A nemzeti elnyomáson és
a történelmi okokból rögzült alulfejlettségen túl a tibetiek alapvetően
ugyanazokkal a gondokkal küszködnek, amelyekkel Kína lakosságának többsége: a
fokozódó egyenlőtlenséggel és kizsákmányolással, a létbiztonság elvesztésével,
a gyors fejlődés adta előnyök nagy részének kevesek kezében való
koncentrálódásával.
(…)
a kínai rezsim régóta
igyekszik letagadni a gyors fejlődést kísérő komoly problémákat és
ellentmondásokat. A kínai kapitalizmus, a „harmonikus társadalom" építése
körül a világon minden rendben van. De az újabb tibeti fejlemények
fellebbentették a fátylat, és ízelítőt adtak a KKP-nak abból, amitől a
legjobban retteg.
„A Nyugat fejlesztése"
(…) A kapitalizmus
sebes és intenzív fejlődése Kínában főleg a keleti tartományokban és a
tengerparti régiókban zajlik. E területek masszív gazdagságot halmoztak fel,
nyaktörő ütemű fejlődést és expanziót éltek át. De a nyugati régiókban és a
vidéki területeken az infrastruktúra épp csak hogy össze nem omlott. Ahogy a
kínai nagyvárosok és part menti területek meggazdagodtak, úgy szegényedett el
a kínai vidék. A forradalom vívmányait a vidéki területeken felszámolták vagy
elsorvasztották. Ez „vendégmunkások" valóságos hadseregét teremtette meg,
szegényparasztok tömegeit, akik csapatostul nyomulnak a nagyvárosokba annak
reményében, hogy az ott talált munka révén képesek lesznek életben tartani
családjaikat. Miután eljutnak a városokba, ott rendszerint a legrosszabb,
legalacsonyabb bérezésű munkák várnak rájuk, miáltal egy rendkívüli mértékben
elnyomott, társadalom alatti osztály jön létre. Az ez idáig soha nem látott
léptékű urbanizáció egy sor társadalmi és gazdasági ellentmondást teremtett
Kínában, amely időzített bombaként ketyeg.
Miközben a kommunista
párt a kapitalizmus rohanó ütemű fejlesztésével van elfoglalva, a rezsim
minden zavaró tényezőtől megriad. A KKP-t megrémíti a lakosság bármely
rétegének körében jelentkező elégedetlenség - legyen szó akár a parasztságról,
akár a munkanélküliek seregéről, a sok nemzetiség valamelyikéről vagy a
munkásosztályról. A KKP, amely ellentmondások lőporos hordóján ül, tudja, hogy
bármiféle nyugtalanságból kipattanhat az a szikra, amely végül előidézi a
robbanást.
(…)
A szuronyok
fenyegetésének árnyékában Tibet és Kína aláírta a Tizenhét Pontos Egyezményt,
amelynek értelmében Tibet a népköztársaság részévé vált. A már kínai
fennhatóság alá került Kham és Amdo tartományokat a szomszédos kínai
tartományokhoz csatolták (ezeket már a korábbi, több nemzedéken át tartó kínai
bevándorlás gyakorlatilag „kínaizálta"), míg a dalai láma fennhatósága
alatt maradt területek autonómiát kaptak, méghozzá továbbra is a lámák
kormányzása alatt.
A kínai ellenőrzés alatt
álló területeken keresztülvitték a teljes földreformot. Eltörölték a
rabszolgaságot és a jobbágyságot. A lámákat és a nemességet kisajátították, a
földet pedig szétosztották a parasztok között. A parasztságot felfegyverezték,
és besorozták a közművek építéséhez. Iskolák és kórházak nyíltak a korábbi
templomokban és a lámák egykori lakóhelyein, valamint közút épült Kína és
Lhásza között, amelyet végül elvezettek egészen az indiai, nepáli és pakisztáni
határig.
Ezek az intézkedések, a
szóban forgó területek tervgazdaságba való betagozódásával együtt, valódi
haladást és előrelépést jelentettek a parasztság és a tibeti szegények
számára. A tibeti parasztság, legalábbis a kezdeti szakaszban, támogatta a
kínai maoistákat, mivel a forradalom számukra valódi jótéteményeket hozott.
