég, a CNPC nagyfőnöke. Barry Naughton
kínai gazdasági szakértő fel is teszi a kérdést a China Leadership Monitor 42.
számában: «Meg lehet “reformálni” a (legprofitábilisabb) CNPC-t, ha
Zhou Yongkang politikai hálózatát nem bontják le?». Az más kérdés,
hogy ha egy ilyen magasrangú vezetőt börtönbe dugnak, meddig mehetnek a dolgok?
Társadalmi stabilitás és
munkásosztály. Egyik oldalról a befektetőknek garanciával kell szolgálni, a másikról
pedig biztosítani, hogy ne vezessen ellenőrizhetetlen felbolyduláshoz, a
soktízmilliós dolgozói tábor ellenállásához saját jogai védelmében
(a magánszektorénál 3-4-szer magasabb bér, a garantált társadalombiztosítás).
Vajon lehetséges? Tudjuk, hogy a hatalom mennyire tart a sztrájkoktól,
tüntetésektől. Egy kis állami üzem, mint a Motors Chemical Xingtaiban (Hebei
tartomány) a helyhatóság parancsára dönt-e úgy, hogy bezárja kapuit, ha a
többszáz elbocsátott munkás az utcákon tüntet, mint jan. 6-án, és meg is
ütközik a rendfenntartó erőkkel?
«A munkásság egyre aktívabb,
tudatosabb a jogait illetően, a kollektív tárgyalások hatalma erősödik», erősíti meg Han
Dongfang, a «China Labour Bulletin» alapítója a «Nouvel Observateur»-nek (jan.
13.) abból az apropóból, hogy Párizsba érkezett «Küzdelmem a kínai munkásokért»
c. könyve kiadása alkalmából (Michel Lafon kiadó). Egyébként találkozott az összes
francia szakszervezeti szövetséggel is.
«Százmilliók». Egy másik interjúban («L’Express », jan. 9.) ismét Han Dongfang: «Kínában
a munkásosztály ébredésének vagyunk tanúi. Először is, a kínai munkások a
kizsákmányolás áldozatai, s az igazságtalan bánásmóddal nap mint nap
találkoznak. Azután pedig: nincsenek elszigetelve. Látják saját helyzetüket, a
munkatársaikét az üzemben és a többi munkásét körülöttük. Az internetnek és
nevezetesen annak hálózatainak köszönhetően kezdik saját védelmüket megszervezni.
Tudják, hogy sokszázmillióan vannak. Olykor tudomást szereznek egy sztrájkról
és azt mondják: “Mi miért ne?”»
Ezzel az ébredéssel és ezzel az erővel a kínai dolgozók azt keresik, hogyan
vehetik saját dolgaikat saját kezükbe, s ez a legális kereteket nélkülöző
kollektív szerződések szabályozási kezdeményezéséből indult.
–––––––––––––––––––––––––––––––
Kollektív szerződés:
hogyan kell indítani?
Folytatjuk összefoglalónkat, melyet egy munkásjogvédő szervezet készített a
kollektív szerződésekről abban az esetben, amikor nincsenek, vagy hiányos azok
szabályozása. Természetesen ennek semmi hivatalos jellege nincs, de mégis
segíthet a dolgozóknak, választott bizalmiknak, hogy világosabban lássanak.
Egy üzemben (vállalatnál), ahol van szakszervezet, ha az ott dolgozó bérből
élők szükségesnek találják a kollektív tárgyalásokat, a szakszervezetet kell
megkeresniük. A szakszervezet ekkor megszervezi a szavazást. Ha a javaslat
elfogadásra talál a többség által, a kollektív tárgyalást illetően a
szakszervezet javaslatot tesz a munkáltatónak.
Ha nincs szakszervezet, de a dolgozók szükségesnek találják a kollektív
tárgyalásokat, ők maguk szervezik meg a szavazást erről. Ha a többség
elfogadja, bele lehet kezdeni.
A tárgyalóbizottságnak a dolgozókból kell állnia, ahogyan már leírtuk
(413-as Kína-levél). Ez a bizottság tesz a munkáltatónak javaslatot a kollektív
tárgyalás témájában. Szándéklevelében időpontot, helyet is alánl a tárgyon
kívül.
A munkáltatónak sztrájk esetében is engedélyeznie kell, hogy a dolgozók
szavazhassanak, helyiséget, eszközt kell biztosítani, a dolgozóknak viszont
azonnal fel kell függeszteniük munkabeszüntetésüket, ha a munkáltató írásbeli
válaszában elfogadja a kollektív tárgyalások megkezdését.
A két félnek meg kell választania saját tárgyalóit, küldöttségük vezetőjét
eme írásos válasz után max. 5 nappal és informálnia erről a másik felet.
A tárgyalóbizottságnak elő kell készítenie egy kollektív tárgyalási
javaslattervet, tiszteletben tartva, hogy a tárgyalók megkaphassák a
napirendhez kapcsolódva a dolgozói véleményeket, követeléseket; ezekre alapozva
kell javaslatot tenniük; ezt a dolgozók gyűlése elé kell tárni elfogadásra; s az
így megerősített javaslat kerülhet a munkáltatói tárgyalóbizottság elé. Az
előkészítő és tárgyalandó munkákat a két fél együtt határozza meg.
