Szakszervezetek.hu
Padlóra kerülhet a vidéki városokban a közösségi közlekedés, ha az állam
teljesen az önkormányzatokra hagyja a veszteség finanszírozását – állítja a
Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége, amely nyílt levelet intézett a szaktárcához.
Egyik évről a másikra tizedével csökkent a vidéki városokban közösségi
közlekedési szolgáltatást nyújtó vállalkozások teljesítménye, így a
Volán-társaságok szinte mindenütt járatszűkítésekre, járatleállításokra
kényszerültek, ami utasszám csökkenéssel járt együtt – mondta Horváth László, a
Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége alelnöke. A jelenség mögött finanszírozási
viták állnak.
A városi közösségi közlekedés alapvetően veszteséges tevékenység, mert az
utasoknak nem lehet olyan magas áron eladni a jegyet, amely a működési
költségeket fedezné. Eddig az volt a gyakorlat, hogy a veszteséget részben az
önkormányzatok, részben az állam finanszírozta. Az elmúlt években – ami
egybeesik a Volán-társaságok regionális átszervezésével – változott a helyzet,
az állami támogatás összege csökkent. A tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar
Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. határozott elvárása a Volán-társaságokkal
szemben, hogy nem lehet veszteséges a városi tömegközlekedés. Ennek érdekében a
társaságoknak a keletkező veszteségek finanszírozásáról az önkormányzatokkal
kell megegyezniük, ha ez nem sikerül, fel kell mondaniuk a közszolgáltatási
szerződést. Így idővel padlóra kerülhet egyes vidéki városokban a közösségi
közlekedés – mondta Horváth László. Ráadásul idén sok városban lejárnak a helyi
közlekedésre vonatkozó közszolgáltatási szerződések.
Gondolatok
az autóbusz-vezetők leterheltségéről
Nem csak vezetni kell ebben az irtóztató forgalomban (valamelyik napon két
sávon áthajtva kanyarodott jobbra egy őrült autós, az autóbusz épphogy le
tudott fékezni, nehogy telibe találja. Az utasok persze egymásba zsúfolódtak a
busz elejében), az ajtókat kell nézni az indulásnál, a bérleteket is
vizsgálniuk kell, esetleg valakinek jegyet adni, ha nincs neki. Most, hogy sok
járatnál bevezették az első ajtós felszállást, az utasok ott tömörülnek, hogy a
vezető előtt menjenek el – írja a Népszabadság Fórum c. rovatában Horváth László.
A jegyek meg általában alacsony grammsúlyú papírból készülnek. Így
az utas, aki mögött még tízen állnak felszállásra várva, kétségbeesetten
próbálja belegyömöszölni az új sárga, villogó lyukasztógépbe az összegyűrődött
jegyet, általában sikertelenül. Csodás, hogy egy gép előre bemondja az
állomásokat. Néha valahogyan elcsúszik az automata, és három megállóval előbbi
vagy későbbi utcát mond be. Ez kissé zavaró. Az utasok a vezetőt kérdezik, hol
kell leszállniuk.
Ami természetesen tilos. Az autóbuszt műholdról figyelik, jelzik
az indulási időt, fontos a menetrend. Ha az ajtók bezárása után a 70 éves
Mariska néni lohol a 20 percenként induló hegyi járat állomásához, az autóbusz
már nem állhat meg újra, mert büntetést von maga után. Amit a buszvezető fizet
meg. Azért is, ha késik a menetrend betartásával. Mert hát sok volt az első
ajtónál a felszálló, és többen jegyet is vettek. A késést azonnal jelentenie
kell a központnak. Nem sok ez egy kicsit?
Megkérdeztem autóbusz-vezetőket a helyzetről. Név nélkül és
összeollózva, íme:
1./ A BKV-dolgozókat nem védi semmi, a szakszervezet
visszahúzódott.