Mao hithű
sztálinistaként (és saját „új demokrácia"-elméletének szellemében)
valójában megegyezésre, „egységfrontra" törekedett Lhászával és a
lámákkal. A lámák fennhatósága alatt maradt területeken a hagyományos
kormányzat és az arisztokrácia a helyén maradt, sőt Peking anyagi támogatásában
részesült. Miközben a kínai fennhatóság alatt álló tibeti területeken végbement
a földreform, Mao a következőt írta a dalai láma által ellenőrzött
területekről:
„Ami Tibetet illeti, sem
a földbérleti díjak csökkentését, sem agrárreformot nem szabad kezdeményezni
legalább két vagy három évig"…
„Mindent meg kell
tennünk annak érdekében, hogy megnyerjük a dalait és a legfelső vezető réteg
nagyobbik részét" (…)
Mao tehát ahelyett, hogy
a tibeti népet igyekezett volna egyesíteni annak érdekében, hogy elsöpörje
elnyomóit (a lámákat és a földesurakat), inkább a dalai lámával és e legfelsőbb
uralkodó réteggel próbált egységfrontot létesíteni - innen jön az ötlet, hogy
a bérleti díjak csökkentése és az agrárreform még évekig nem jöhet szóba. Mao a
nemeseket és a lámákat igyekezett megbékíteni. Ez nem kommunista politika.
A KKP Kínában is
hasonlóval próbálkozott. E próbálkozás szükségképpen kudarcra volt ítélve. A
történelem során soha egyetlen uralkodó osztály se egyezett ki egy olyan
forradalommal, amely arra készült, hogy elvegye tulajdonát és hatalmát. Nem a
lámák klikkjén belüli „csekély számú rossz elem" akart szembeszállni a
KKP-val, hanem az egész uralkodó osztály. Továbbá ez a politika keveset tett
azért, hogy megnyerje a tibeti tömegeket, akik felháborodva nézték, ahogy a
kommunisták egyesülnek az ő elnyomóikkal.
A feladat ebben a
helyzetben egy valódi, az összes elnyomottat magában foglaló egységfront
szervezése lett volna, a tibeti parasztok, munkások és az egyéb elnyomott
nemzetiségek egyesítése a kínai elnyomottakkal annak érdekében, hogy
elsöpörjék és kisajátítsák az uralkodó osztályokat. Mao a legfelső körökben
keresett támogatást a tömegek elnyeréséhez, amikor a valódi feladat az lett
volna, hogy a tömegek támogatását elnyerjék e felső rétegek megdöntéséhez.
Az ellenforradalom és a nemzeti kérdés
Amint az sejthető volt,
a lámák és a nemesség, miután a KKP által uralt területeken elvesztette minden
tulajdonát és földjét, felkelést indított a CIA támogatásával. A felkelés -
amelyet az arisztokraták és a kolostorok irányítottak, s amely bizonyos fokú
támogatottságot nyert még a tibeti parasztok között is - Lhászára és más tibeti
területekre is kiterjedt. Azzal, hogy Mao a lámák kezén hagyta Lhászát, időt és
eszközöket adott az ellenforradalomnak ahhoz, hogy finanszírozza és megindítsa
a lázadást.
Egy valódi marxista
politika Tibetben vagy általában véve Kínában radikálisan különbözött volna Mao
vagy a kínai kommunista párt által követett politikától. Tibetben a feladat a gazdaság
óvatos fejlesztése lett volna a demokratikusan tervezett gazdaság bázisán - a
tibeti nép önrendelkezési jogának teljes tiszteletben tartása mellett. Az
oktatás és az erőteljesen támogatott állami és közületi szerveződés révén a
parasztság meggyőződhetett volna a szocialista módszer felsőbbrendűségéről.
Ugyanez áll a vallásra.
A vallás, bármely más eszméhez hasonlóan, nem győzhető le fegyverekkel és
börtöncellákkal. Az, hogy valaki hisz valamilyen istenben vagy istenekben, nem
jelenti azt, hogy az illető nem támogathat egyidejűleg marxista politikát.