A kollektív tárgyalás javaslata tartalmaz: specifikus kérdéseket,
követeléseket; az ezeket alátámasztó érvelést vagy jogszabályi alapokat; a
követelésekre vonatkozó tényeket és információkat.
(Folytatás következik a következő számban: melyek a tárgyalások témái?)
–––––––––––––––––––––––––––––––
Szrájk Shenzhenben. Doo Jung igazgató, egy luxuscégeknek dolgozó koreai hajkefegyártó
megbeszélésre hívja össze a csoportvezetőket, mikor megkapja a szemrehányást:
az üzemben napi 3-5 túlórát ingyen dolgoznak heti 6, olykor 7 napon át, a főnök
nem fizeti a törvényesen előírt társadalmi terheket. Erre felpofozza és
megrugdossa a csoportvezetőt. Mintegy 30, szakmai gyakorlati itt töltő fiatal
sztrájkra hív, s hiába bocsátják el őket azonnal, másnap már 600-ból már 400
munkás függeszti fel a munkát és vonul a helyhatóság elé. A tárgyalásra három
küldöttet választanak, akiket akaratuk ellenére fogvatartanak, aztán a
munkaügyi hivatal igazgatója mégis tárgyalásba kezd velük. Az eredmény:
2000 yüan mindenki számára és visszamenőlegesen két évre a társadalmi
terhek kifizetése. Ez volt jan. 13-án. Sokan elfogadták, de minthogy akár 10
éve is ott dolgoznak, lehet, az ügynek nincs még vége. (China Labor Watch, jan.
13.)
12 évesen szalagmunkán! A 10-14 éves yi etnikai kisebbséghez tartozó gyerekekért a szecsuáni
hegyekbe kell menni, fűt-fát ígérni, két napon át utaztani őket Shenzenig, ott
napi 12 órát dolgoztatni egy elektronikus összeszerelő szalagon, aztán
elküldeni őket a hongkongi tulajdonú Click Technologies üzembe havi
10 000 yüanos megbízási díjért (több, mint hatszorosa a helyi
minimálbérnek, kb. 1200 €). És rizikó nincs. 2008-ban, 2011-ben és 2012-ben
ugyanilyen eseteket tártak fel ugyanehhez a kisebbséghez tartozó gyerekekkel
Suzhouban, Dongguanban és már Shenzhenben is – és senki nem tartóztattak le!
(«China Labour Bulletin», dec. 30.)
Szilikózis. Lehet, hogy van remény annak a sokszázezeres létszámú munkásnak, akik
mindenféle szakmában szerezték be súlyos tüdő-megbetegedésüket, mely sok
esetben halált is okoz. Shaanxi tartományban a hivatalos szakszervezettel, az
ACFTU-val folytatott megbeszélések után egy speciális pénzalapot hoztak létre a
gyógyítás finanszírozására. A részletek nem ismeretesek. A tüdőbetegségek
képezik a szakmai ártalmak és betegségek kb. 90 %-át, de csak kórházi diagnózis
után nyílik út arra, hogy hozzáférjen a beteg. Márpedig ezt gyakran
viszautasítják azok. Persze tudjuk, a gyógyítás kb. 30 ezer yüanba kerül (kb.
3500€), de a bányatulajdonosok milliárdokat vágnak zsebre! («China Labour
Bulletin», dec. 27.).
Halálos tűzvész. Jan. 14-én délután tört ki egy wenlingi cipőüzemben (Zhejiang
tartomány). A tűzoltók 16 holttestet talátak, de megmentettek két tucat
munkást, akik állapota súlyos. Az igazgatót és az egyik tulajdonost
letartóztatták.
Robbanás utáni szankció. November végén az állami Sinopac egyik olajszállító csővezeték
kigyulladt Qingdaoban, miközben a munkások éppen kijavítani próbálták a
repedést. A mérleg 62 halott és 136 sebesült. A korrózió, az illegális
munka gyakorlata, egy földalatti dugulás az ok a vizsgálat szerint. A kormány
48 személyt szankcionált az ügyben (közöttük a Sinopec igazgatóját és Qingdao
polgármesterét) és 15-öt bíróság elé küldött. (Reuters, jan. 10.)
Film. Jia Zhang filmje, a Touch of Sin különböző
tartományokban megtörtént tényekből mesél el négyet. A társadalmi, gazdasági és
politikai körülményekről szól ott, ahol már semmi törvény nincs, mivel a
korrupt, arrogáns és degenerált pártkáderek minden nap erőszakot vesznek rajta.
A szerző rámutat néhány bajra a Le Monde-nak adott interjúban (dec. 10.): «A
vadon burjánzó városiasítás, a reménytelen vidékek, a társadalmi párbeszéd
hiánya, a munkások tökéletes prekarizációja, az állam közömbössége»…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.