2./ A BKK feladata a BKV-sofőröknek kiadott szabályok
ellenőrzése (például úgy, hogy utasnak öltözve lejárt jegyet mutatnak fel, ha a
sofőr nem veszi észre, büntetést fizet). A sofőrök a szabályok elmulasztásáért
az 50-es évekre jellemző nyomtatványon figyelmeztető leveleket kapnak. Érdemes
ennek részleteibe belepillantani: Tárgy: értesítés eljárás elrendeléséről. A
BKK Technikai Ellenőrzési Jelentése alapján Ön a kettes ajtónál felszállók
jogosultságát nem ellenőrizte. Az ellenőrzési jelentésen megjelölt időpontban
ezen a munkanapon Ön teljesített szolgálatot, ezért az üggyel kapcsolatosan a
Kollektív szerződésben foglaltak alapján eljárást rendelek el.
3./ Az első ajtónál való felszállás rendszere megoldhatatlan
gondokat jelent, a sofőrnek semmi eszköz nincs a kezében, ha az utas nem tartja
be a szabályt.
4./ A menetidőket jelentősen csökkentették, melynek eredménye a
KRESZ-szabályok átlépése, balesetveszélyes helyzetek kialakulása.
5./ A büntetési rendszer és a FUTÁR-on (telefonkapcsolat a sofőr és
a menetirányítás között) keresztül történő folyamatos utasítás állandó
feszültségforrás.
6./ Régen szerették ezt a munkát, most utálnak dolgozni, félnek a
kirúgástól, a munkanélküliségtől.
7./ A szolgálati járatokat elvették, helyette vannak az éjszakai
buszok. A sofőrök lassabban érnek haza, nincs elég pihenőidejük.
Érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy az ország folyamatos
visszalépéseivel talán eljutottunk addig, hogy visszavezessük a BKV járatain a
kalauzrendszert. A felszállás csak a hátsó ajtónál lenne, mint régen. A kalauz
ellenőrzi a jegyeket, bérleteket. Gombnyomással jelzi az autóbuszvezetőnek, hogy
indulhat. A lyukasztókat viszont nem kell visszakérni a Fóti Gyermekvárostól,
mert nincsen szükség rájuk. Ezzel sok munkahelyet lehetne teremteni, esetleg a
BKK-ellenőröknek.
Ne a buszvezetőket ellenőrizzék, hanem a jegyeket. A buszvezetők
leterheltsége viszont jelentősen csökkenne. A halálos balesetek száma is.
Kínálok egy ötletet pénzkeresésre időseknek. Vegyenek egy tömb BKV-jegyet.
Tudom, drága, de csak egyszer kell megvenni, 3000 forintért 10 jegyet
tartalmaz. Reggel 6 órakor felülnek az előre befűtött autóbuszba a vezető
melletti, első ülésre. Egész nap melegben vannak, egész nap utaznak, ingyen.
Annak az utasnak, aki 450 forintért akar a buszvezetőtől jegyet venni, önök
azonnal kínálnak egy jegyet a tömbből 400 forintért. Az utas boldog, mert keresett
50 forintot.
Az autóbusz-vezető boldog, mert nem kell a jegyeladással
foglalkoznia, nem áll a busz, amíg készpénzt vált és visszaad, ha egyáltalán
van neki eladó jegye. A BKV is boldog, mert ha az utasnak nincsen jegye, akkor
nem utazhatna. Ha meg utazik, akkor több a bevétel. Este önök is boldogok
lesznek, mert ha eladnak 20 jegyet, akkor keresnek 2000 forintot. Ez havi 60
000 forint. Meg lehet venni az élelmiszert a családnak. Az ötletet azonnal meg
kell valósítani, mert ha a Fidesz sürgősséggel beemeli az alaptörvénybe, hogy a
65 év feletti hajléktalan, éhező, igen nehéz helyzetben élő magyar
állampolgárok nem utazhatnak a buszvezető melletti ülésen az első ajtónál
Budapesten, akkor mást kell kitalálni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.