A kisajátítások és az
ipari fejlesztések, illetőleg a javuló szociális helyzet mellett a KKP súlyos
elnyomást is hozott a tibetieknek. A vörös hadsereg és a KKP kíméletlenül
viselkedett Tibetben, megtámadta a vallást és a kolostorokat, történelmi és
kulturális emlékeket pusztított el, betiltotta a vallási szertartásokat. Ez nem
volt kimondottan alkalmas módszer a tibeti nép megnyerésére. Meggyőzés helyett
a KKP megpróbálta beleverni Tibet népébe az engedelmességet, valamint a KKP
eszméinek, mindenekelőtt pedig Maónak a tiszteletét. Ezrével pusztították el a
kolostorokat és az egyéb kegyhelyeket. Ahogy szélesedett az ellenforradalmi
lázadás, úgy vált kíméletlenebbé az elnyomás is a KKP részéről. Ez pedig csak
arra volt jó, hogy felszítsa a nacionalista érzelmeket, és táplálja az
ellenforradalom iránti rokonszenvet.
A kínai sztálinisták
ezenkívül olyan helyzetben találták magukat, amely bizonyos hasonlóságot
mutatott a bolsevikok helyzetéhez a hadikommunizmus idején. Miután nem
számíthattak a nyugati munkások segítségére, a bolsevikok kemény intézkedések
megtételére kényszerültek a gazdaság működőképességének megtartása érdekében.
Lenin idejében a bolsevik vezetés ezeket az intézkedéseket ideiglenesnek tekintette.
Az élelmiszerek kényszerbeszolgáltatási rendszere, az iparcikkek magas ára, a
polgárháború és az éhínség kimerítette a parasztságot, és egy sor
parasztfelkeléshez vezetett a szovjet állam ellen a 20-as évek elején.
A tibeti gerillaháború
ellen a KKP bevezette a kényszerbeszolgáltatást, hogy élelmezhesse a vörös
hadsereget - mivel az nem vált önellátóvá. Majd pedig a Nagy Ugrás részeként
szigorították a beszolgáltatást, tovább hergelve a parasztságot, egy részüket
a KKP ellen fordítva.
A földbirtokosok és a
lámák 1956-ban kezdték meg a gerillaháborút az USA támogatásával. A felkelés
pontos kiterjedése és jellege vita tárgya, és a források minősége miatt
rendkívül nehéz pontosan meghatározni a tényeket. A felkelés minden bizonnyal
rokonszenvre talált a parasztság legalább egy részénél, miközben a KKP tettei
csak tovább táplálták az ilyen érzelmeket.
A gerillaháború
Lhászában 1959. március 10-én tömegdemonstrációvá és felkeléssé fejlődött. A
főváros kb. negyvenezer fős lakosságának közel fele szerzetesekből állt - ez
sokat elmond a felkelés társadalmi jellegéről. A felkelést kíméletlenül
elnyomták, és a dalai láma kénytelen volt amerikai segítséggel Indiába
menekülni, míg a gerillasereg zöme Nepálba távozott. A fegyveres ellenállás
kisebb fészkei maradtak Tibetben és Kínában, amerikai segítséggel.
Nem lehetnek illúzióink:
a dalai láma, függetlenül attól, hogy hányszor nyilvánította ki azonosulását a
buddhizmus pacifista tanításával, az imperializmus eszköze volt, akit
Washington a KKP-rezsim destabilizálását és megdöntését célzó hadjáratához
használt fel. A láma évtizedeken keresztül masszív anyagi támogatásban
részesült, hogy fenntarthassa magát, illetve a gerilla-hadműveleteket. Ám e
támogatást 1972-ben, amikor Nixon állami látogatást tett Kínába, hirtelen
visszavonták. A Kínával való üzletelés nyilvánvalóan csábítóbbnak bizonyult,
mint a tibetiek támogatása!
Itt egy ismerős sémát
látunk. Az imperialistákat nem érdekelte a tibeti nép és annak érdekei. Ők
csupán eszközök voltak a KKP megtámadására, destabilizálására és végső soron
megdöntésére, a kapitalizmus visszaállítására irányuló amerikai tervekben.
Ahogy az Egyesült Államok egy másik stratégiára tért át - kapcsolatfelvétel
Kínával a Szovjetunió elszigetelése érdekében -, sorsára hagyták a tibeti
ellenállást.
Ám a KKP sem viselkedett
különbül. Tibet csupán a kínai külpolitika eszköze volt, és a KKP könyörtelenül
uralkodott - a tervgazdaságra való áttérés volt az egyetlen tényező, amely
ténylegesen pozitív változásokat hozott a tibetiek számára.
A felkelés szétzúzását
követően a lámákat és a földesurakat kisajátították, egyszersmind fokozódott a
tibeti nép általános elnyomása. Mao, hasonlóan Sztálin második világháborút
követő eljárásához, olyan leckét akart adni a tibeti népnek, amit az soha nem felejt
el. Brutális elnyomás következett egészen az 1962-ben bekövetkezett rövid
olvadásig. Ám az olvadásnak a kulturális forradalommal vége szakadt. A Vörös
Gárda egész Kínában dúló frakciós belharcai Tibetben különösen véresek voltak,
és szélsőséges vandalizmus, kolostorok lerombolása, a tibeti nép elleni
támadások és gazdasági összeomlás kísérte őket. Napirenden voltak a tömeges
letartóztatások, a kegyetlen büntetések, a kivégzések és az éhínség. Ebben az
időben írta a pancsen láma egy feljegyzésében, hogy ezek a jelenségek
„elcsüggesztik a tibeti nép 90 százalékát". (A pancsen láma Tibet második
számú spirituális vezetője, aki többé-kevésbé lojális volt Pekinghez - e
dokumentummal Maót igyekezett rábeszélni, hogy váltson taktikát.)
1969-ben egy második
felkelés tört ki Tibetben, a kulturális forradalom őrületének közvetlen
következményeképpen. A lázadás elfojtásának a részletei nagyrészt ismeretlenek
- habár néhány történész szerint az erőszak „mindmáig felfoghatatlan"
méreteket öltött, és sok tibeti leírása szerint „mintha leszakadt volna az
ég".
A nemzeti kérdés újra napirendre kerül
A Négyek Bandájának
veresége és a kulturális forradalom lezárulta után a Teng Hsziao-ping vezette
klikk került hatalomra Kínában. Nekifogtak, hogy helyreállítsák a kulturális
forradalom által okozott gazdasági károkat. ….
A gazdasági helyzet
javulni kezdett, és a kínaiak bátorították a tibeti turizmust. Tárgyalások
kezdődtek a dalai lámával is. Ezek azonban sehova se vezettek. A dalai láma,
mint Washington eszköze, a Capitol Hillről hirdette meg egyik tervezetét (az
Ötpontos Béketervet), ezzel is nyilvánvalóvá téve Washington befolyását és
érdekeltségét Tibet ügyében.3
Habár szó se esett a
tényleges szabadságjogok helyreállításáról vagy a problémák bármelyikének
valódi, mélyreható megoldásáról, a 70-es és 80-as évek gazdasági növekedése
segített enyhíteni a nemzeti kérdést - egy darabig. Ám később a gazdasági
növekedés visszaütött - a kapitalizmus társadalmilag és területileg egyenlőtlen
fejlődése miatt, amely még a bürokratikus tervgazdaságra sem jellemző - és
kifejezetten kiélezte a nemzeti problémát.
Ez a 80-as évek végére
vált nyilvánvalóvá. 1987 végétől 1989 elejéig egy sor tömegdemonstrációra
került sor Tibetben. Ebben láthatólag szerepet játszottak a szerzetesek és
apácák függetlenséget és a dalai láma hazatérését követelő felhívásai. Ám ezek
önmagukban nem magyarázzák meg az elégedetlenséget.
1989-ben Kína-szerte
diákmozgalmak és tüntetések robbantak ki, amelyek a Tienanmen téri masszív
demonstrációban érték el csúcspontjukat. A kapitalizmus bevezetése felpörgő
inflációt, munkahelyek elvesztését, jelentős bércsökkentéseket és a szociális
vívmányok elleni támadásokat hozott. A forradalom vívmányai erodálódtak. A
tüntetések nagyrészt ezekre a változásokra reagáltak.
Ugyanez áll Tibetre is.
1989 márciusában Hu Csin-tao tibeti párttitkár utasítására a hadsereg és a
rendőrség szétvert egy tömegtüntetést, tüzet nyitva a fegyvertelen tüntetőkre.
Jelentések szerint több mint százan haltak meg. A következmény zendülés lett,
amelynek során a tüntetők megtámadták a katonákat és a rendőröket, de kínai
nemzetiségűek elleni támadásokról és kínai tulajdon rongálásáról is érkeztek
jelentések. Hu Csin-tao hadiállapotot vezetett be, és Lhászát gyakorlatilag
megszállás alá helyezték.
A tibeti események
megelőlegezték a pár hónappal későbbi Tienanmen téri tömegtüntetéseket és a rá
következő elnyomást. A tüntetéseket követő elnyomás különösen kíméletlen volt
Tibetben.
Pontosan ez az, amitől a
bürokrácia most a legjobban fél. Attól tartanak, hogy Tibet lesz az a szikra,
amely Kína-szerte tömegdemonstrációkat robbant ki. Pár nappal azután, hogy
Tibetben megkezdődtek a mostani zavargások, magából Pekingből is hírek érkeztek
szerény méretű tüntetésekről - amelyeket keményen elfojtottak, épp az említett
okok miatt.
Tovább élezi Tibetben a
nemzeti kérdést az a tény, hogy Tibet messze elmarad a kínai átlagtól az
egészségügyi helyzet és a képzettségi szint vonatkozásában. A gyermekhalandóság
Tibet egyes részein négyszer akkora, mint a kínai átlag. 2002. évi hivatalos
statisztika szerint az iskoláskorú gyerekeknek csupán 39%-a jár középiskolába,
és csak 16%-uk tölt két további évet a felsőoktatásban.
(…)
A marxisták
általánosságban védelmezik a nemzetek és nemzetiségek önrendelkezési jogát,
beleértve a különválás jogát is, a népek önkéntes egyesülése, nem pedig
erőszakos alávetésük mellett vannak.
A kínai kapitalizmus
szociálisan és területileg egyenlőtlen fejlődése lobbantotta lángra a nemzeti
feszültségeket, és ez a jövőben csak romlani fog.
A hivatalos kínai
statisztika szerinti „átlagbér" meglehetősen magas Tibetben - csak a
pekingi szinttől marad el. Ám a kapitalizmus körülményei között a tibeti nép
nem sok hasznát látja a gazdasági fejlődésnek. A magas átlagbér ellenére Tibet
egyike Kína legszegényebb régióinak, és a jövedelmi különbségek mértéke kínai
viszonylatban a legnagyobbak közé tartozik - ráadásul épp a tibetiek azok, akik
a jövedelmi létra legaljára kerültek. A jó állások túlnyomórészt a kínai
nemzetiségűeknek jutnak mind az állami, mind pedig a magánszektorban. A
gazdasági fejlődést és az új iparágakat a han nemzetiségűek és a kis létszámú
tibeti elit ellenőrzi. A tibetiek többsége, miután képzettségi szintjüket és
képességeiket alacsonyabb rendűnek tekintik, nem tudnak versenyre kelni a
beáramló kínai kereskedőkkel és kisvállalkozókkal. Mindez azt jelenti, hogy a
tibeti nép a szörnyűséges szegénység és nyomorúság áldozata maradt, a
legveszélyesebb és legrosszabbul fizetett állásokat kapja meg, vagy pedig
kénytelen csatlakozni a szegény migráns munkások seregéhez. Ez az, ami a tibeti
elégedetlenséget táplálja - vagyis végső soron a Kínai Kommunista Párt
prokapitalista politikája.
Az olimpia és a világgazdaság
A tüntetések és az
erőszak meglehetősen gyorsan szétterjedt szerte Tibetben és a jelentős tibeti
népességgel rendelkező szomszédos tartományokban. A rendszer gyorsan és
keményen reagált. Több ezer fős katonaság és rohamrendőrség érkezett Tibetbe és
a „problémás" területekre, hogy helyreállítsa a rendet. Az erőszak halálos
áldozatainak a száma vitatott, és talán soha nem tudjuk meg a valóságot. Peking
számolatlanul tartóztatta le az embereket, kinyilvánítva, hogy „határozottan
szétzúzza" a tüntetéseket és helyreállítja a rendet.
Peking állításaitól függetlenül
a dalai lámának semmi köze a tüntetésekhez és az erőszak elszabadulásához.
Valójában a láma a Pekinggel való kiegyezés híve, nyíltan az autonómiát
támogatja a függetlenség helyett. Nyilvánvalóan kihasználta a kialakult
helyzetet arra, hogy nyomást fejtsen ki Pekingre, ám az egész ügy valójában
feltárta a tibeti mozgalmon belül szakadásokat és megosztottságot.
A dalai láma nyíltan
kinyilvánította, hogy nem kívánja Tibet függetlenségét, csupán valamilyen
fajta autonómiát szeretne Tibetnek, Hongkonghoz hasonlóan. A dalai láma az
egykori tibeti elit egyik szegmensét képviseli, amely alkalmazkodni próbál a
kínai kapitalizmushoz - elvégre Kína most nagy lehetőségeket kínál. Ez a remény
azonban irreális. Hongkong hatalmas gazdasági ereje és a világgazdaságban
betöltött fontos szerepe miatt nyert speciális státuszt a népköztársaságon
belül. Tibet nem rendelkezik hasonló ütőerővel, és bármiféle tibeti
autonómiára vonatkozó kínai engedmény csupán arra lenne jó, hogy bátorítsa a
további engedmények kicsikarására irányuló küzdelmeket.
Ahogy Kína egyre
harsányabban szórja vádjait a dalai lámára, úgy a láma is egyre keményebb
nyelvet használ. A dalai lámát ugyanis szintén riasztja a tibeti és kínai
szegények és elnyomottak egyesült mozgalmának a lehetősége - ebben érdekei
azonosak Pekingével.
(…)
De a helyzet rendkívül
kényes, és az imperialisták jól tudják, hogy Kínával kapcsolatban nem
könnyelműsködhetnek. Ha valamely más ország lenne hasonló helyzetben -
Kirgizisztán vagy akár Ukrajna -, az amerikaiak talán ismét megpróbálkoznának
legújabb taktikájukkal: az úgynevezett („tetszőleges színű")
forradalommal. De Kínában ezt nem lehet megcsinálni.
Kína számára most az a
legfontosabb, hogy ne maradjon szégyenben, és elkerülje a küszöbön álló
olimpiai játékok megzavarását. Ez világos abból, ahogyan a rezsim megvádolta a
„dalai klikket" azzal, hogy Kína megszégyenítésére játszik, és tönkre
akarja tenni az olimpiát.
(…)
A burzsoá média és
számos vezető politikus krokodilkönnyeket ejtett Tibet miatt, de a valóságban
az imperialistákat sose érdekelték különösebben az elnyomott népek érdekei -
csak az, hogy miként használhatnák fel e népeket saját céljaikra. Ráadásul az
Egyesült Államoknak nincs erkölcsi alapja ahhoz, hogy az emberi jogok
megsértéséről szónokoljon. Sarkozy álszent módon „mértékletességről"
fecseg, miközben a franciaországi zavargások idején ő intézett felhívást a
„söpredék Franciaországból való kitakarításáról", és ő volt a héja a
kormányon belül - amit akkor ő képviselt, az minden volt, csak nem
„mértékletesség". Mindez persze nem menti a kínai rezsim által az emberi
jogok ellen valóban naponta elkövetett bűntetteket.
A tibeti zavargások nem
olyan kiterjedtek, mint az elmúlt néhány évben Kínában előfordult masszív
sztrájkok és parasztzendülések némelyike. Ám az utóbbiakat a média és az
imperialisták figyelmen kívül hagyják. Ennek az az oka, hogy az imperialisták
hatalmas összegeket fektettek a kínai iparba, és a profitok a kínai
munkásosztály folytatódó szuperkizsákmányolásától függenek. A munkásnyúzó
munkahelyi körülményeket, a tűrhetetlenül alacsony béreket és rossz
munkafeltételeket, amelyek leginkább az 1840-es évekbeli angol munkásosztály
helyzetére emlékeztetnek, vaskezű rendőri módszerekkel tartják fenn. Az
imperialisták nem támadhatják túl hangosan a hadsereg és a rohamrendőrség bevetését,
mivel ezek alapvetően szükségesek az ő érdekeik védelméhez Kína többi részén.
Amikor és amennyiben a kínai munkásosztály masszív általános sztrájkja vagy
mozgalma végigsöpörne Kínán, akkor szó se esne többé az emberi jogokról -
valójában az imperialisták, csendben vagy épp nyíltan, a mozgalom azonnali
szétzúzását sürgetnék.
(…)
Az Egyesült Államoknak
pillanatnyilag szüksége van Kína együttműködésére nem csupán kereskedelmi és
gazdasági téren, hanem az Észak-Koreával kapcsolatos diplomáciai manőverekben
is stb. Mindkét fél tudja, hogy Kína egyebek mellett gazdasági jellegű
válaszlépéseket is tehet - ezt pedig senki sem akarja. Mindenki tudja, hogy a
felek függenek egymástól, és egy gazdasági jellegű megtorló intézkedés csak
gyengítené a világgazdaságot, így Kína saját érdekeit is sértené. Senki se
szeretné, hogy a dolgok idáig fajuljanak, senki se akar erre az útra lépni.
Természetesen az
imperializmus érdekelt Kína meggyengítésében. A nemrég lezajlott tibeti
eseményeket lehetőségnek tekintik a Kína elleni manőverezésre, de nem nyílt
konfliktusban és semmiképpen sem olyan konfliktus formájában, amely árt a
törékeny világgazdaságnak. Ehelyett egy puhább, kifinomultabb megközelítést
választottak. Híradások szerint a Bush-kormányzat nyomást gyakorol Kínára, hogy
„csendben", „a színfalak mögött" enyhítsen Tibet-politikáján, és
gyorsan zárja le az ügyet. Bush a dalai lámával való tárgyalások felvételére
sürgette Kínát, és valamiféle megegyezést szorgalmaz a két fél között. Kína
aligha fog ezzel egyetérteni. Ám ha sikerülne, az sikert jelentene az USA
számára - a dalai láma személyében saját szócsőhöz jutna Kínában, még ha a
tibetiek számára mindez csupán illuzórikus győzelem lenne is.
A függetlenség kérdése
Az újabb tibeti
fejlemények nyomán ismét felerősödtek a „szabad Tibet"-et követelő hangok.
Teljes mértékben támogatjuk a tibeti nép jogát az önrendelkezésre, beleértve a
különválás jogát is - a jelentékeny kínai kisebbség jogainak teljes tiszteletben
tartása mellett. Az önrendelkezési jog azonban, amint azt Lenin is kifejtette,
nem abszolút jog, alá kell rendelni a munkásosztály érdekeinek. A legfontosabb
a munkások egységének a megőrzése.
Egy szabad és független
Tibet a kapitalizmus bázisán a legjobb esetben puszta ábránd, a legrosszabb
esetben pedig reakciós kalandorság. Egy független Tibet a múlthoz hasonlóan egy
vagy több imperialista hatalom befolyási övezetébe kerülne. Akár a dalai láma
kormányzása, akár valamilyen „demokratikus" rezsim égisze alatt Tibet
szabad prédává válna az imperialista hatalom és kizsákmányolás számára. A
szociális vívmányok utolsó szerény maradványait is azonnal felszámolnák. Az
imperialista uralom nem oldaná meg a nyomor és a demokrácia égető problémáját,
csupán tovább élezné azokat.
Továbbá, Tibet Kínától
való leválasztása önkényesen, régiók és nemzetiségi közösségek valódi
földrajzi határaitól függetlenül osztaná fel a népeket és a nemzeteket - és ez
nagy valószínűséggel az egykori Jugoszláviához hasonló vérfürdőbe torkollna.
Számtalan ilyen esetet ismerünk a történelemből - írország, India és az
említett Jugoszlávia csak néhány példa a sok közül. Az ilyen felosztások mindig
reakciósak és többnyire vérengzéshez vezetnek. Tibet kínai kisebbsége nagyon
sebezhető helyzetben találná magát, éppúgy, ahogyan a tibeti kisebbség is a
szomszédos kínai tartományokban. Ebből a szempontból felelőtlenek a Tibet
függetlenségét követelő felhívások, mivel nem veszik figyelembe a tágabb
összefüggéseket.
Az világos, hogy a
tibeti nép soha nem lesz szabad mindaddig, amíg a pekingi rezsim fennmarad. A
kínai bürokrácia és a fejlődő burzsoázia soha nem fog valódi engedményeket
tenni Tibetnek, mivel fél attól, hogy ettől más régiók vérszemet kapnak. Kína
nemzetiségi problémái nem korlátozódnak Tibetre - többtucatnyi más nemzetiség
és etnikai csoport foglal el jelentős kínai területeket. A kínai rezsim
mindennél jobban fél a központi hatalom és az „egységes" Kína
elvesztésétől. A munkásosztály vagy az elnyomott nemzetiségek számára semmiféle
szabadság nem terem a jelenlegi „népköztársaság" keretei között.
De ez nem csak Tibet
népére vagy más nemzetiségekre igaz - ez érvényes az egész kínai
munkásosztályra és parasztságra is. A bürokrácia ugyanazokat a brutális
eszközöket használja a kínai munkások és parasztok ellen Kínában, tekintet
nélkül nemzeti hovatartozásukra, valahányszor azok harcba szállnak szociális
vagy munkakörülményeik javításáért, sztrájkba lépnek, vagy jogaikért küzdenek.
Nem a kínai nép Tibet
ellensége. A bürokratikus rezsim és a növekvő számú tőkésosztály a valódi
ellenség. Ők az összes kínai kizsákmányoltak és elnyomottak közös ellenségei.
A kínai és a tibeti munkások és parasztok ugyanazokkal a problémákkal
szembesülnek - szuperkizsákmányolás, alacsony bérek, a létszükségleti cikkek
gyorsan emelkedő árai, a szociális infrastruktúra hiánya, valamint az elnyomás
a masszív állami bürokrácia és a növekvő tőkésosztály részéről.
A tibeti és kínai
munkások és parasztok csak a közös ellenség, a kapitalizmus és az azt építő
bürokrácia elleni egységes küzdelemben találhatják meg a szabadságot. Peking jó
okkal fél a tibeti elégedetlenség terjedésétől. Ez lehet a szikra, amely
felrobbantja a lőporos hordót. A tiltakozások kíméletlen elfojtása csak
további elégedetlenséget és haragot szül, amely további tüntetésekhez és
lázongáshoz vezet.
A fő probléma egy
valóban független szervezet hiánya, amely képes lenne az elszigetelt
küzdelmeket becsatornázni és Kína egyesült népeinek közvetlen, koncentrált
cselekvésévé alakítani. Kína, Tibet és az összes kínai régió elnyomottainak
egységesen kell küzdeniük a hatalmon lévő rothadt bürokratikus klikk
megdöntéséért, a felemelkedő burzsoázia kisajátításáért és egy ténylegesen
demokratikus és szocialista társadalom kialakításáért, amely a demokratikus
tervgazdaság talaján áll, és teljes demokratikus jogokat ad az összes
nemzetiségnek. Egy jól megszervezett harc Tibetben a szocializmusért folytatott
küzdelem szimbólumává és kiindulópontjává válhatna Kínában, az egész himalájai
régióban és az indiai szubkontinensen.
(Fordította: Matheika Zoltán)
Fordítói jegyzetek
1 A Kína lakosságának kb. 92%-át kitevő, „voltaképpeni" kínai etnikum.
Az elnevezés az ország egységesítésében nagy szerepet játszó Han-dinasztia
nevéből ered.
3 Az ötpontos béketervet a dalai láma 1987 szeptemberében hirdette meg az
amerikai kongresszusi tagok előtt mondott beszédében.
Eszmélet folyóirat, 78. szám (2008. nyár)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.